Gå til innhold

Push-ups - begynne fra gulvet

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway
Skrevet

Ja, det er vel den riktige måten :ler: Men jeg har innsett at jeg er (var for noen dager siden) i den verste formen en kunne komme i tror jeg. :sjenert:

Så jeg lurer egentlig på to ting; Hvor mye trening må til og HVA, før jeg kan begynne å ta dem fra gulvet og løfte meg selv opp? Og hva er overtrening, man merker vel det på kroppen? Trener ikke akkurat i timesvis hver dag, begynner i det små.

I tillegg har jeg begynt å sykle for å få bedre kondis, skal begynne med jogging når været skjerper seg, og jeg tar situps. De går det mye lettere med, og ja, jeg har lært på treningssenter at jeg gjør det på riktig måte. :kul:

Også løfter jeg vekter, har bare noen små på 2 kg hver, men det er vel lurest å begynne med, om jeg ikke har trent på et par år?

Men ja, jeg bare ser ikke hvordan jeg skal trene meg sterkere, om jeg ikke får til å løfte meg selv opp fra gulvet i utgangspunktet? Eller dvs for to dager siden var det umulig, i dag klarte jeg halvveis. Lurt å bare begynne "oppenifra" og gå så langt ned jeg klarer, gjentatte ganger?

Kom an og hjelp meg, jeg skal bli sunn nå! :-D Gonna change my life start jogging in the woods! :kul: haha!

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili Pepper
Skrevet
Så jeg lurer egentlig på to ting; Hvor mye trening må til og HVA, før jeg kan begynne å ta dem fra gulvet og løfte meg selv opp?

Det er nesten umulig å si hvor mye trening som må til for at akkurat du skal få det til. Dessverre. ;)

Og hva er overtrening, man merker vel det på kroppen? Trener ikke akkurat i timesvis hver dag, begynner i det små.

Hva trener du, og hvor ofte? Det er også forskjell i intensitet. Om man trener knebøy hjemme i stua uten ekstravekt kan man gjøre det veldig ofte, men trener man knebøy i studio med lassevis av kg så trenger kroppen lengre tid for å restituere seg igjen.

Overtrening er rett og slett at du trener for ofte/mye/hardt til at kroppen rekker å restituere seg mellom øktene.

Også løfter jeg vekter, har bare noen små på 2 kg hver, men det er vel lurest å begynne med, om jeg ikke har trent på et par år?

Det er ingen vits i å trene med for lette vekter, du skal ta i på trening selv om du akkurat har begynt. Hvis ikke har det ingen effekt, og du kommer ikke videre. Det jeg ville ha gjort, var å trene med cirka 15 repetisjoner 3 ganger den første perioden - når du må klare femten reps er det uansett begrenset hvor tung vekt du kan løfte. Du har helt rett i at det er lurt å starte forsiktig for å unngå skader, men gjør det da på den måten istedet for å løfte "luft". Det kan godt hende 2 kg er passe for deg, det bare virket som om det var litt for lite, og at du bare brukte det for å være forsiktig i starten. :)

Men ja, jeg bare ser ikke hvordan jeg skal trene meg sterkere, om jeg ikke får til å løfte meg selv opp fra gulvet i utgangspunktet? Eller dvs for to dager siden var det umulig, i dag klarte jeg halvveis. Lurt å bare begynne "oppenifra" og gå så langt ned jeg klarer, gjentatte ganger?

Begynn på knærne. Får du til noen ganger slik?

Hvis du ikke klarer det, ville jeg trent styrke i overkroppen (spesielt triceps - baksiden av armen og brystet, som du bruker mest i armhevinger) en stund, og så prøvd på nytt. Eventuelt kan du ta den delen av øvelsen som du klarer - begynn nede på gulvet uten å senke deg ned først, og press helt til du virkelig vet at du ikke klarer å komme deg opp. Da presser du musklene slik at de blir litt sterkere til neste gang, og etterhvert klarer du en hel repetisjon.

Hvis du klarer å ta de på knærne, trener du deg bare opp til å ta flere og flere. Etterhvert prøver du med strake eller halvstrake ben, og følg samme "oppskrift" som over. For de fleste jenter er dette tungt, men det går! Du kan også få noen til å hjelpe deg, ved å løfte deg litt oppover når du stopper opp i bevegelsen og ikke klarer mer. De skal ikke løfte deg helt opp, bare trykke litt oppover så du må bruke egne krefter selv, men får litt nødvendig hjelp.

Gjest milkyway
Skrevet

Takk for tips :)

ja 2 kg er ganske lette, men kjenner det jo etter mange repetisjoner! Da er jeg rød i trynet :-D

Fant noen andre på 5 kg og, men sist jeg prøvde dem holdt jeg på å besvime :ler: Men kanskje jeg er bedre i formen til å greie dem nå?

Åh, dette her skal hjelpe så mye! merker humøret har steget mye høyere etter jeg begynte og!

Gjest fragment
Skrevet

Armhevinger er noe av det letteste man kan trene seg opp i. Man merker fort fremgang. Du kan jo begynne med å ta én skikkelig armheving hver kveld, og deretter øke til to, tre, fire osv. Dersom du ikke klarer én enda, kan du ta dem på knærne til du klarer å ta én skikkelig armheving.

Jeg var elendig på armhevinger før, men begynte å ta noen repetisjoner hver kveld før jeg la meg. Dersom du er flink med dette vil du øke ganske raskt. Lykke til.

Gjest Tigress
Skrevet

Du kan jo prøve å trene eksentrisk - hald heller igjen i staden for å prøve å løfte deg opp.

Altså: begynn oppe, senk deg ned mot golvet, og hald igjen. Krabb deg opp igjen og gjer det heile ein gong til.

Skrevet

Jeg gikk fra 0 - 14 push-ups da jeg var 17 år. Tipper det fortsatt er noe jeg klarer :)

Det var bare å starte fra skrætsj: prøv til du klarer 1, og øk på. For meg skulle det ikke mer til enn å prøve å ta så mange som mulig før jeg gikk og la meg om kvelden. Du skal ha veldig veldig uflaks hvis du klarer å overtrene deg på en slik måte ;)

Ellers er mange av tipsene her bra, start med push-ups på knærne hvis du vil begynne i det små.

Skrevet

Prøv med pushups mot forskjellige høyder for å legge inn en enkel progresjon. Du kan jo gjøre det så enkelt som å starte mot en bordkant, gå over til sofakant osv. helt til du tar det på gulvet.

Skrevet

Hmm, er det noe stor forskjell på å starte fra gulvet eller å starte med armene strake...? Jeg tror ikke det er noe big deal hvor man starter, det er jo skyvet opp fra gulvet som er tyngst uansett hvor man "starter"?

Pushups er konge!! Jeg klarte knapt 6-7 på knærne før, og kanskje EN på tærne, mens nå tar jeg 15 på tærne :-D Det gikk raskt også - toppen et par-tre måneder før jeg klarte 15! Det er bare å stå på, progresjonen er utrolig - det er bare å begynne i det små, så blir det skal du se!

Gjest milkyway
Skrevet

thænks for the tips dere :)

Jeg har som mål å streve med dette hver eneste morra fra nå av, så bør det gå fort ja!

nei jeg bare leste på en side en skulle begynne fra gulvet, men når jeg ikke klarer det helt ennå, er det vel en fin trening for armene iallfall å begynne på toppen, så kroppen vender seg til det :) Venner eller vender. Nå ble jeg usikker :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...