Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er 16 år gammel, og har innmari lyst til å flytte ut. Men jeg har absolutt ikke råd til det. Ikke litt en gang. Lurte på om det er noen mulighet for at jeg kan ta opp lån, for å få råd til å leie, og leve der. Og hvor mye, og hvordan, og når, og alt mulig. Vil bare ha mest mulig informasjon om evt lån jeg kan få. Har ikke jobb, men jeg har søkt mange steder nå nylig, kan godt hende jeg får en deltidsstilling et eller annet sted snart. Men det er jo minimalt jeg vil tjene på det, blir jo bare i helger og ferier og evt på ettermiddagen/kvelden. Hvis noen vil dele erfaringer osv. med meg, så hadde det vært veldig greit.
Cienna Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Skal du studere? Da får du jo studielån...men om du bare skal flytte for deg selv, så er det ikke mye hjelp du får om du ikke er under barnevernet da. Ellers er du nok bare pent nødt til å skaffe deg en 100% stilling, og gjøre som resten av oss....Jobbe for føden....
Gjest TS Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Hadde tenkt meg på videregående. Man får kanskje ikke studielån da?
murray Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg ville også flytte ut da jeg var 16. Var innmari lei av å bo hjemme. Men anbefaler deg å "holde ut". Lån du tar opp nå må betales tilbake, og det vil komme i tillegg til eventuelt studielån du tar opp i fremtiden. Det er dyrt å bo for seg selv. Mat, strøm, husleie, internett osv. Edit: Men hvis du må flytte for å gå på vgs er jo saken en annen... Endret 11. mars 2008 av murray
Chiquita Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Man kan jo få borteboerstipend (og studielån også, såvidt jeg vet) på videregående også, dersom avstand skole-hjem er over et visst antall km. Men dersom man vil flytte ut bare for å flytte ut, så er det nok ikke så mange steder hvor man kan "høste penger" nei
Gjest Reka Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Hvis du må flytte for å gå på vgs kan du få støtte av lånekassen. Om forhold hjemme er så dårlige kan man å få støtte for å flytte hjemmefra av lånekassen (vel og merke må forholdene "godkjennes" som dårlige). Jeg ville annbefale deg og gå inn på lånekassens hjemmesider og se der. Men som sagt over burde du prøve å holde ut hjemme, lån skal alltid betales ned og om noen år er du nok glad for at du holdt ut for det er alltid ting som må betales og da er det ikke like gøy med lån!
lillemy8808 Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Man kan jo få borteboerstipend (og studielån også, såvidt jeg vet) på videregående også, dersom avstand skole-hjem er over et visst antall km. Men dersom man vil flytte ut bare for å flytte ut, så er det nok ikke så mange steder hvor man kan "høste penger" nei Litt usikker på lån, men man får jo garantert stipend som 16åring. Jeg fikk mer enn nok til å dekke en liten hybel (strøm og nett ink). Fikk også fullt grunnstipend, så tjener ikke foreldrene dine så mye så vil du få ekstra der (eventuelt om de er skilt og den med ansvar for deg tjener lite). Men som sagt, du må bo over er det 4 mil fra foreldrenes hjem? Sjekk på lanekassen.no! Jeg hadde litt sparepenger fra før som gikk til bøker osv, og hadde stort sett alltid litt penger igjen til neste måned. Skal nevnes at jeg spiste altfor lite (Fikk mat på skolen 2 dager i uka så da spiste jeg kun der), men for meg var det verdt det. Jeg foreslår heller at du sparer deg opp penger, kan du bli enig med foreldrene dine om å få f eks halve barnetrygda eller lignende hver måned? Kanskje du får grunnstipend første året på videregående, om foreldrenes inntekt sier det, og da går de pengene til deg. Og heller flytte ut til neste år. Å ha den summen jeg hadde da jeg flyttet ut er jeg utrolig takknemlig for, pga stipendet tok sin tid å få.. jeg hadde 50 kr igjen dagen jeg fikk stipendet. Da hadde mine ca 10 000 gått til skolebøker, leie første måned og depositum og skoleavgift (for mat siden jeg gikk på en matlinje). Så skal du kanskje ha litt ting til hybelen også? Husk på sånne ting. Et alternativ er jo å flytte sammen med noen, så blir det halve leia på hver og dermed mindre inntekt som trengs.
Tropehus Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er 16 år gammel, og har innmari lyst til å flytte ut. Men jeg har absolutt ikke råd til det. Ikke litt en gang. Lurte på om det er noen mulighet for at jeg kan ta opp lån, for å få råd til å leie, og leve der. Og hvor mye, og hvordan, og når, og alt mulig. Vil bare ha mest mulig informasjon om evt lån jeg kan få. Har ikke jobb, men jeg har søkt mange steder nå nylig, kan godt hende jeg får en deltidsstilling et eller annet sted snart. Men det er jo minimalt jeg vil tjene på det, blir jo bare i helger og ferier og evt på ettermiddagen/kvelden. Hvis noen vil dele erfaringer osv. med meg, så hadde det vært veldig greit. Hei! Du skriver ikke noe om hvorfor du ønsker å flytte ut, dersom du gjør det er det litt lettere å gi råd! Jeg flyttet slev hjemmefra som 16-åring på grunn av dårlige forhold men jeg anbefaler ikke å gjøre det, med mindre det er tungtveiende grunner til å flytte. Det er vanskelig å leve alene som 16-åring og kan være utrolig ensomt og vanskelig å skulle ta 100% ansvar for seg selv. Men; Dersom du flytter ut har du også på barnebidrag fra begge foreldrene dine, men dette forutsetter at de samtykker til at du flytter ut. Bidraget beregnes utifra NAV sine satser basert på dine foreldres inntekt. Du kan få lån og stipend til å gå på videregående skole fra Lånekassen, men det forutsetter at det er et vist antall kilometer mellom skolen og der du bor. Jeg tror det er 4 mil som er grensen/ to timer reisevei hver vei. Evt kan du få støtte dersom du har spesielle behov /omstendigheter som gjør at du ikke kan bo hjemme. Dersom du skal ha borteboerstipend må du melde flytting til folkeregisteret. Når de gjelder lån så er det ingen steder som låner deg penger til å bo og leve for, utover det du får fra Lånekassen. Du blir nok nødt til å jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt, husk at når du er under 18 tjener du mindre enn de over, det er heller ikke så lett å få jobb. Og sist men ikke minst; Husk at ALT DU LÅNER må betales tilbake! Dersom du skal ha lån til videregående skolegang pådrar du deg 3 års ekstra studielån. Mye penger!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Går du på videregående? Da jeg gikk på vgs, måtte jeg flytte hjemmefra på grunn av veldig vanskelige hjemmeforhold. Fikk attest fra psykolog (skolen formidlet kontakt med PPT) på at hjemmeforholdene var skadelige og gikk ut over skolegangen, slik at Lånekassen kunne innvilge borteboerstipend. Det er noen år siden, riktignok. Så hvis du har direkte ødeleggende hjemmeforhold (og da mener jeg utover vanlige tenåringskrangler med foreldre) så kan dette være veien å gå.
Gjest ... Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 Litt usikker på lån, men man får jo garantert stipend som 16åring. Nei, det er ikke garantert, så hvorfor skriver du det? Kanskje du burde la være å uttale deg så skråsikkert når du ikke har oversikt, for det er absolutt ingen garanti for at man får stipend selv om man flytter hjemmefra.
Kamikatze Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 Hei, jeg antar at du vil slite hvis du snakker om Oslo og andre steder med svindyre leiepriser. Men det behøver ikke å være urealistisk andre steder. Flyttet selv ut som sekstenåring, og det funket greit. Men slå fra deg tanken på å låne til utgifter. Det vil ikke funke, og du legger deg til uvaner som kommer til å sende deg tilbake på gutte-/pikerommet til du er i slutten av tredveåra... Bruk tiden til å spare, og finne ut hva det kommer til å koste. Dine foreldre vil vel hjelpe litt, men flytter du for deg sjøl, er jo litt av poenget å greie seg selv, eller? Greier du ikke å spare, slik at du skaffer deg penger til depositum og ting du trenger, så vil du garantert ikke greie de løpende utgiftene. På et eller annet tidspunkt skal du jo likevel ut fra foreldrenes klamme klør, så hvorfor ikke begynne å gjøre noen erfaringer? Går det ikke, så står kanskje rommet ditt der fortsatt? (Hvis ikke de leier det ut til noen da.) Og det er bedre at du gjør tabber du kan lære av nå, som du kanskje bare risikerer å bli pælma ut fra ei hybel, enn når du sitter med boliglån oppetter rævsprekken, og namsmyndighetene krafsende etter lønnskontoen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå