Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vinteren får jeg alltid slangehud/fiskeskjell på leggene. Det er ikke direkte plagsomt, men ikke så sexy kan man si.

Jeg har prøvd skrubb, babyolje, nivea, boddybutter og diverse kremer. Er det noen som har noen som har noen tips/råd som funker?

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Om vinteren får jeg alltid slangehud/fiskeskjell på leggene. Det er ikke direkte plagsomt, men ikke så sexy kan man si.

Jeg har prøvd skrubb, babyolje, nivea, boddybutter og diverse kremer. Er det noen som har noen som har noen tips/råd som funker?

Forstår det slik henn at huden er ru og kanskje litt nuppete!(?)

Vi har ingen varig effektiv behandling for dette, men anbefaler gjerne body scrub, en krem med litt salicyl for å fjerne tilstopningene og dersom huden tåler det og litt A-vitaminsyrekrem i tillegg for å "regulere" kjertlene til å produsere mindre "hornmasse". Stadig bruk av fuktighetskrem og body lotion kan også hjelpe til å holde det ”i sjakk”, dessuten sol og saltvann.

Fra denne artikkelen: http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa3789439.html

Skrevet

Pleier å kalle det fiskeskjellhud jeg, vet akkurat hva du mener ;)

Men dette lurer jammen jeg på også. Lagde en tråd om dette for en stund siden, prøvde blant annet krem med karbamid som jeg fikk tips om. Den ble jeg bare rødprikkete og sår av. Body Butter fra Body Shop er nesten det som har funket best på meg, smøre morgen og kveld. Men er fortsatt ikke et optimalt resultat nei :(

Har til og med smurt meg med masse krem og lagt folie rundt siden jeg fikk tips om det, men funket ikke det heller.

Kanskje noen vet om en vidunderkrem? ;)

*spent*

Skrevet

Ja, jeg ville gjerne vite og! Sånn jeg har forstått det, er det fordi huden er veldig tørr, så jeg prøver å være flink med å ta på nok fruktighet (bruker også en Body Shop body butter for extra tørr hud), men selv dette funker ikke helt 100%..

tips om produkter osv tas også gjerne :)

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Kan det være dette:

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/s.../dariers_sykdom

eller dette:

http://ssss.oslonett.no/side.php?mid=17&k=Ichthyose

Er det noe ala dette, bare ikke fullt så ille?

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/im...llsize/1914.jpg

Bildet er av en som har Ichthyosis, acquired legs, som jeg linket om over her(den siste linken)

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

For min del er det antageligvis svak ichthyose jeg sliter med. Moren min har også lignende problemer, men det er heller ikke sterkt for henne å ha søkt lege for dette, bare at huden er relativt tørr og hun må være flink med fruktighetskremer. Du kan se mønsteren svakt, men det trenger ikke noe spesialbehandling. Bare etter dusj må en ta på krem (mye)!

Så jeg er ganske sikker over at det er det jeg sliter med. Ikke så veldig sterkt da, ennå svakere en moren min, men nok å irritere meg likevel. Det virker av og til som om huden er ikke like elastisk og det ser ikke helt fantastisk ut i visse vinkler? Jeg vet jo da at få har hud som er helt perfekt, men det er jo lov å irritere over sine egne plager ;)

PS - jeg har lagt merke til at det faktisk hjelper med å ikke dusje for mye. Så på vinterstid går jeg annerhver dag og bare har en kattevask imellom.

Og det hjelper med sol! På sommerene kan ikke jeg merke det i det hele tatt.

Endret av mrs_bond
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
For min del er det ichthyose jeg sliter med.

Ichthyose er faktisk bare en samlebetegnelse for sjeldne hudsykdommer!

(på lik linje med at lumbago betyr vondt i ryggen)

Dette er "FISKEHUD" og her står det nok endel om det bla. trådstarter sliter med!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=20059

Den som leter h*n finner ;)

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Ichthyose er faktisk bare en samlebetegnelse for sjeldne hudsykdommer!

(på lik linje med at lumbago betyr vondt i ryggen)

Dette er "FISKEHUD" og her står det nok endel om det bla. trådstarter sliter med!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=20059

Den som leter h*n finner ;)

Pasienthåndboka fastslår jo at iktyose er det samme som fiskehud, men ikke at det er samlebetegnelse?

Det finnes forskjellige former av iktyose da, men de er ikke forskjellige sjeldne sykdommer? :klø:

Hva er iktyose?

Arvelig (hereditær) og ervervet iktyose tilhører en gruppe hudsykdommer med forstyrret forhorning av huden. /.../

Navnet iktyose er avledet av det greske ordet ichthys, som betyr fisk. Betegnelsen brukes til å beskrive utseendet av denne skjellende hudlidelsen. Huden får et skjelliknende ytterlag, kan bli grov og fortykket, og minner derfor om fiskehud. Iktyose er en arvelig sykdom, og flere arvemønstre forekommer med variabel alvorlighetsgrad av sykdommen.

Uansett - i det minst for min del, er det såpass svak at det kan ikke merkes uten veldig nær undersøkelse. Samboeren sier at han heller ikke merker det, men JEG gjør det :ler:

Endret av mrs_bond
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Det sto det på Wikipedia om iktyose.Noe utover det vet jeg ikke!

Men, uansett så fant "vi" jo ut hva det var og det er hovedsaken :)

Leser at det som hjelper er vaselin med salisylsyre!

Skrevet

hmm, ok, sjekket wiki nå også. Det ser ut at de har litt uheldig ordbruk der, ja. Men alle 'de sjeldne hudsykdommer' er jo egentlgi bare forskjellige typer iktyose

Iktyose eller ichtyosis er en samlebetegnelse for en rekke forholdsvis sjeldne hudsykdommer. Det finnes mellom 20 og 30 forskjellige typer. De vanligste er Ichthyosis vulgaris, kjønnsbundet ichthyosis, Lamellær ichthyosis, Bulløs ichthyosis og syndromer med Ichthyose (Netherton).

Uansett - det er irriterende med dette, selv i svak form (da jeg dusjer er krem noe jeg må ha, så det er utrolig upraktisk med å gå bade i sjøen eller dusje i badeland osv - masse å ta med), spesielt med tanke at de er arvelige.. Argh! Med tanke hvor mye det er som er feil med meg og samboeren sammen - stakkars barna våre i framtiden!

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Prøv med mandelolje eller en annen fet olje (raps, oliven, men ikke jojoba, den er for tørr) rett etter dusj, og deretter en fuktgivende bodylotion. Selv liker jeg for eksempel Nutrilift fra L'Oreal, men en hvilken som helst relativt flytende lotion vil fungere. Jeg har tørre legger som har en tendens til å klø, men dette hjelper for å holde det hele litt i sjakk.

Fete kremer (Nivea, div. fra apotek, enkelte bodybuttere) vil bare legge seg utenpå, og hos meg bidrar dette bare til at huden under blir enda tørrere. Unngå babyolje, som også har denne effekten; det kan føles bra der og da, men tørker ut på sikt.

Skrevet
Kan det være dette:

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/s.../dariers_sykdom

eller dette:

http://ssss.oslonett.no/side.php?mid=17&k=Ichthyose

Er det noe ala dette, bare ikke fullt så ille?

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/im...llsize/1914.jpg

Bildet er av en som har Ichthyosis, acquired legs, som jeg linket om over her(den siste linken)

ÆÆÆÆ! Blir jo helt forfærdet når jeg ser slike bilder! Det siste bildet ser jo ut som giraff mønster!

Jeg er ikke SÅ tørr, har har ingen kløe, men flasser litt innimellom. Jeg har ikke misfarginger, bare svakt mønster på frosiden av leggene. Kanskje jeg har en mild variant av Icthyosis?

Dette var litt deprimerende..

Gjest Marillia ikke innlogget nå
Skrevet

Jeg har hatt akkurat samme problem som trådstarter. Det eneste som funker på meg, er å bruke skrubbekrem 1-2 ganger i uka, samt bruke en god bodylotion morgen og kveld. Selv bruker jeg Clarins, den passer i alle fall for min hud.

Gjest Elfrida
Skrevet

Dra på sydentur! Deter det eneste som hjelper skikkelig syns jeg . Sol og bading i saltvann. :)

Bortsett fra det har jeg hatt mest hell med body shop sin body butter med kokos. For meg hjelper ikke skrubbing i det hele tatt.

Annonse
Skrevet

Det som har funket for meg er å peele leggene en gang i blant for å få vekk litt døde hud-celler, og så smøre på med Nutri soft body lotion fra L'oreal! Den er ikke så feit, men smører heller 2 lag!

Body Butter synes jeg bare legger seg som et fettlag på huden uten å trekke ordentlig inn... :sjenert:

Gjest Jåla
Skrevet

Jeg har også dette. Tror det er ganske vanlig egentlig, har sett mange jenter på SATS med skjellete legger ;) .

For meg hjelper deg godt å smøre med body butter (bruker kokos eller mandel) hver morgen og gjerne også hver kveld. Skrubbing med hampvott hjelper og, skrubb-krem synes jeg ikke funker.

Å ta litt sol i solarium hjelper faktisk litt på av en eller annen grunn, vet ikke helt hvorfor - men det gjør det!

Skrevet

Det høres ut som om du har det samme som meg, kjempetørr hud som "sprekker" sånn at det ser ut som om du har slangeskinn=) Tror ikke det er farlig, og HTH bodymilk/lotion gjør susen=)

Skrevet

Jeg kjøpte MD formulations hand & body cream som jeg ble anbefalt av en hudpleier for litt utslett/nupper jeg hadde på armene. Hun fortalte at den også hjalp mot ordentlig vintertørre legger. Nå holder vanlig bodylotion fint på leggene mine, så jeg har ikke prøvd, men kremen hjalp mot nuppene i alle fall.

Gjest Raptuza
Skrevet

Ein ting kan jo vera å la vera å vaska leggene med såpe . Men smøra dei likavel etterpå dusjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...