Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Jeg leier en leilighet som er møblert! Jeg eier derfor ikke tv'en selv, er det likevel jeg som må betale lisensavgiften, eller er det huseieren?
Rosalie Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Ja, leiligheten er egen boenhet, og det skal derfor betales separat lisens.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Du må nok betale din egen lisens, ja.. (evt be huseier om å fjerne TVen om du ikke ønsker å betale lisens). Om du blir oppdaget om du lar være å melde i fra, er en helt annen sak..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg leier en leilighet som er møblert! Jeg eier derfor ikke tv'en selv, er det likevel jeg som må betale lisensavgiften, eller er det huseieren? Leies leilgiheten ut med TV, er det faktisk å rekne at huseier har betalt lisens for apparatet. Så nei: Du skal IKKE betale lisens.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Du skal betale lisens ja, uansett om huseier har betalt sin lisens eller ikke. Leiligheten regnes som egen boenhet, og du blir da lisenspliktig. Det var dette lisenskontrolløren fortalte meg da jeg ble fersket. Kontrolløren ville veldig gjerne vite hvor lenge jeg hadde sett tv uten å betale, og jeg har en følelse av at han ikke trodde meg da jeg sa fra dagen før, selv om jeg tok på meg mitt ærligste smil. Det endte med at vi ble enige om at jeg hadde hatt tv fra begynnelsen av måneden.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Du skal betale lisens ja, uansett om huseier har betalt sin lisens eller ikke. Leiligheten regnes som egen boenhet, og du blir da lisenspliktig. Det var dette lisenskontrolløren fortalte meg da jeg ble fersket. Kontrolløren ville veldig gjerne vite hvor lenge jeg hadde sett tv uten å betale, og jeg har en følelse av at han ikke trodde meg da jeg sa fra dagen før, selv om jeg tok på meg mitt ærligste smil. Det endte med at vi ble enige om at jeg hadde hatt tv fra begynnelsen av måneden. Du blander kortene. Hun er ikke i samme situasjon som deg. hun har leid en leilighet som er møblert, med blant annet tv. da er det utleiers ansvar at lisensen er betalt.
Rosalie Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Du blander kortene. Hun er ikke i samme situasjon som deg. hun har leid en leilighet som er møblert, med blant annet tv. da er det utleiers ansvar at lisensen er betalt. Nei, det er det ikke.
Gjest Lisensbetaler'n Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Huseier har adgang til å ta husleie, strøm og varme. Alt annet skal være inkludert i leien sier husleieloven. Eier huseieren TV'n så er det huseier som betaler lisensen for tv. Med mindre det står eksplisitt unntak for TVlisens i husleieloven eller lov om lisens.
Rosalie Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Huseier har adgang til å ta husleie, strøm og varme. Alt annet skal være inkludert i leien sier husleieloven. Eier huseieren TV'n så er det huseier som betaler lisensen for tv. Med mindre det står eksplisitt unntak for TVlisens i husleieloven eller lov om lisens. NEI! Huseier har intet ansvar for at leietaker betaler lisensen sin, selv om leietaker har lånt TV av huseier.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 NEI! Huseier har intet ansvar for at leietaker betaler lisensen sin, selv om leietaker har lånt TV av huseier. Jo det har han. Når huseier leier ut MØBLERT, og alt følger med, både av strøm, kabel og bredbånd, så er det utleiers ansvar at dette er betalt. Med andre ord: dette gjelder også lisens
Gjest Lisensbetaler'n Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 NEI! Huseier har intet ansvar for at leietaker betaler lisensen sin, selv om leietaker har lånt TV av huseier. Forskrifter om fjernsynsmottakere sier: § 1. Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge. Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort. Det er imidlertid interessant å se dette opp mot husleieloven: § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. ... I §§ 3-1 og 3-4 til 3-6 nevnes strøm og brensel som eneste ytelse utleier kan ta i tillegg til husleie. Jeg ser imidlertid nå at når disse lovene holdes opp mot hverandre så er ytelsen lisens noe leietaker betaler direkte til NRK, også når h*n leier tv hos husvert og h*n er da pliktig til dette. Så du hadde rett Wadjet, det bare manglet litt dokumentasjon. Det er også utleiers ansvar å melde leieboer inn til NRK slik at avgift blir innkrevd for den leide tv. Sorry my bad ...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 Leies leilgiheten ut med TV, er det faktisk å rekne at huseier har betalt lisens for apparatet. Så nei: Du skal IKKE betale lisens. Så lenge tv er bært ut av eiers bohet og inn til leieboer, så skal leieboere betale
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 For å være helt ærlig, ser bort fra det juridiske da, så hadde jeg aldri sagt i fra at jeg leier møblert med tv. Har ikke betalt lisens noen år nå, men regner med at det kommer fordi jeg kjøpte tv nylig i eget navn. Helt greit.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #15 Skrevet 16. mars 2008 Så lenge tv er bært ut av eiers bohet og inn til leieboer, så skal leieboere betale Har du røyka? Det er ingen som har bært noe som helst... Leiligheten leies ut møblert. Utleier tar lisensansvaret siden utleier har utstyrt leiligheten med tv. hvem tror du betlate lisensen før ts flyttet inn? Jo utleier. og det er utleiers ansvar siden tvapparatet tilhøre han. Det er altså eieren av tvapparatet som må betale, ikke den som leier. Har akkurat fått bekreftet dette gjennom onkelen min som har jobbe som lisenskontrolør.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #16 Skrevet 16. mars 2008 Har du røyka? Det er ingen som har bært noe som helst... Leiligheten leies ut møblert. Utleier tar lisensansvaret siden utleier har utstyrt leiligheten med tv. hvem tror du betlate lisensen før ts flyttet inn? Jo utleier. og det er utleiers ansvar siden tvapparatet tilhøre han. Det er altså eieren av tvapparatet som må betale, ikke den som leier. Har akkurat fått bekreftet dette gjennom onkelen min som har jobbe som lisenskontrolør. Hjelpe og trøste... Leietaker SKAL etter reglene betale lisens i det aktuelle tilfellet. Samme hva din eks-lisenskontrolløronkel sier...
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #17 Skrevet 21. mars 2008 Jeg tror det er utleiers ansvar å betale lisensen så lenge han leier ut leiligheten MED tv. Men dette kan sikkert avtales i hvert enkelt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå