Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg om min kjære kom nettopp hjem fra en langhelg i Riga og vi hadde det kjempefint! Leste en del innlegg før jeg dro som var en smule negative til Riga, og jeg ble nesten overbevist. Riga har fantastisk god mat fra mange forskjellige kulturer og prisen varierer fra meget billig til litt rimeligere enn i Norge. For en smak av kultur gikk vi gjennom gamlebyen hvor veiene er harde og bygningene var fascinerende. Enkelte strøk har falleferdige bygninger hvor alle vinduene sitter skjevt, og trikkene er fæle, men dette er Riga som er på vei oppover. Det er ikke Praha, men vi som begge har vært der foretrekker Riga for å se utviklingen der.

Vi fikk shoppet i mange timer hver dag. Jeg fant antikk og såper på Origo senteret, men klær fant jeg litt av i gamlebyen, gatene A. Caka og Briviebas, men om du vil ha mye bra å velge mellom anbefaler jeg å droppe gatene og reise på sentrene litt utenfor: Mols (trikk 7), Alfa og Spice (dit må man ta taxi, men det er verdt det). Du kan absolutt dra dit for kun shopping også mener vi. Det eneste som var en nedtur med vår reise var det kalde været, men det førte til at det ble koseligere å nyte vin på restaurant og at vi ikke blakket oss helt! Vi bodde ganske sentralt og det vil vi gjøre neste gang også, da kafèer og restauranter bare er 5 min unna.

Håper mange av dere som vurderer å dra dit ble overbevist nå. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frosk
Skrevet

Bra at du hadde en fin tur!

Jeg pleier ikke anbefale Riga (og jeg har vært mye i Riga) - av flere grunner.

Riga er ikke lenger et spesielt billig reisemål - prisene har steget MYE de siste 2-3 årene. En halvliter som man for et par år siden betalte, tja, 1.50 lats for koster nå gjerne 2.50-3 lats, lunch som tidligere kostet 4 lats koster nå 6.50, etc etc. (1 lats = ca 12 kroner) Kvaliteteten på mat i restaurantene er veldig varierende, men jevnt over er jeg ikke veldig imponert. Mye "tung" og feit mat, mye svinekjøtt... Servicen er generelt veldig dårlig, og man sitter i grunnen igjen med inntrykket at latvierne ikke ønsker turister til landet.

Jeg har selvfølgelig vært på sentrene du nevner (og flere andre også), men jeg mener uansett at shoppingen i Riga ikke er til å juble over. Prisnivået på klær av "vestlig" kvalitet er ikke lavere enn i Norge, og utvalget er ikke særlig bra. Man kan selvfølgelig finne enkelte ting å kjøpe, men Riga er absolutt ikke noe reisemål å anbefale for en shoppingtur, etter min mening. Til det er det for langt mellom butikkene som er verd å besøke.

Riga er et veldig populært sted å reise for engelskmenn som skal ha utdrikningslag - det er etterhvert blitt i overkant mange strippeklubber / horehus etc i gamlebyen og ellers i sentrale Riga, og menn som beveger seg inn i gamlebyen på kveldstid får ikke gå i fred for innkasterne. (Par og jentegjenger slipper unna!)

Gamlebyen er fin, den - men det er egentlig ikke veldig mye å se og gjøre i Riga, mener jeg. Tidligere var kanskje hovedtrekkplasteret til byen at det var billig her - nå holder det på å endres. Prismessig kan man like gjerne dra til Praha, Krakow eller Budapest, og da er jeg ikke i tvil om at Riga blir mitt sistevalg.

Skrevet

Jeg er ikke overrasket!

Har ikke selv vært i Riga, men i flere andre øst-Europeiske byer. Jeg bryr meg ikke så mye om de negative tingene jeg leser før jeg drar - folk er så forskjellige og stiller så forskjellige krav. Det kommer an på hva de sammenligner med også. Øst er øst, og du kan ikke sammenligne Riga med feks Roma!!! Selv tror jeg at jeg er veldig "easy to please". Jeg har stort sett alltid noe positivt å si om det stedet jeg har vært på, selv om ikke alle steder frister til gjentagelse.

Praha er forøvrig ett av de stedene som er kraftig overvurdert etter min mening. Det var sikkert fantastisk der på begynnelsen av nittitallet en gang, men nå skal man lete lenge etter en større turistfelle. Man må selvsagt forsøke å se forbi dette og nyte byen for arkitekturen osv, men jeg opplevde bedre "stemning" i andre byer. Glad for å ha vært der iallefall, og noen steder vi besøkte var absolutt severdige. "Frosk" nevner prisnivået, da ville jeg definitivt valgt Krakow og Budapest (og muligens Riga) foran Praha.

Skrevet
Riga er ikke lenger et spesielt billig reisemål - prisene har steget MYE de siste 2-3 årene.

Jeg tok ikke hensyn til hvordan prisene har steget i Riga ifh hvordan det var FØR. Det er fremdeles billigere enn i Norge og jeg opplevde kun å betale over 2.5 for øl på hotellet. Kvaliteteten på mat i restaurantene er kanskje varierende, men vi valgte de litt etter skjønn og ble overrasket, så vi hadde kanskje flaks eller visste hva vi så etter. Vi spiste mye god mat. Servicen er jeg enig med deg i at er dårlig, men vi ble kjent med denne typen kultur i Praha og vet at det ikke er like vanlig i disse landene å smile til kundene, men vi merket en forbedring i Riga. Og du blir ikke fotfulgt i butikkene på samme måte som vi ble i Praha.

Riga er ikke noe shopping-mekka på lik linje med London og New York. Jeg synes Oslo er veldig bra på shopping fordi det er så mange aktuelle butikker her, og det samme synes jeg nå om Riga også. Forskjellen er at du finner billigere kvalitetsklær i Riga og du finner fine klær du ikke får i Norge. Utvalget syntes både jeg og min kjæreste var bra, samt mine venninner som var der for en måned siden .Det kommer nok litt an på hvilket utvalg man liker, men vi liker oss best på Oasis, Mango, Zara, H&M, Asos.Com og Gojane.Com.

Jeg syntes utvalget i Praha var dårligere på den type klær jeg er ute etter, men jeg vil definitvt anbefale folk å dra til både Praha og Riga. Riga passet meg bedre, og sikkert mange andre her også. Grunnen til at jeg skrev innlegget var for å få en positiv tråd om Riga, siden det allerede finnes så mange negative. :)

Gjest Frosk
Skrevet
...Kvaliteteten på mat i restaurantene er kanskje varierende, men vi valgte de litt etter skjønn og ble overrasket, så vi hadde kanskje flaks eller visste hva vi så etter. Vi spiste mye god mat.

Jeg har spist mye ute i Riga (tipper jeg har vært på....50? forskjellige spisesteder) - og ja, kvaliteten er varierende. Men jevnt over syns jeg ikke maten er bra. Nå er jeg vegetarianer, og vegetarmat kan de DEFINITIVT ikke, men kjøtteterne jeg spiser sammen med vil si seg helt enige i at maten her stort sett ikke er særlig fantastisk... Nå lurer jeg litt på hvor dere spiste? :)

Når jeg sier at servicen er dårlig, snakker jeg ikke om det at de ikke "smiler til kundene" - det er helt greit, sånn er det bare - jeg tenker mer på innstillingen deres; det skjer for eksempel temmelig ofte at man får noe annet enn det man har bestilt når man er ute og spiser. Si for eksempel at man har bestilt soppsuppe, men får en biff. Sier man fra til servitøren (på en hyggelig måte), skjer som regel enten a) De trekker på skuldrene b) De sier at joda, du har fått soppsuppe (selv om alle ser at det ligger en biff på tallerkenen) eller c) De påstår du bestilte biff. ;) Nå er dette bare et lite eksempel på hva jeg legger i "dårlig service" - og selvsagt kan man slippe unna den type ting når man bare er i byen en helg.

Vi har tydeligvis lik smak når det gjelder butikker - og jeg mener fremdeles at Riga ikke er et særlig bra sted for shopping. :)

Skrevet

Jeg synes ikke Riga var en spesielt bra shoppingby, men så var ikke jeg der først og fremst for shopping heller, men for spa-opplevelser. Og der var Riga fantastisk! Veldig billige behandlinger, hyggelige folk og nydelige lokaler (der vi var i alle fall). Så jeg anbefaler Riga som en by å besøke dersom du liker spa!

Gamlebyen var koselig, men ikke stor, og vi spiste veldig god mat på stedene vi valgte oss ut (var der en uke). Ble ikke skuffet i matveien en eneste gang, med unntak av den heller triste frokosten på hotellet. Den var dårlig.

Servicen synes jeg var helt fin, personlig synes jeg folk var mye surere og lite hjelpsomme i Praha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...