Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Begynte på Cipralex (antidepressiva), for en uke siden - og er skikkelig i kjelleren akkurat nå. Begynte på de fordi jeg har slitt lenge, og måtte nå ha drahjelp fra medisiner. Har lest og hørt at angst og depresjoner kan øke en del, rett etter en har begynt på de - for så å bedre seg når medisinene begynner å virke ordentlig. Akkurat nå bare "klorer" jeg meg fast. Jeg sover nesten ikke, har fått mye mer uro/angst (enda den var voldsomt høy fra før av), og så har jeg de siste dagene grått litt. Det er en stund siden jeg gjorde sist, enda jeg har slitt lenge. Kan det faktisk være tegn på at medisinen begynner å virke? At den liksom "løsner" litt på det jeg har undertrykt? Jeg syns som saggt å ha hørt at dette desverre kan være bivirkninger av slik medisin i oppstarten, så jeg håper inderlig dette går over, i det minste at det demper seg noe, for dette er nesten uutholdelig. Mitt SOS her går ut på å høre om andre også har lignende erfaringer, men som kan gi meg et håp om at det blir bedre? Vet jo at vi alle er forskjellige og kan reagere ulikt på medisiner, men håper noen ønsker å svare for det. Hjalp faktisk litt bare å skrive litt her... Hilsen ei som sliter
lillesky Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Det kan ta iallefall 3-4 uker før du merker noen virkning. Jeg har ikke noen liknende erfaringer som du har, men det hjelper å skrive ja.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Det er vanlige bivirkninger du beskriver! Dette går over etter en stund, hvor lenge kan variere veldig! Hold ut du det blir bedre! Det står masse om medisinen Cipralex her inne som du sikkert ser selv om du søker på Cipralex bare her inne på "kropp og helse" forumet! Endret 12. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
angeleyes Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har gått på Cipralex et år ca. Da jeg begynte hadde jeg svært få bivirkninger, men det du beskriver er bivirkninger jeg fikk beskjed om at jeg kunne oppleve. De skal visst avta etter 2-3 uker og da skal medisinene begynne å virke. Husk bare å få mye oppfølging den første tiden. Kan jo trøste deg med at siden du opplever bivirkningene vil sannsynnligvis også medisinen virke positivt når den begynner å virke som den skal. Jeg har i alle fall merket at de virker
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Det tar en stund før tablettene virker som de skal. Jeg var og helt i kjelleren da jeg starta opp i høst. Legen sa det kan ta ca 14 dager før en kjenner effekten. Det var vanskelig. Prøv og holde ut så kommer nok effekten. Jeg sov heller ikke om natten samt jeg sluttet og spise. Husk bare og ikke hoppe over noen tabletter og følg de instruksene du har fått av legen. Folk reagerer forskjellig på effekten men jeg ble ganske "flat" etter en stund. Men det er jo godt og koble av i hodet av og til. Håper du får oppfølging av legen evt. samtaleterapi. Tablettene tar ikke vekk problemene de gjør bare så du får koble av en stund. Håper det går greit med deg.
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Hei alle som har vært snille og svart og støttet meg! Klarer ikke skrive så mye nå, men vil bare si tusen takk for svar og støtte, og at jeg allerede føler meg litt (ikke mye, men alt hjelper) bedre. Jeg fant også en annen tråd her om Cipralex, og mye nyttig info der. Skal klare meg gjennom disse "oppstart" problemene, har stor tro på at det blir bedre.
Gjest M Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Stakkars deg.. du må bare holde ut. Bivirkningene er veldig individuelt, jeg ble egentlig bare trøtt. Har gått på de 2 mnd, og jeg føler meg som ett nytt menneske. Har det sååå bra, og har ikke følt meg så glad på mange år. Mine nærmeste venner merker veldig stor forskjell på meg, de sier at de har fått meg tilbake som det positive glade menneske jeg i utgangspunktet er. Så bare hold ut et par uker, det blir MYE bedre. Hvis det er uuthodelig, kan jeg anbefale og bruke for eksempel Sobril de første 14 dagene, det gjorde jeg, og er vel antagligvis derfor jeg slapp unna de værste bivirkningene. Vet at de er vanedannende, men jeg har vært dopmisbruker i 8 år, riktignok 6 år siden, men det var ikke noe problem for meg i det hele tatt. Det tar bare bort det kjipe de første ukene. Hold ut, er spent på og høre hvordan det går med deg. Lykke til:)
Tropehus Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Da jeg begynte på disse kan jeg trygt si at den første uken var helt jævlig. For det første ble ikke psyken noe bedre, for det andre kjente jeg ikke kroppen igjen. Orket ikke stå opp, spydde, lå bare å så i taket en hel uke. Orket ikke ringe jobben og si at jeg ikke kom, orket ikke spise, dusje eller noe annet. Nå er jeg helt frisk og det du opplever er helt normalt. Det går over og det nytter!
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Takk igjen for alle svar Nå føler jeg meg heldigvis en god del bedre. Er ikke helt "med" enda, men nå virker det ihvertfall som om de værste oppstartproblemene er over. Håper ihvertfall det. I dag har jeg merket at matlysten er begynt å komme tilbake, og at jeg faktisk begynner å føle meg litt trøtt av de. Og akkurat det siste er bra for meg, for før oppstart (og den første uken på Cipralex), så sov jeg lite og hadde veldig underskudd på søvn. Men, nå merker jeg at den gode trøttheten som jeg trenger nå, kommer sigende. Beklager hvis jeg hørtes en smule desperat ut i mitt første innlegg, men den første uken var skikkelig guffen. Jeg ble så lettet over å høre at det var helt normalt, og at det går over. Det hjalp meg veldig de dagene jeg trodde jeg skulle gå ut av mitt gode skinn, så takk til alle for gode råd og oppmuntring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå