Gå til innhold

Sykt barn, kan far ta fri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene for å være hjemme med sykt barn når man ikke bor sammen? Si at far har "vanlig samvær" en dag i uken og annenhver helg. Har han krav på fri fra jobb for å være hjemme med sykt barn?

Jeg vet at mor har 20 dager men det kan jo være praktisk om far er hjemme si en mandag når barnet vanligvis ligger over der fra søndagen. Det kan jo være dager hvor mor svært gjerne ville vært på jobb og far har mulighet til å være hjemme, har han anledning til det?

Er det noen som kan guide en uinvidd her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Rebecca_*
Skrevet

Jeg mener at du kan overføre noen av de 20 dagene til far, du må nok gjøre det gjennom TK.

Skrevet

Far har ingen dager han kan skrive på egenmelding- sykt barn.

Foreldre har ti dager hver hvis de bor sammen. Du har tyve fordi du har hovedomsorgen, altså har du overtatt fars del.

Om du kan overføre dager er jeg veldig usikker på. Jeg regner med at dette ikke er noen mulighet, rett og slett fordi det blir uoversiktelig for trygdekontor og arbeidsgiver om alle skulle begynne å overføre dager...om du skjønner.

Du får høre med ditt trygdekontor.

Lykke til

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Jeg kan ikke tro at der ikke finnes en ordning på å dele sykedagene mellom foreldre i disse 50/50 samværstidene - ring ditt lokale TK - jeg er sikker på at det lar seg ordne:)

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldrene kan dele de 20 dagene som det passer dem, men det må avtales med trygdekontoret skriftlig. Hvis far f.eks. har barnet en dag i uken, har han 20% av hverdagene, og man kan avtale at han overtar 4 sykedager, og at mor da beholder 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...