Gå til innhold

Støvfritt? Rot? Mannens rolle? Din rolle?

Gjest anonym

Må sambo/ektemake finne seg i at det skal være støvfritt?  

1. 1. Må sambo/ektemake finne seg i at det skal være støvfritt?

• Ja - og han (han eller hun..) må bidra like mye.
      5
    • Ja, og jeg ofrer meg
      1
    • Nei, vi lar det flyte litt
      28
    • Ja - og det fører til krangel
      2
    • Ja vil vil begge ha det slik
      1
    • Nei, jeg har senktet kravene
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Vega

Ja. Hvordan gjør dere?

Da er vi i gang. Husarbeid. Jeg lar rotet hans være - vi rydder hver vårt rot. Aviser er som regel mitt ansvar - men så har jeg generelt mer papirrot. Jeg smårydder kanskje mer enn ham...

Oppvask - når oppvasken er stor og det ikke er en ren kopp, da VET han hvem sin tur det er å ta oppvask! :D

Vinduer - som regel han - jeg pleier å kjøpe spylervæske om vinteren, da kan man vaske ute i frost.

Kjøleskap, fryser, komfyr - han.

Sengtøy - meg.

Klesvask - begge.

Bad, vasker - meg.

Middag - begge. (han med sin hurtigmat...)

Søpla - begge, men mest meg. (Ikke ute, mest han - må bringe til veien, noe må til gjenbrukstasjonen.)

Innkjøp - begge (jeg handler mest, han glemmer halvparten...)

Bilen - vedlikehold og vask - han. (mekker alt selv)

Hagearbeid - begge.

Snømåking - begge.

Ved - (bære inn osv.) - begge, men fra kjelleren, mest han.

Støvsuging - meg mest. Men lar støvet flyte litt.

Gulvvask - meg for det meste (men gjør det sjelden, bad og kjøkken er prioritert.)

Støvtørking - begge, meg mest kanskje... men bord, skrivebord, askebeger - like mye han.

Vedlikehold og oppgradering av datamaskiner - han.

Lyspærer, sikringer, lekkasjer - han.

Pleier å sende en liste til ham på mail når det er mye som skal tas fatt, og skrive : Meld deg på! Det funker... :D

Han ser ikke alt. Og det godtar jeg. Da får det heller være litt rot her og der. Jeg får mao være litt halvblind selv.

Jeg irriterte meg f.eks. over min mor da jeg var ung, hvor nøye hun var, oppvasken måtte tas med en gang, osv. - så jeg orker ikke presse andre inn i mitt mønster. For når jeg var singel, var det mindre støv, mindre rot osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, skal vi se. Vi bidrar nok like mye, men av og til flyter det litt også og da tar vi et "raptus".

Oppvasken - begge.

Vinduer - øhm...nyinnflytta som vi er har vi ikke gjort noe med vinduene enda, men nå ble jeg oppmerksom på at det kanskje burde gjøres. Blir nok begge.

Kjøleskap, fryser, komfyr - begge.

Sengetøy - meg.

Klesvask - meg for det meste.

Bad, vasker - han.

Middag - begge.

Spøla - begge.

Innkjøp - begge.

Bilen, vedlikehold og vask - han.

Hagearbeid - har ikke hage for øyeblikket.

Snømåking - han for det meste.

Ved, bære inn ved - begge.

Støvsuging og gulvvask - begge.

Støvtørking - meg.

Lyspærer, sikringer - begge.

Lekkasje - han.

Hmm...ikke så værst det vel? Jeg må jo si ifra om enkelte ting, at nå må det og det gjøres, og da gjør han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har vel egentlig ingenting i tråden å gjøre, siden min kjære og jeg ikke er samboere enda - men jeg føler likevel for å komme med et lite innlegg.

Jeg er inneforstått med at det er jeg som skal være "husmora" når vi flytter sammen. I tillegg forventer jeg at han får ta seg av utearbeidet. Så lenge vi er enige om arbeidsfordelingen - og begge liker de oppgavene som er sine, så ser jeg ikke noe problem i det.

Begrunnelsene for at jeg kommer til å bli "husmora" er følgende:

- Han kan rett og slett ikke lage mat, og har ingen planer om å lære det heller. Og det er greit - jeg er veldig glad i å lage mat jeg!

- Når det gjelder vasking, så foretrekker jeg å gjøre mye av det selv. Han er villig til å gi meg en hjelpende hånd rett som det er, men jeg er altfor kritisk til å la han slippe alt for mye til... :oops: Han er så "slurvete" og lite nøye...Jeg er på INGEN måte opptatt av at hus og hjem skal være støvfritt til en hver tid, men når det først skal gjøres rent, vil jeg at det skal gjøres ordentlig.

- Det samme gjelder oppvask. Men vi har gjort avtale på at noe av det første vi skal kjøpe til vårt nye hjem er oppvaskmaskin - så da får vi vel dele på hvem som skal rydde inn og ut av denne.

- Vask av klær kommer garantert til å bli mitt område - noe som også er helt greit. Han kan sikkert bidra han også, men bare han kaster klærne sine i skittentøysdunken og ikke på gulvet skal jeg være takknemmelig.

At han kommer til å være sjef utendørs henger sammen med at han elsker å holde på i hagen, stuller og steller med grønnsakshagen sin og blomstene (hehe...) Og jeg HATER å klippe plenen og måke snø!

Hva bilen angår, er det jeg som har mest peil på dette av oss to - så den kommer nok til å bli mitt ansvar for det meste. Jeg har tatt megav den bilen selv fram til nå, så det skal nok gå bra framover også. Han kan jo kanskje få vaske og polere den, da! :wink:

Noe jeg har undret meg mye over, er at når han er hos meg (som vi så godt som alltid er) så oppfører han seg nærmest som en gjest. Jeg må dekke på bord til måltidene, koke egg til frokost, skjære brød, rydde av bord osv mens han sitter og koser seg med en kaffekopp. Han setter aldri igang med noe på eget initiativ!

MEN, når vi er på hytta eller på andre ferier bidrar han til et hvert måltid, og er skikkelig "huslig" av seg... :roll:

Jeg har prøvd å hinte at han faktisk ikke er gjest lenger, men da smiler han bare lurt... :ler: ...

Han nyter nok å bli dulla med litt, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Oppvasken - jeg - av og til han...

Vinduer - jeg

Kjøleskap, fryser, komfyr - jeg

Sengetøy - jeg

Klesvask - jeg

Bad, vasker - jeg

Middag - begge - men mest jeg

Søplet - begge - men mest ham

Innkjøp - begge - men mest jeg

Bilen, vedlikehold og vask - han

Hagearbeid - har ikke hage for øyeblikket.

Snømåking - har ikke nå - men blir vel ham... :wink:

Støvsuging og gulvvask - jeg

Støvtørking - meg.

Lyspærer, sikringer - han, men må jeg så må jeg... :ler:

Lekkasje - han.

Jeg gjør nok mest i huset, men det er naturlig for meg også...

Har slakket litt på kravene for å ikke bli galen... :-?

Han ser ikke ting - ikke ondskap, men "uvitenhet" kanskje...

Han jobber mye og da er det naturlig at jeg som har best tid steller mest hjemme...

Maya30:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Etter flere år med frustrasjon og krangling om husarbeidet (han har bidratt minimalt.... Og omtrent aldri tatt initiativ til å gjøre noe...), ble vi enige om å lage lister. Vi begynte med det for noen måneder siden. Første uke har han ansvar for oppvask og bosstømming, mens jeg har ansvar for klesvask og støvsuging, og uken etter bytter vi ansvarsområde. Ble også enige om hvordan vi skulle dele likt på helgevasken.

Dette med arbeidsdelingen viste seg å funke! For i hans oppvask-uke, RØRTE jeg ikke oppvasken, det var bare hans ansvar. Og i hans klesvaskeuke RØRTE jeg ikke skittentøyskurven. Etter hvert skjønte han at tingene ikke gjorde seg selv. Oppvasken vokste til et berg, og de skitne underbuksene og sokkene på golvet på soverommet ble bare ligende. Før har jeg alltid stormet til og overtatt ansvaret når han har sagt i tre dager at "ja jeg skal ta oppvasken...snart......imorgen..."

Men etter uke-oppdelingen har han lært seg å ta ansvar og han gjør husarbeid av seg selv! Uke-oppdelingene er ikke så strenge lenger (aner ikke hvem sin oppvaskuke det er nå...), men det er ikke nødvendig heller, for nå deler vi husarbeidet mer likt mellom oss. Jeg gjør nok fortsatt litt mer enn ham, rydder og steller og stuller. Men jeg er ikke irritert lenger, og det er deilig å slippe det!

Det kan anbefales å prøve ut, dersom dere har lyst å forandre litt på deres husarbeid-fordeling (eller mangel på fordeling...).

Eventuelt kan man slutte å vaske klærene til partneren - synd for ham den dagen han står der uten rene sokker og underbukser... Da tror jeg de tar et hint!

:ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva min gjør når han ikke har rene sokker igjen? Kunne det falle han inn og sette på en maskin med klær? Neehei...han bare kjøper nye sokker han. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I første omgang når jeg leser dette blir jeg veldig glad i samboeren min - han har så lenge jeg har kjent han visst at ting ikke gjør seg selv... Så derfor deler vi på husarbeid. Vi bor i blokk, og har ikke bil, barn eller hage. Men vi lager med få unntak all mat sammen, vasker opp annenhver gang og støvsuger når det trengs. Vi vasker våre egne klær og deler på "fellessvasken", dvs. håndklær, duker og sengetøy. Grunnen til at vi vasker våre egne klær er av rettferdighetsshensyn: Jeg bruker mye mer klær enn ham, så om vi hadde vasket annenhver gang ville han hovedsakelig vasket mine klær... Men jeg tror kanskje at jeg er flinkere til å se og gjøre de små tingene: Smårydding, litt støvtørking osv. Til gjengjeld knytter jeg aldri sammen søppelposer, for det er det ekleste jeg vet! Alt i alt fungerer det veldig bra. Min "teori" på det er at vi begge hadde bodd alene/ i kollektiv i en del år før vi flyttet sammen, og da lærer man jo etterhvert at ting ikke gjør seg selv. Hadde aldri turt å flytte sammen med en bortskjemt "mors lille gutt" heller!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

oi, er visst ganske heldig jeg. Tror samboeren min kanskje gjør mer husarbeid en meg, men så er han ganske pedantisk til tider :D Ellers har vi en grei fordeling på ting som må gjøres uansett. Jeg lager mat, han setter i oppvaskmaskinen og rydder faktisk kjøkkenet hver kveld. Jeg handler og han bærer ut søpla. Klesvasken går automatisk. Vasker når det er skitne klær, har ingen regelom hvem som skalgjøre det. Han støvsuger og jeg vasker gulv. Han skifter sengetøy og jeg vaske bad. Jeg tømmer kattedoen. Frys- og kjøleskap tas av den som har tid.

Alt i altgår ting ganske greit. Krangler sjelden om husarbeidet. Det eneste vi har kranglet om er HVORDAN ting skal gjøres.... utrolig irriterende at noen skal fortelle meg hvordan jeg skal vaske do/bad/gulv! Har tross alt gjort det i mange herrens år... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager som regel maten og tar klesvasken.

Resten deler vi på. Vi bruker den såkalte skippertak-metoden og bruker stort sett lørdag eller søndag til å rydde/vaske. Noe blir ryddet litt her og der, men det blir alltid bunker og hauger av papirer, klær osv som vi tar sammen.

Ingen av oss har støv på hjernen og opprydningen blir stort sett tatt hvis vi får besøk eller når det begynner å bli rotete/møkkete.

Min kjøper også nye sokker når det er tomt i skuffen :ler: .

Men jeg TROR at vi deler ganske likt. Jeg gjør kanskje litt mer ettersom jeg tar meg av mat og klesvask, men han gjør andre ting som å vaske bilen, snekre og fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænkte på at vi jammen har det greit...

Variere stort..

Nån gang gjør æ mye mens han sløve, og omvent.

E bare såå glad æ har funnet mæ en samboer som tar et tak m husarbeid utn at æ træng å si ka han skal gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig jeg! Hybelkaniner plager han mere enn de plager meg, og jeg er den rotete av oss (prøver hele tide å skjerpe meg, men det hender rett som det er han må mase). Hver tar sitt rot, jeg i puljer, mens han tar det jevnt og trutt. Han støvmopper som oftest hele huset i helga. Jeg vasker alle klærne våre. Han skifter på senga og holder soverommet i orden (jeg hater å bytte på senga og er lykkelig for å slippe. Begge lager mat, enten gjør vi alt sammen eller den ene lager mat og den andre rydder opp etterpå. Begge baker brød og begge vasker bad. Hagen er mitt område, min store lidenskap, men han er flink til å hjelpe til der han kan. Ingen har vasket vinduer så langt...så nå ser vi snart ikke ut igjennom dem... må nok til nå som våren er her...

Snømåking tar han, da vi har en svær gammel freser som jeg faktisk ikke klarer å holde nede (den vipper opp hele tida), men vi måker ikke så ofte fordi vi ikke har bil, så det overlater vi til de som bor i samme oppkjørsel og som har bil.

Har aldri vært noe problem å få han til å ta sin del. Nå som jeg jobber for å bli ferdig med studiene tar han faktisk mye mere enn sin del. Da han måtte jobbe overtid i en periode tok jeg mere av arbeidet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvasken - mest han

Vinduer - jeg

Sengetøy - begge

Klesvask - begge

Bad, vasker - jeg

Middag - uten tvil jeg! (men han en er kløpper på å skrelle poteter, raspe ost og andre kjedelige ting :ler: )

Søppelet - han

Innkjøp - begge - mest jeg

Bilen, vedlikehold og vask - han (men kan peile olje og skifte dekk hvis jeg må)

Hagearbeid - ja, særlig...

Snømåking - han

Støvsuging og gulvvask - han

Støvtørking - meg (men ikke så ofte :oops: )

Lyspærer, sikringer - han (men kan hvis jeg må)

Lekkasje - han

Ser at han egentlig er veldig flink, men som noen skrev over, han ser ikke alltid småting - som at gjestehåndklærne må skiftes, smuler på kjøkkenbenken eller at reklamehaugen truer med å velte...Men som sagt, dette er jo småting, i det store og hele synes jeg vi har en veldig bra arbeidsfordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tar absolutt alt husarbeidet.

Han løfter ikke en finger.

Det er fordi jeg er arbeidsledig og han mener det er mest rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinduer - jeg

Sengetøy - jeg

Klesvask - jeg

Bad, vasker - jeg

Middag - jeg

Søppelet - begge

Innkjøp - jeg, en skjelden gang han

Bilen, han

Hagearbeid - begge

Snømåking - han, noen ganger jeg

Støvsuging og gulvvask - jeg

Støvtørking -jeg

Lyspærer, sikringer -begge

Lekkasje - han

han kunne godt gjort litt mer. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å dele på arbeidet i huset, men det er nok jeg som gjør mest...så derfor har jeg måttet senke kravene noe fra da jeg var singel :ler: vi liker begge å ha det rent, men litt rot blir det... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Hipp hurra- mannen min er hjemme i permisjon og gjør ALT husarbeidet! Tror faktisk jeg er verdens heldigste akkurat nå :D

....men jeg liker veldig godt å komme hjem fra jobb og tømme hodet ved å vaske opp eller lage mat så det hender jeg gjør litt allikevel ;-)

Forresten, det er alltid jeg som tar bilen på verksted og sørger for alle ting med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gurimalla

Er så heldig å ha vaskehjelp annen hver uke, det hjelper betraktlig på humøret. Noe må man jo ta innimellom, men det blir bare småtteri.

Rydding - jeg mest (er litt for ryddegal)

Vinduer - jeg (de må være perfekte ellers får jeg ikke ro i sjelen :roll:)

Kjøleskap, fryser, komfyr - begge/vaskehjelp

Sengetøy - vaskehjelp

Klesvask - begge

Bad, vasker - begge/vaskehjelp

Middag - begge

Søppelet - begge

Innkjøp - jeg mest

Bilen, har ikke bil

Hagearbeid - ingen, bor i bygård

Snømåking - ingen (eller vaktmester)

Støvsuging og gulvvask - begge/vaskehjelp

Støvtørking - begge/vaskehjelp

Vedlikehold og oppgradering av datamaskiner - bruttern.

Lyspærer, sikringer -begge

Lekkasje - den som er hjemme.....

Trappevask - begge, i alle fall aldri naboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleSol

nja, tror vi gjør sånn omtrent like mye jeg.

oppvask og sånne ting som oftest meg

matlaging begge (jeg avskyr det, han elsker det)

fryser/kjøleskap meg

klesvask meg

sengetøy meg (om ikke han planlegger noe spennende da :oops:

rydding begge

data han

bil/båt/snøscootere han

måking han (keg nekter å kjøre traktoren, skummelt)

gressklipping han

annet hagearbeid meg'

gulvvask/støvsuging meg

reparasjoner/lyspærer/elektrisk han

støvtørking meg

vanne blomster meg

søpla han

Tror vi har en ganske gammeldags fordeling. Liker det sånn jeg. 8)

Han kunne kanskje gjort litt mer til tider, men ikke noe å mase om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini

Vi deler husarbeidet ganske likt bortsett fra matlaging- det er hans jobb, og klesvask- det er min jobb. Det hender selvfølgelig at jeg lager mat og han vasker klær da :Nikke:

Vi har ikke støv på hjernen noen av oss, men siden jeg har støvallergi må vi prøve å ha det litt greit rundt oss.

Forøvrig kom jeg hjem fra jobb en dag mens samboeren drev og tørket støv. Han skrøt av hvor hendige disse engangs-støvklutene var. Dette var ypperlige greier ja!

Han hadde støvtørket hele stua med mine Nivea Visage ansikts-servietter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården er det jeg som tar det meste av husarbeidet.Men mannen min reparer bil og vedlikeholder den.

Han er flink til og gå ut med søppel da.

Pc`n er det for det meste jeg som holder på med.

Hagen er begges ansvar.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...