Gå til innhold

Hva slags dyr skal vi få oss?

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi skal snart flytte i blokk, der det er lov å ha ett dyr. Vi er veldig glad i dyr begge to, og er helt sikre på at vi vil ha. Men vi vet ikke helt hva slags dyr.

Jeg har veldig lyst på hund, men samboeren vil absolutt ikke gå tur, så da er vel det helt utelukket. :grine: Ellers er det greit for han med hund, men jeg er redd jeg ikke får til all luftingen alene.

Katt har vi vokst opp med begge to, og det er veldig aktuelt. Vi vil da ha en kattunge. Og den må bli innekatt, siden vi bor i blokk.

Men er det noe annet dyr som kunne vært koselig å ha? Har ingen erfaring med kaniner og marsvin og sånt.

En katt lever jo veldig lenge, og siden det bare er lov å ha et dyr blir det sikkert "aldri" noen hund på meg.... (Hvis vi ikke flytter da. Gjør vel det etterhvert også)

Har derfor tenkt litt at hvis vi får oss et dyr som lever i 2-3 år, så går det an å få en hund etter det kanskje..... Håper at samboeren skifter mening om hund.

Vi er veldig glad i katter begge to, og jeg har veldig lyst på en altså! Men prøver å finne ut om det er andre alternativer.

Blir takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke skaff dere et dyr bare fordi dere har lyst "på et eller annet dyr".

Du sier at det du aller helst vil ha er hund, men kan "ta til takke med" en katt. Det er vel egentlig ikke noe god start på et dyrehold? Dessuten er innekatt noe jeg aldri ville anbefalt til noen, spesielt IKKE når katten må være alene (fordi dere "bare" får lov til ha ett dyr.) Såkalte innekatter skal helst ha selskap av en annen katt, for de trenger utrolig mye stimulering når de ikke får lov til å gå ute, stimulering det er vanskelig for mennesker å opprettholde.

Altså: Ikke skaff dere katt når den må holdes inne - man skal helst ha to katter når de kun skal få lov til å være inne, vent heller med å skaffe dere et dyr når begge er helt enig med hva slags dyr dette skal være, og eventuelt til dere flytter til et sted det passer seg bedre med dyrehold. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke skaffet meg hund om jeg bodde i blokk! En ting er at jeg synes hunder skal ha en hage, eller i det minste en stor altan, å bevege seg på, så den ikke er så mye inne. En annen ting er at hunder kan lage mye lyd.. Og selv om det er lov å ha et dyr, så kan dere likevel risikere at naboene klager på for mye støy fra dere, og så har dere plutselig et problem...

Siden det bare er lov med ett dyr er det jo en hel del dyr som utelukkes, siden mange dyr vil mistrives veldig alene (f.eks. innekatter og rotter). Jeg ville ikke hatt ett innedyr uansett, jeg. Jeg syens dyr skal ha mulighet til å sosialisere med andre dyr, ikke sperres alene inne i et bur og bare ha mennesker å være med.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Det er sikkert ikke noen som lager problemer om de skaffer seg to marsvin, vil jeg tro.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har en diger veranda, så det hjelper jo endel. Og jeg vil ha en liten hund. Men samboeren har ingen lyst til å gå turer, så det blir helt mitt ansvar, og det vet jeg ikke om jeg tør....

Jeg vet ikke om marsvin regnes med heller jeg. Tror mest borettslaget mener hund og katt kanskje. Det skal jeg undersøke.

Vi har veldig lyst på katt begge to, så det blir nok det.

Skrevet

Jeg vil heller ikke anbefale katt når du må ha den som innekatt. Da er det bedre å vente til dere evt. bor et annet sted slik at katten kan få gå ute. Personlig synes jeg heller ikke burdyr - verken smågnagere eller katter i større "bur" (innekatter) - egner seg som kjæledyr.

Kjenner du noen som har hund som dere kan låne av og til? Evt. om dere kan være omplasseringshjelp for hunder? Så kan du få det sosiale med hund uten å være bundet til å måtte gå tur alene i tolv år.

Skrevet

Syns ikke dere skal skaffe dere katt hvis den må være kun inne. Hvis den ikke får selskap vil den som nevt ovenfor bli undersimulert. En jente som nylig har flyttet inn i bofellesskapet mitt har en innekatt. Jeg syns så utrolig synd på den! Hun jobber på dagtid, og er av og til borte hele dagen hvis hun skal noe annet. Når jeg er hjemom (sover hos kjæresten min) så er katten superklengete og fotfølger meg overalt. Den får helt angst om jeg ikke slipper den inn på rommet mitt. I tillegg så blir den helt krakilsk fordi den ikke får simulert seg selv. Jeg syns veldig synd på den, og heldigvis skal hun omplassere den til en mann som har hage og vil la den gå ute.

Ellers så er jeg ikke enig i overnevnte uttalelse om å ikke skaffe hund siden dere bor i blokk. Sannsynlivis er det større andel hunder som bor i byen som har det 10 ganger bedre enn hunder som bor på landet. Mange hunder som bor på landet blir bundet ute og står å bjeffer og kjeder seg alene, fordi man tenker at den er jo tross alt ute. Mens en byhund gjerne får masse aktivisering fordi man MÅ jo ut med hunden tross alt, og da pleier folk flest å gjøre litt mer ut av det.

Men det er jo et STORT ansvar å skaffe en hund, og den lever jo veldig lenge. Hvis dere ikke er sikre på om dere begge vil gå inn for det, så vil jeg ikke anbefale å skaffe en hund, selv om du lover at bare du skal gå tur med den. Det vil sannsynligvis skape mye krangling for dere etterhvert. Og hvis han ikke vil ha hund, så kan du jo ikke tvinge han heller... Men det går jo ann å mildne han litt? Kanskje dere kjenner noen som har hund som dere kan passe litt. Prøve å ta han med på tur ut, og hvem vet, kanskje han syns det er litt koselig likevel? :)

Ellers så finnes det jo alternativer som å ha hund på fôr ett år.

Lykke til uansett hva dere gjør da :)

Gjest Badiane
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at dere ikke bør skaffe dere katt så lenge dere ikke har mulighet til å slippe den ut.

Jeg er ikke spesielt dyrekjær, og jeg har heller ikke særlig mye kunnskaper om dyr. Til tross for dette kunne jeg til nød gått med på å ha katt dersom samboeren min hadde hatt et sterkt ønske om dette. Det kunne allikevel ikke falle meg inn å ha katt dersom det er umulig å ha den ute. Det at katter må få muligheten til å gå ut og utforske verden alene, er elementærkunnskap, så vidt jeg kan se.

Skrevet

Hva med å være fosterhjem for katter fra dyrebeskyttelsen? Da skal jo uansett katten holdes innendørs.

Skrevet
Jeg er enig med de som sier at dere ikke bør skaffe dere katt så lenge dere ikke har mulighet til å slippe den ut.

Jeg er ikke spesielt dyrekjær, og jeg har heller ikke særlig mye kunnskaper om dyr. Til tross for dette kunne jeg til nød gått med på å ha katt dersom samboeren min hadde hatt et sterkt ønske om dette. Det kunne allikevel ikke falle meg inn å ha katt dersom det er umulig å ha den ute. Det at katter må få muligheten til å gå ut og utforske verden alene, er elementærkunnskap, så vidt jeg kan se.

:klem:

Skrevet

Jeg er heller ikke helt med på å skaffe en katt som et slags kompromiss... Da jeg bodde i en by i utlandet hadde jeg to katter som jeg hadde inne, vi hadde en stor gård med stor plen og masse trær i bakgården, så de fikk sett seg litt rundt der. Dessuten skulle jeg ut av byen ganske snart uansett, men nok om det. Kan dere ikke jobbe frivillig i dyrebeskyttelsen el lign, så får dere se hva det innebærer å ha både hund og katt, det koster ingenting, samboeren din slipper å gå tur og du slipper ansvaret alene, samt at dere gjør en god gjerning:) En vinn vinn situasjon!

Skrevet

hva med å ha en hund på for, eller ha et hamster eller marsvin... eller en liten fugl...

Gjest Yihaa
Skrevet

Skal du ha marsvin, burde du kjøpe to, da de er flokkdyr og veldig sosiale.

Men husk at bur lukter, selv om du er flink til å skifte på dem. Og marsvin f.eks. spiser mengder med høy, og høy lukter også....

Gjest Pupsilure
Skrevet

Takk for gode tips :) Jeg er jammen ikke sikker jeg. Hund på for hørtes jo veldig bra ut! Skal undersøke det litt ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere bestemmer dere for burdyr bør dere være innstilt på å la dyret gå fritt i leiligheten så mye som mulig. Jeg har hatt burdyr som marsvin og kanin, og dyra blir mye mer interessante og fornøyde om de får gå løs - og følelsen av dårlig samvittighet for å la dyret sitte i bur mesteparten av døgnet er ikke bra. Man blir mer kjent med dyret om det går løs, og det utvikler personligheten sin mer. Det dere bør tenke på da er renslighet og sikring av ting som kan gnages på.

Ellers er kanskje hund det beste alternativet dersom det er det du aller helst ønsker deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...