Gå til innhold

Persere og kurdere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir det feil om jeg påstår at kurdisk (og typer kurdisk) er mer som dialekter av arabisk? De skriver vel arabiske bokstaver, så en gang i tida så må de ha hatt noe med arabisk å gjøre?

De skrev da arabisk de som gikk i vår klasse på skolen, men de forsto ikke helt alt de sa til hverandre, pga hun var iraner og han iraker, men begge kurdere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kurdere og persere er med hensyn til språk og etnisitet iranske folkegrupper. Man tror at kurderne er etterkommere av "medere" fra det gamle media som var en iransk stamme. At de bruker arabiske skrifttegn betyr ikke at språket er arabisk like lite som det faktum at vi bruker det latinske alfabetet betyr at vi snakker latin! Når det kommer til utseende er alt som påstås bare tull da området har vært så til de grader utsatt for folkevandringer eller invasjoner at noe rent rase karakteristikk er for lengst utvannet.

Skrevet

En kurdisk venn av meg som har blaa oeyne, har fortalt meg at det er relativt vanlig for kurdere, i motsetning to arabere og persere, aa ha det.

Gjest trøtt ja
Skrevet

Peniser & Kurdere leste jeg. *gnikker øyne* :natti:

Skrevet
Blir det feil om jeg påstår at kurdisk (og typer kurdisk) er mer som dialekter av arabisk? De skriver vel arabiske bokstaver, så en gang i tida så må de ha hatt noe med arabisk å gjøre?

De skrev da arabisk de som gikk i vår klasse på skolen, men de forsto ikke helt alt de sa til hverandre, pga hun var iraner og han iraker, men begge kurdere.

Ja, det blir det absolutt. Det er to språk som er veldig langt ifra hverandre.

• 3 måneder senere...
Gjest Lanoia
Skrevet

Ja, kurderne har eget språk, og tilsammen 36 dialekter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...