Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på ca hvor mye utgifter man bør påregne i forbindelse med en (førstegangs)fødsel? Vogn, bilsete, klær+++

Er det noen der ute som har gjort regnestykket?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste ett eller annet sted i en artikkel at gjennomsnittet brukte 25 000kr, men jeg syns det hørtes veeeeldig mye ut. Nå har vi brukt 5000kr på vogn, sete til bil koster ca 1500, kommoden jeg vil ha som stellebord koster 2000kr (men er jo ett møbel etterpå) og seng får vi, men la oss si 1000kr til det. Det er 8500kr, så er det klær da. Så jeg vil si rundt 10 000kr.

Skrevet

Vi brukte ikke så mye. Under tusenlappen på sprinkelseng m/madrass på IKEA, bilsete til 1500 fikk vi i gave av foreldre, kommode kjøpte vi på finn til halv pris (1200), stellebord på finn til 250 kr, brukt vogn på finn 2000. Brystpumpe (anbefaler å kjøpe elektrisk pumpe med en gang det er så mye bedre!) fikk jeg låne. Dyne og sengetøy (vogn/seng) rundt 1000,- Klær kjøpte vi ikke så mye av, fikk jo et tonn til fødselen (no shit). Skinnfell kostet 650, - Så er det jo litt ekstra stæsj med smokker, flasker, bleier osv, men det går jo rundt. Tror det dyreste (bortsett fra bilsetetet) ble alt stoffet osv jeg kjøpte til å sy stelleveske av! :fnise: (stellevesken vi bruker i dag er en bag/veske som tilhørte mannen, ikke svi av 800 kr på en dårlig stelleveske du ikke kan bruke til noe annet senere).

Et tips til deg:

*Sjekk finn, vi kjøpte mye som nesten var ubrukt (stellebordet til badekaret var ubrukt, vi fikk faktisk solgt det videre for samme pris vi kjøpte det for!) og som fungerer som bare det (man bruker det i et par år, nesten ikke slitt).

*Vent med innkjøp av en del ting og ta det underveis når dere trenger det.

* Sjekk om noen venner vil låne deg ting, de kan ha litt eldre barn som man kan låne bilstol, vogn, seng, stæsj osv av.

Lykke til - det er bare tull at man må ha utstyr til 25.000,- for å ha en baby i Norge (tror heller det reflekteres i at vi er dødsrike i dette landet og at man absolutt må ha alt nytt).

Skrevet
Jeg leste ett eller annet sted i en artikkel at gjennomsnittet brukte 25 000kr, men jeg syns det hørtes veeeeldig mye ut.

Dette er hva man bruker på barnet frem til det er 1 år - ikke bare før fødsel...

Stor forskjell

Skrevet
Dette er hva man bruker på barnet frem til det er 1 år - ikke bare før fødsel...

Stor forskjell

puh, det var godt det da :) kunne ikke skjønne at folk brukte så innmari mye penger på en gang :fnise:

Gjest Mayamor
Skrevet

Du kan kjøpe det siste og hotteste, ha matchende vogn til anntrekket ditt den dagen osv. Eller du kan kjøpe på salg, brukt, låne av naboer/venner/familie. babyutstyr finnes det 27 på dusinet å få tak i...;)

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...