Gå til innhold

Smørkrem til suksesskake

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kakebaker

Hei,

smørkremen tykner ikke selv om jeg har brukt "ordentlig" smør. En mulig forklaring kan være at ingrediensene ble for varme før jeg rørte inn smøret... Er det noen som har råd om hvordan jeg kan redde kremen? Servering i ettermiddag - dette haster :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alive

Det spørs hvor myk den ble... melis går, hvis du ikke trenger mengder...

Hvis ikke anbefaler jeg å starte forfra...

Lykke til!!!

mmmmmm......hørtes godt ut forresten, ta et stykke for meg også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg rørte inn smøret en gang før de andre ingrediensene var ordentlig avkjølt. Da smelta det rett og slett og kremen ble flytende. Den ble aldri tykkere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

Skal kjelen med ingrediensene taes av plata, og så kjøles ned, og så skal smøret røres inn da eller ? Minnes det stod noe annet i oppskriften (?)

Har hatt trøbbel med denne selv, og vil gjerne prøve meg igjen snart....

For den ER SÅÅÅ god :D

Hjelpo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skal kjelen med ingrediensene taes av plata' date=' og så kjøles ned, og så skal smøret røres inn da eller ? [/quote']

Det gjør jeg, men jeg lager kanskje en litt annen type enn deg. Jeg lager bunnen i langpanne. Deler den i to og har krem mellom lagene. Har smeltet sjokolade og smørkremtopper oppå. Men kremen er vel nesten lik går jeg ut fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget suksesskake 2 ganger i mitt liv, og begge ganger var kremen mislykket...

Første gangen kompenserte jeg med å hive oppi en del melis, det ble ikke særlig vellykket, kan man si...

Andre gangen - i anledning 17. mai i fjor - trødde jeg til igjen, full av pågangsmot og gode råd. Kremen var nydelig god, den, og jeg var full av håp! Men da kaken ble tatt ut av kjøleskapet og hadde stått på stuebordet en liten stund, dryppet det en sirkel av fine, gule dråper fra stettefatet og ned på bordet!

Så jeg stiller meg mer enn gjerne i køen av dem som takker pent for alle gode råd mht. denne kaken ("som skal være sååååå enkel"), for den er bare snadder-god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kjelen må tas av plata og avkjøles før smøret røres i. Jeg pleier å ta det over i en egen skål jeg, for da kjølner det fortere.

Her er oppskriften på min kake med krem.

Suksesskake

200 gram malte mandler

200 gram melis

5 stivpiskede eggehviter

1 ts bakepulver

stekes på 180 grader

Fyll:

5 eggeplommer

1 dl fløte

125 gram sukker

125 gram smør røres i når det er avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg pleier å lage flere suksessterter samtidig, fryse dem og ta dem opp etter behov.

Har noen prøvd å fryse kaken?

Og blir i så fall kremen like god etter frysing og tining?

Min venninne mener det er viktig å vispe kremen kraftig og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser alltid med krem og alt ja :) Akkurat nå har jeg 5 stk i fryseren :)

Men ja kremen er akkurat like god etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg visper ikke min krem, rører den bare sammen. Første gangen jeg laget ble den mislykket fordi jeg hadde i smøret for fort, men andre gangen ble den bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker samme oppskrift som Marianne.

Setter kjelen med kremen i iskaldt vann, og rører et par ganger i den mens den avkjøles. Det hender nemlig at jeg er for rask med å ta den av varmen.

Jeg pisker i kaldt smør i terninger.

Som regel rører jeg i ei plate smelta kokesjokolade i halve kremen. Her i huset holder det nemlig ikke med en porsjon, så jeg lager rund kake i to lag med to slag krem :nammenam:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en er vant til at de ligger der så tenker en ikke sånn over dem. Men i begynnelsen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoppe: Å, da er det kanskje håp for meg også! Jeg må nok bare huske at det ikke lønner seg å være altfor ivrig og ha dårlig tålmodighet!

Går det an å bake suksessterte på en vanlig mandag? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp Væren!

Særlig nå som du ike trenger å bade i pærebrus lenger :ler:

Men er ikke denne tråden egentlig i feil forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Diva

Jippiii! Da skal jeg prøve den igjen snart og :)

Da tror jeg endelig jeg får den litt bedre til.....

Tusen takk for mange gode tips : 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kakebaker

Hei alle,

takk for mange gode tips og artige kommentarer :-) Tror feilen lå i at kremen ikke var nok avkjølt før jeg rørte inn smøret, så da vet vi det til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Et lite tips..................... ha i litt gelantinpulver i kremen, og kremen blir garantert fast og fin. En annet triks som jeg bruker for å forsikre meg om at kremen holder seg på kakebunnen, er: Jeg plasserer bunnen i en springform og heller deretter kremen over. Deretter setter jeg den inn i kjøleskapet. Resultat: Kremen holder seg på kaken og renner IKKE av.

Lykke til!!!

Forresten, denne kakebunnen smaker også fortreffelig med sjokoladekrem istedet for den gule kremen. Eller forresten, hva med begge deler????

Da tenker jeg at jeg til helgen skal lage kaken i langpanne, ha gul krem i midten og sjokoladekrem oppå!!!! Det MÅ jo bare bli helt 100!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...