Gå til innhold

Å rengjøre akvariet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leier søsteren min sitt hus i et par mnd. Hun har stort akvarium, og jeg tror det er på tide å rengjøre det. Ser gansket skittent ut..... Problemet er at jeg ikke har PEILING på hvordan dette gjøres. Må fiskene tas ut, må jeg ta ut alt vannet....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du kan gjøre er å plukke ut ting som er veldig skittent, steiner ol. for å vaske de i vann. Trim plantene og skrap glassene for alge. Når det er gjort bør du kjenne strømmen fra pumpa, er det godt strøm så gjør du ingenting med den. Finn fram en slamsuger og sug grusen mens du tapper ut ca 20-30% av vannet. Hell i nytt vann tilslutt. Før du setter lysstoffrørene på plass tørker du av dem med litt akvarievann.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Skal fiskene tas ut? Har ikke slamsuger...

Skrevet

Hvordan ser det ut da, hva slags skitt? Er bunnen skitten, er glasset skittent? Steiner, dekorasjoner? Hullete planter?

Kan du ikke spørre søsteren din om hva hun bruker å gjøre?

Det viktigste er å bytte vann. Sug ut 1/4 - 1/3 av vannet. Når vannstanden er lavere er det lettere å komme til for å klippe av ødelagte blader på plantene. Fyll på med nytt vann. Jeg bruker alltid kaldt vann fra springen. Om du suger ut mye kan du la kaldt vann stå i ei bøtte for at det skal bli temperert før du har det oppi.

Du trenger ikke å ta ut fiskene nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Får ikke tak i søsteren min pga. at hun er uten telefon i et par uker. Jeg vet bare at hun har pleid å bruke bøtte for å ta ut vannet, også fylle på igjen...... Mener å huske at hun tok ut fiskene også. Kan jeg gjøre det på den måten?

Skrevet

Fiskene skal IKKE taes ut når du bytter vann.

Det fører til stress og igjen til fiskedød.

Den vanlige måten er å slamsuge akvariet og bytte 20-30% av vannet.

Ting i akvariet som ser skitne ut skal heller ikke taes ut for vasking.

Skrevet

Når det ikke er ditt akvarium synes jeg at du kun skal bytte vann, ikke noe annet. Og ikke ta ut fiskene. Da stresser du de, det er ikke bra for dem. Du skal uansett ikke bytte alt vannet, det er nok med ca 1/4. Det er mer enn nok vann igjen som fiskene kan være i mens du holder på.

Hvor stort er akvariet?

Skrevet

Jeg slamsuger for øvrig aldri karet mitt på 400 liter, det er ikke nødvendig hos meg. Ikke i 63literen min heller, men i 250literen samler det seg litt av hvert på bunnen. Det har noe med bunnsubstratet å gjøre, sanda jeg har i 400literen og 63literen samler ikke dritt på bunnen. Men om noen av steinene har fått alger på seg bruker jeg å ta de ut og skrubbe de med en vanlig oppvaskskrubb. Uten såpe, selvsagt, og jeg har en egen skrubb til dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Slamsuge? Jeg har ingen "suger", og vet søsteren min heller ikke gjør det. Kan jeg bare ta en bøtte å ta ut litt og litt vann, og helle i nytt etterpå?

Skrevet

Fyll en brødpose med vann, lik temperatur som vannet som er i akvariet, når du skal fylle og legg den på toppen. Da slipper du at mye grums virvler opp.

Gjest Hmmmm
Skrevet
Jeg vet bare at hun har pleid å bruke bøtte for å ta ut vannet, også fylle på igjen......

Bare husk å bruke akvariebøtten - bruk for all del ikke vaskebøtta!

Fyll en brødpose med vann, lik temperatur som vannet som er i akvariet, når du skal fylle og legg den på toppen.

Akk, så tungvindt! Håper det ikke er et stort kar....

Skrevet

Er det et stort kar er jo bøtte ekstremt tungvindt uansett...så jeg regner ikke med karet er spesielt stort.

Ut med vann og inn med vann. Verre er det ikke. Og husk å bruk riktig bøtte, da. Er det vaskemiddelrester i den kan du drepe fisken.

Skrevet

Har du en flaske som heter aqua safe eller aqua life der? Når du skal fylle på nytt vann, så putt først oppi dette i det nye vannet (hvis du har det). Det står oppskrift på flasken ang. hvor mye du skal bruke.

Se også etter om det er snegler i akvariet. Det bør du prøve å fjerne.

Skrevet

Aquasafe er bare tull, man trenger det ikke i Norge i det hele tatt. Vannkvaliteten vår er mer enn god nok.

Skrevet
Aquasafe er bare tull, man trenger det ikke i Norge i det hele tatt. Vannkvaliteten vår er mer enn god nok.

generellt sett ja men har man f.eks brønnvann eller at vannverket kjører mye klor en periode så lønner det seg. vet også at noen har hatt trøbbel pga gamle beredere hvis man etterfyller med lunkent vann (som jeg gjør)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...