Myztical Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Hei. Hva er forskjellen mellom persere og kurdere? På forhånd takk. Endret 8. april 2008 av Myztical
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Perserne er den største folkegruppen i Iran (som tidligere ble kalt Persia). Kurderne er et folkeslag som har tilholdssted i Kurdistan, et område som omfatter deler av Iran, Irak, Armenia, Syria og Tyrkia. Kurdistan er altså ikke et eget land, men en sterk frigjøringsbevegelse prøver å løsrive seg fra de nevnte landene for å kunne danne en egen stat. Så det er snakk om to forskjellige folkeslag, ja.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Kurderne har ikke noe land,og persere er fra iran.Kurdere bor som regel i Irak,Iran,Tyrkia,og noen av de andre landene i midtøsten.
Myztical Skrevet 8. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2008 Regner med at persere snakker persisk og at kurdere snakker arabisk. Har kurdere et eget språk i tillegg? Er det et språk som heter kurdisk? Hva med ansiktstrekk. Hva er hovedforskjellene i utseendet. Hvilke folkegrupper ligner de mest på?
Gjest Lacuna Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Kurdisk er i hvertfall et eget språk, altså ikke identisk med arabisk. Sjekk denne lille snutten. For øvrig anbefaler jeg Google, der finner du det utroligste med litt fantasi og søkeferdigheter.
Gjest Elfrida Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 På wikipedia på engelsk finner du en lengre beskrivelse av kurdisk språk: http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_language Der kan du også se eksempler på ord og hvordan de er beslektet til persisk og andre språk.
Myztical Skrevet 8. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2008 Takk for tips. Yeah, googling er bra. Tenkte kanskje jeg kunne få svar fra noen som er kurder / perser selv, derfor jeg stilte spørsmålene her.
Gjest Lacuna Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Når det gjelder det språklige, går persisk ofte under navnet farsi, hvis du vil lete mer.
Myztical Skrevet 8. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2008 (endret) Yes, det vet jeg. Farsi snakkes i Afganistan også. Det er en del persiske ord i urdu. Det er det som skiller urdu fra hindi. Urdu er språket i Pakistan og hindi er språket i India. Man finner arabiske ord i alle de nevnte språkene. Likheten mellom urdu og norsk: http://www.xn--sprkrdet-c0ac.no/Trykksaker.../Norsk_og_urdu/ Endret 8. april 2008 av Myztical
LilleCanCan Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 (endret) Regner med at persere snakker persisk og at kurdere snakker arabisk. Har kurdere et eget språk i tillegg? Er det et språk som heter kurdisk? Hva med ansiktstrekk. Hva er hovedforskjellene i utseendet. Hvilke folkegrupper ligner de mest på? ja, kurdisk er et eget språk, men det kommer an på hva slags kurder man er. tyrkisk kurder? Persisk kurder? det er mao forskjellige typer kurdere og. forskjellen man ofte kan se ved utseendet er at persere har ariske trekk (de er jo ariske), mens ofte vil en kurder ligne mer på en "utlending" i form av lange og høye menn med lange neser men det kan selvfølgelig variere, selv om jeg ofte ser hvem som er kurdere... Endret 8. april 2008 av LilleCanCan
Brunhilde Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Kurdere snakker gjerne sorani eller badini. I Afghanistan tror jeg pashto og dari er med utbredt enn farsi? Er egentlig litt enig med beskrivelsen, men perserne har ariske trekk og allikevel mørke farger. Enkelte kurdere har også det, så å basere seg kun på forskjell i utseende er nok ikke bare, bare.
Myztical Skrevet 8. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. april 2008 (endret) Interessant.. Sorani og badini. Hvilke språk ligner de mest på? "Dari er det lokale navnet på variasjoner av persisk som blir snakket i Afghanistan. Det er det største språket i landet og blir snakket i nordlige og vestlige deler inkludert hovedstaden Kabul i øst. Rundt 60% av befolkningen snakker persisk, men tospråklighet er vidt utbredt." http://no.wikipedia.org/wiki/Dari Endret 8. april 2008 av Myztical
Brunhilde Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 (endret) Dari er ikke bare det lokale navnet. Det finnes dari tolker i Norge. Jeg vet ikke forskjellen på badini og sorani, som er to kurdiske dialekter, men jeg vet at de kan ha problemer med å forstå hverandre. Det ene er mer utbredt enn det andre, men jeg kan ikke huske hvilke. Jeg tror det er sorani. Edit: lagt til litt - men ikke trukket fra. Endret 8. april 2008 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Jeg personlig synes største forskjellen på utseende er at persere overdriver med alt.. Gutter som napper, jenter med tonnevis av sminke, ultramini klær..osv Kurdere derimot er mer diskre.. Kan se litt kommunist ut.. sant at menn kan ha store neser, men også kvinner kan ha det. Men det er som sagt ikke lett å se forskjell, for det fins jo unntak
Paradokset Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Men det er som sagt ikke lett å se forskjell, for det fins jo unntak Det blir litt som å beskrive forskjellen i utseende mellom nordmenn og svensker...mao ikke særlig presist.
LilleCanCan Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Jeg personlig synes største forskjellen på utseende er at persere overdriver med alt.. Gutter som napper, jenter med tonnevis av sminke, ultramini klær..osv Kurdere derimot er mer diskre.. Kan se litt kommunist ut.. sant at menn kan ha store neser, men også kvinner kan ha det. Men det er som sagt ikke lett å se forskjell, for det fins jo unntak Haha, ja det er veldig sant. Min mann har lite til overs for persere. han mener de er for desperate etter å virke vestlige. han mener jentene er alt for dramatiske i personlighet (martyerer, gråter på kommando, etc), og han syns det er gyselig med alt dette jåleriet hos persere. det er mange mannlige persere som faktisk bruker sminke ja. Du har rett gjest. Sambo sier det samme: "persiske gutter er feminine, de bruker sminke, og gjerne dekkstiften osv til søstra si". her er forresten en artig skjetsj om arabere VS iranere. hvis det gjør dere noe klokere http://youtube.com/watch?v=wNwmcZwtPgY Som sambo sier etter komikern over: Im persian. Miiiaaaoooo
Gjest perser Skrevet 5. desember 2008 #17 Skrevet 5. desember 2008 Haha, ja det er veldig sant. Min mann har lite til overs for persere. han mener de er for desperate etter å virke vestlige. han mener jentene er alt for dramatiske i personlighet (martyerer, gråter på kommando, etc), og han syns det er gyselig med alt dette jåleriet hos persere. det er mange mannlige persere som faktisk bruker sminke ja. Du har rett gjest. Sambo sier det samme: "persiske gutter er feminine, de bruker sminke, og gjerne dekkstiften osv til søstra si". her er forresten en artig skjetsj om arabere VS iranere. hvis det gjør dere noe klokere http://youtube.com/watch?v=wNwmcZwtPgY Som sambo sier etter komikern over: Im persian. Miiiaaaoooo
Gjest iraner Skrevet 5. desember 2008 #18 Skrevet 5. desember 2008 Ja,iranske jenter er kjent for å dokke seg opp- og til tider er damene også følsomme-ikke martyrer,men omtenksomme-og lojale. Gutter som sminker seg,har jeg ingen kunnskap om..hehe..høres bare merkelig ut,men en liten del,napper bryn(det kalles å ta vare på utseende, også hos gutter!) Persiske jenter har og vunnet feks misse konkurranser(canada,euoropa,osv..)- Tror nok den epoken som iranerne er i akkurat nå,er resultat av rikdom(olje),REGIME,propaganda både fra iran og andre land,osv- Mange iranere tror de er arabere:muslimer- De har rett og slett glemt sitt eget historie.....
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #19 Skrevet 5. desember 2008 Er kanskje vanskeligere for oss å se forskjell, men kurdere og persere ser VELDIG godt forskjell på hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #20 Skrevet 5. desember 2008 Noen av dem kunne gått for å være europeere. Det er de som er de "ekte" perserne, er det ikke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå