Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Uff, er det bare jeg som er sær her? Jeg liker nemlig ikke felles soverom med dobbeltseng... Saken er at jeg og kjæresten min flyttet sammen for en måned siden, og vi har vært sammen ett år nå. Han synes det er kjempekoselig å dele seng, og sover jevnt over godt. Jeg på min side sover med ørepropper hver eneste natt fordi han snorker så fælt. I tillegg må vi ha null varme på rommet, fordi han da evt vil snorke mer, og sover dårlig med temperert rom. Jeg er vant til å sove på et rom som ikke har frysetemperatur, så sover nå med to dyner, og selv det er for kaldt... Bruker å lese på senga før jeg sovner, men greier ikke nå som det er så kaldt. Liker å legge meg alene, sove alene uten at noen kommer borti meg, uten lyder, lys eller iskaldt rom. Føler det er grusomt å dele rom med kjæresten... Jeg har foreslått å leie en treroms med hvert sitt soverom, men det synes han var begynnelsen på slutten. Nå må det sies at jeg absolutt ikke følte slik med eksen (det har jeg ikke sagt til kjæresten fordi jeg er redd han blir lei seg). Vi sov tett sammenslynget i en enkeltseng hele natta igjennom. Uten ørepropper eller konstant at jeg våkner av bevegelser, snork eller kaldt rom. Hvordan har dere det, og er jeg kanskje litt sær med dette?
Chiquita Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Kanskje ikke samboerskap er noe for deg? Eller er det kjæresten din som er problemet?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Snorking er grunn nok til å ha adskilte soverom. Jeg har vært der hvor min nattesøvn stadig ble ødelagt. Vet ikke hvor mange netter jeg har sovet på sofaen. Ble trøtt og grinete. Nå hadde vi ikke et ekstra soverom så ... Jeg liker heller ikke å sove inntil noen. Jeg må ha avstand og egen dyne. Jeg vil ha det kaldt på soverommet og hadde fått dårligere søvn dersom den jeg delte seng med ville ha 20 grader. Søvn er viktig uansett hvordan du vender og vrir på det.
Gjest ts Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg føler i alle fall ikke at jeg vil slå opp med kjæresten, eller at jeg ikke er glad i han. Tror ikke det er det som er problemet... Vi er bare så himla forskjellige på dette området
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er selv veldig var på snorking, og blir veldig irritert av lydene, og derav irritert på personen, som frarøver meg nattesøvnen. Kanskje det vil bli koseligere å ligge der hvis snorkingen forsvinner, da blir det ikke så farlig å ha det kaldt, og du har lyst til å ha ham inntil deg igjen? Noen blir jo hjulpet av snorkeoperasjoner og slikt, vet det ikke funker på alle men. Dette kan utvikle seg til å bli et såpass stort problem for dere at det kunne være verdt å prøve å få bukt med snorkingen og se om dette løser de fleste problemer.
Gjest Mayamor Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Høres ut som at det var bedre med eksen... Kanskje jobber underbevisstheten din med å finne grunner til å ende dette forholdet? Har dere det bra ellers? Ser du for deg et godt og kjærlig forhold med seperate rom? Er dere veldig ulike på andre områder også? Elsker du samboeren din og vil gjøre alt for at dere finner en løsning? Sov i ro kan være en løsning, men selv ville jeg ikke orket det. Hva med snorkeplaster? Flere gode tips i tråden allerede. Lykke til.
Rosalie Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Snorking er grunn nok til å ha adskilte soverom. Jeg har vært der hvor min nattesøvn stadig ble ødelagt. Vet ikke hvor mange netter jeg har sovet på sofaen. Ble trøtt og grinete. Nå hadde vi ikke et ekstra soverom så ... Jeg liker heller ikke å sove inntil noen. Jeg må ha avstand og egen dyne. Jeg vil ha det kaldt på soverommet og hadde fått dårligere søvn dersom den jeg delte seng med ville ha 20 grader. Søvn er viktig uansett hvordan du vender og vrir på det. Sliter veldig med snorking selv. Noe som ender med at både jeg og min kjære er uopplagte, da jeg vekker han flere ganger hver natt for å få han til å snu seg overp å magen. Heldigvsi snorker min kun når han er forkjølet, men i år har han vært forkjølet så mye... Har gått til innkjøp av ørepropper, men jeg får vondt i hodet av å sove med det hele tiden. Gleder meg til vi flytter til noe større - da blir det separate soverom i snorkeperiodene hans.
Gjest Venetia Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Du er sær. Det beste i verden er å sove sammen med kjæresten!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Kanskje han burde få undersøkt dette med snorkingen. Det er mulig å operere dette tror jeg. Videre; hvilke ørepropper har du? På noen apotek har den noen fantastiske voksørepropper, de er i en liten hvit boks med blå skrift. Disse demper lyd ganske godt. Mannen min bruker også noen ganger å snu seg til fotenden av senga slik at jeg slipper å få snorkinga helt dirrekte inn i øret. Få deg varmeteppe i senga, dette er et elektrisk teppe som varmer opp før du legger deg, og kan stå på svak hele natta. Få deg termodyne i 220 lengde. Da kan du umulig fryse. Disse dynene gjør det veldig koselig å krype under dyna sammen. Lese på senga kan bli et problem, men er du ikke villig til å droppe akkurat den for kjæresten? Det er jo mulig å ha et ekstra soverom(sovesofa) som du kan leggge deg på de nettene det er ekstra ille. Slik gjør vi det her i huset. Jeg ville testet alle mulige løsninger før jeg kom med alternativet to soverom.
Catzy Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Ville nok også fått ham til å gjøre noe med snorkingen. Jeg blir gal når mannen min snorker innimellom, hadde hatt store problemer med å ha det sånn hver natt. Og han holdt på å bli gal av meg også. For meg hjalp det faktisk med akkupunktur, jeg snorker nå bare når jeg er forkjøla eller veldig sliten. Hva med å sove med sokker og langermet pysjamas? Eller er du ikke pysjamasmenneske? Jeg er egentlig ikke det jeg heller, men da kan du i hvertfall lese litt uten å fryse så mye på armene. Og sokker på bena kan hjelpe med å holde resten av kroppen varm.
kitteh Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har et vennepar som ikke har delt soverom på de siste ni årene de har vært sammen. Og de har det helt utmerket. Det skorter verken på sex eller kos der i gården, de er lykkelige sammen og deler alt annet. De bare rett og slett liker å sove alene. De får mye rare blikk når det kommer opp i samtaler, men de syns det er den beste løsningen. De har veldig forskjellige søvnmønstre; han liker å ha det varmt på rommet og ligge under en tykk dyne, og han vil helst ha en liten glime lys i rommet. Hun MÅ ha det helt mørkt, hun vil ha lette dyner og et avkjølt rom, og så mange puter som det overhodet er mulig å ha i sengen. Selvfølgelig ser det annerledes ut på hvert av rommene også; hans er maskulint med mye mørke farger og en (imho utrolig stygg) skinnstol med tilhørende (imho like stygt) bord. Hun liker stramme linjer, og lyse farge, og så lite clutter som mulig. Resten av leiligheten er preget av begge to, men rommene er som sagt helt deres. Og de elsker begge å ha vær sin hule som de kan dille med som de selv ønsker. Også sover de godt begge to, og da blir resten av dagen ganske mye bedre med en gang. Selvsagt, med disse to så er det slik at de begge er enige om at det er det beste, og de har råd til å bo slik at de har rom nok så det blir ingen gnisninger rundt det. Det verste, i følge henne i dette paret, er at folk ikke skjønner det og skal mase om at det må være så mye bedre å sove sammen. De KAN JO IKKE HA DET BRA siden de ikke sover sammen, det MÅ JO være noe galt et cetera et cetera.
Gjest Tigress Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Eg synast du er heilt normal. Eg deler seng og soverom med kjærasten, men når vi får råd til å kjøpe ein større plass å bu, ja då skal vi sove frå kvarandre. Eg meiner det her har fleire klare fordeler: 1. Ein får sove skikkeleg. 2. Når ein deler seng eller har sex er det fordi ein har lyst og vil oppsøkje dette, ikkje berre fordi ein jo deler seng likevel, og burde ein ikkje pule litt? 3. Ein får moglegheit til å vere litt aleine når ein har tre rom. 4. Ein kan ha ulik stil på soverommet, slik at både trivast. Du treng ikkje vere sær i det heile, det er berre det at ein liksom skal liggje tett inntil den andre og kose så jævlig at det ikkje er plass til å ha eigne sovevanar. To soverom er liksom første veg til brot, men eg kan ikkje fatte at det skal vere avgjerande. Eg kjenner dessutan fleire som vil sove i fred, så det er ikkje så uvanleg som ein skulle tru...
Allimac Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Kjøp nesespray på apoteket, virker effektivt! Han sprayer et par timer før leggetid... Synes dere bør bli enige om en mellomting mellom veldig varmt, og veldig kaldt....
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Kjøp nesespray på apoteket, virker effektivt! Han sprayer et par timer før leggetid... Synes dere bør bli enige om en mellomting mellom veldig varmt, og veldig kaldt.... Nesespray er ikke en langtidsløsning og kan gjøre vondt verre om man bruker det over lengre tid. Det kan fortyrre den vanlige fungeringen av slimhinnene slik at han blir enda tettere. Har han noen allergier? Hva med en grunlig legeundersøkelse? Jeg snorker mye og er plaget med allergi, egentlig uten at jeg var helt klar over det. Var bare noe mer tett enn andre. Nå har jeg fått medisin og den virker godt, også på snorkinga. Det kan jo også være greit å utelukke noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Jeg hadde samme problem med eksen. Tror 70 % av kranglene våre kom av snorking og dårlig nattesøvn, og ei etterhvert sur og grinete kjerring på grunn av dette. Vet det høres uromantisk ut, men noen ganger må man bare innse livets realiteter, og forholde seg til dem. I deres tilfelle tror jeg at jeg hadde laget til et enkeltrom i tillegg. Så kan du sove der når du skal på jobb eller trenger mest hvile. Og så kan dere ligge på samme rom når det er helg, fri eller dere ellers føler for det. Det kan jo være ekstra romantisk de gangene det skjer. Ingen har det romantisk hver natt uansett:)
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #16 Skrevet 13. mars 2008 I natt sov jeg rimelig godt, kanskje fordi jeg var ekstra sliten. Men jeg forbinder ikke rommet med noe koselig. Det er rett og slett uhyggelig, kaldt og forbundet med irritasjon. I går skulle kjæresten holde rundt meg før vi skulle sove, og det var veldig varmt og koselig. Problemet er at jeg vet at han kommer til å trekke seg bort til sin side av senga med en gang jeg begynner å døse av. Og så våkner jeg igjen og begynner å fryse. Dette gjør at jeg unngår kos når vi legger oss i utganspunktet, det skjer kun hvis jeg har overskudd til å våkne til igjen. Stakkars kjæresten min. Jeg er egentlig veldig lei av alt akkurat nå, ingenting er slik jeg vil ha det... Irriterer meg over tusen småting... Men samtidig vil jeg ikke ha et brudd, fordi jeg føler at dette er på grunn av at vi begge har helt sykt jobbpress for tida og ikke er oss selv. Ting blir liksom forverret av det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Når det gjelder snorking. Det er forskjell på snorking og snorking. Eksen kunne jeg sparke bort til og han snudde seg og det ble stille. Samboer snorker uansett. Ikke i noen jevn rytme. Jeg klarer bare ikke å sove sånn. Han har tatt en snorkeoperasjon da det bl.a. viste seg at han sluttet å puste utallige ganger hver natt. Det hjalp en stund, men så la han på seg igjen. Nå sover han med et apparat som gjør at han ikke får de her pustestoppene og ikke snorker heller. Man kan ha et godt forhold og et godt sexliv uten å dele soverom. En god natt søvn er en menneskerett!
Gjest supafly Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 kanskje separate soverom gjør at man savner personen selv om man vet at han/hun sover i rommet ved siden av? foreldrene til kjæresten min har saparate soverom fordi han snorker. og jeg har aldri sett noen som har vært sammen i sååååååå mange år, være så gode mot hverandre fremdeles. sitter og koser med hverandre og masserer føttene til hverandre mens de ser på tv og sånn. kanskje en slags mystikk blir bevart av å ikke se partneren sin naken eller halvnaken osv, hver natt? det er det samme som at noen sier at det åå bo fra hverandre (om man så er gift) kan være løsningen på et lykkelig forhold. man får sin egen space når man trenger det og går til partneren når man Vil, ikke fordi den alltid er der. kan hende det samme gjelder med noe så lite som separate soverom? særlig etter lang tid? kanskje ikke. jeg bare lufter tanker.
Gjest ts Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Jo altså, det høres jo fornuftig ut! Det er kanskje mest fordommene på folk rundt meg som er litt til hinder. Nemlig at forholdet "må" være i fare om man ønsker dette. Betyr det egentlig at jeg ikke er så glad i kjæresten min, eller ønsker å være tett. Betyr dette noe i underbevisstheten liksom? I alle fall skal jeg nok kjempe ganske hardt med å få dette gjennomført hos min kjære. Han er kjempe lei seg for tiden fordi jeg i det hele tatt har foreslått dette... Han vet godt at jeg hadde det totalt motsatt sammen med eksen. Men det passet meg bedre ikke sant, selv om han ikke passet meg bedre sånn i lengden. Samme temp på rommet, ikke noe snorking, og begge likte å ligge tett hele natt igjennom uten "hug and roll" konstant.
Gjest Gjest_Adriana_* Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Kjæresten og jeg sover ikke sammen hver natt. Han sover svært lett og vokner av den minste lyd, og ligger generelt mye våken om natta. Jeg sover vanligvis tungt gjennom hele natta. Vi trives godt med det. Hyggelig å "treffes igjen" morgenen etter med en morgenklem. Og de nettene vi sover sammen er det fordi vi har lyst, og det blir ektra koselig. Altså, på grunnlag av egne erfaringer ser jeg ingenting galt med å ikke sove ammen på død og liv. Alle forhold er forskjellige, ingent er unormalt eller normalt. Gjør det som dere føler for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå