Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #1 Skrevet 5. mai 2003 Du skal kjøpe 100 dyr for 100 kr og må minst kjøpe 1 av hver. Priser: høne 0,5 kr pr stk, gris 3 kr pr stk og hest 10 kr pr stk. Jeg vet dette er en likning med 3 ukjente, men husker ikke oppsettet. Kan noen vise meg det også?
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #3 Skrevet 5. mai 2003 X= Antall høner Y = Antall griser Z = Antall Hester 0,5 X + 3 Y + 10 Z = 100 X + Y + Z = 100
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #5 Skrevet 5. mai 2003 Nei, ikke jeg heller... men mener å huske at en tredjegradsligning krever 3 ligninger for å kunne løses... Her finner jeg bare 2... Vi kan for så vidt sette inn X større eller lik 1, Y større eller lik 1 og Z større eller lik 1 i tillegg, men jeg får det ikke til allikevel...
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #6 Skrevet 5. mai 2003 Jeg har funnet ut svaret med prøv-og-feil-metoden , men har nå begynt å irritere meg over at jeg ikke husker hvordan man regner likinger :evil: !
Helena Skrevet 5. mai 2003 #7 Skrevet 5. mai 2003 ligningssystemet kan løses ved matriseregning. x= høne Y= gris Z= hest Får av lignignene satt opp over av gjest disse uttrykkene: ( s er en fri ukjent da det bare er to ligninger og tre ukjente) Z=s Y=20- 19s/5 X=80+14s/5 Dettte systemet har i teorien uendelig antall løsninger, men siden det er snakk om konkrete ting og ingen av de ukjente kan være negative tall eller brøker er blir det bare et mulig svar (hvis jeg har regnet riktig) X=94, Y=1, Z=5
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #9 Skrevet 6. mai 2003 Hei! Det var meg som satte opp de 2 første ligningene over... Herre Gud... Jeg har HELT glemt matriseregning... :o Og det er under 2 år siden jeg gikk ut fra Gløshaugen... :-? .. men da jeg satt og knotet i går, innså jeg at jeg savnet matteregningen! Hmm... kanskje jeg må finne fram bøkene igjen?? Var det ikke Kreyzig-boken som hadde matriseregningen? (OK, nå HAR det klikket! )
Helena Skrevet 6. mai 2003 #10 Skrevet 6. mai 2003 Nei, matriseregning er i edwards& penney, elementary linear algebra.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #11 Skrevet 6. mai 2003 det er jo ikke en vanlig oppgave for 3.grads likning.. Finn en ordentlig oppgave og prøv igjen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå