Gracee Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Hei, Jeg lurte på ca hvor mye utgifter man bør påregne i forbindelse med en (førstegangs)fødsel? Er det noen der ute som har gjort regnestykket? På forhånd tusen takk for hjelpen!
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Hei, Jeg lurte på ca hvor mye utgifter man bør påregne i forbindelse med en (førstegangs)fødsel? Er det noen der ute som har gjort regnestykket? På forhånd tusen takk for hjelpen! Det kan vel ikke være store utgiftene. Det er jo veldig opp til deg selv hvor du setter standarden.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Det ser ut som om SIFOs standardbudsjett opererer med 3040 kr i utgifter til spedbarnsutstyr fra man er 3 mnd på vei til fødselen. 6 mnd x 3040 kr = 18 240 kr. Fra 0-5 mnd alder på barnet er utgiftene satt til 550 kr pr mnd. Samme satsen gjelder for barn i alderen 6-11 mnd. Du kan selv prøve kalkulatoren for standardbudsjettet på SIFOs hjemmeside. Selv har jeg ingen barn, så hvorvidt disse tallene stemmer har jeg ingen anelse om....
mamut75 Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Har lest på en eller annen offentlig side at beløpet det første året ligger på ca 25 - 30 000 kr . Det har vært diskutert inne i gravid forumet .
marsy Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Hvor mye akkurat du vil bruke avhenger av: -hvor mye kan dere arve? -hvor mye får dere i gave? -hvor mye kan kjøpes brukt? -hva synes dere er nødvendig? Man kan kjøpe mye brukt på finn.no. Barnevogner får man ofte til rundt halv pris på nyåret. De fleste barnebutikker har stadig kampanjer på utstyr - følger man med der kan man gjøre store kupp. Mye er opp til dere selv. Jeg har sett stellebord til 3-4000kr, mens vårt kostet 250kr på IKEA. Man kan også spare penger på å handle over nettet, eller i Sverige. Det som er fint er at man har hele svangerskapet på seg til å kjøpe inn det man MÅ ha (vogn, seng osv), slik at man får fordelt utgiftene over en lengre periode. Dere kan også ønske dere ting til barnet til jul/bursdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå