Gjest Margereth Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Hei, jeg skal snart på barnevognsjakt (jippi), men trenger litt hjelp. Jeg kan ikke forskjell på de ulike vognene, kan noen forklare hva som er forskjellen på en kombi, duo og sportsvogner (er det flere?). Kan noen gi en innføring i ordbruken? Kjøper dere vogn som varer i flere år? Jeg trenger en vogn som er god i byen og på vinterføre, være stor nok til vinteren uten å klemme den lille, den skal bo i en bygård og må opp noen etasjer, og være med i bil (ikke kollektivt). Jeg er ikke veldig sterk.. Forslag til vogn?
Chiquita Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 bagvogn - ligger i ordet. En stor hard bag på et understell sportsvogn - ligger også i ordet. En "sportsdel" med regulerbar rygg (altså slik litt eldre barn bruker) Duovogn - et understell, hvor man får med både en bag-del og en sporst-del Kombivotn - enkelt forklart - en sportsvogn med en løs bag som står oppi. Denne baggen er oftest litt mykere og mindre enn baggen på vanlige bag-vogner. Hvilken vogn du skal velge kommer jo også ann på når babyen blir født. En baby født på høsten/tidlig vinter er det praktisk med en stor bag-vogn/duo-vogn. Men med tanke på at du må opp noen etasjer, så kan kanskje løs-baggen i en kombivogn være praktisk, slik at du bare kan bære babyen opp. Du har jo også valget mellom 3 og 4 hjul. 3-hjulinger er VELDIG gode i by/kjøpesenter, osv, men jeg liker vogner med 4 hjul bedre når det er vinterføre/litt dyp snø/slapseføre. Tror det enkleste er bare å velge den vognen en best liker utseendet på, for alle fungerer nok bra nok
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 ..jeg har også lurt litt på dette. Skjønner fortsatt ikke helt forskjell på duo og kombivogner.. Er baggen løs i begge til bære barnet opp i leiligheten? Egner begge seg til nyfødte?
rangi Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 ..jeg har også lurt litt på dette. Skjønner fortsatt ikke helt forskjell på duo og kombivogner.. Er baggen løs i begge til bære barnet opp i leiligheten? Egner begge seg til nyfødte? På en duovogn sitter bagen fast på understellet til vogna, på en kombivogn ligger bagen oppi sportsdelen. Dvs når man skal ta av bagen på en kombivogn, så løfter man bagen ut av sportsdelen, mens man på en duovogn har en form for klikksystem som man klikker bagen ut av understellet med. Sikkert mer praktisk med en kombivogn når du skal bære babyen opp flere etasjer, men tenkt over at disse bagenen ofte er flere cm smalere enn andre bager, og babyen vokser fortere ut av den.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 På en duovogn sitter bagen fast på understellet til vogna, på en kombivogn ligger bagen oppi sportsdelen. Dvs når man skal ta av bagen på en kombivogn, så løfter man bagen ut av sportsdelen, mens man på en duovogn har en form for klikksystem som man klikker bagen ut av understellet med. Sikkert mer praktisk med en kombivogn når du skal bære babyen opp flere etasjer, men tenkt over at disse bagenen ofte er flere cm smalere enn andre bager, og babyen vokser fortere ut av den. Kanskje litt dumt at barnet vokser fort ut av den, hvertfall mtp. at jeg venter vinterbarn. Har du forslag til en god og stor kombivogn?
rangi Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Kanskje litt dumt at barnet vokser fort ut av den, hvertfall mtp. at jeg venter vinterbarn. Har du forslag til en god og stor kombivogn? Jeg har en duovogn selv, så jeg kjenner ikke så mye til kombivognene. En venninne av meg har en Brio kombi, og sønnen hennes, som ble født i mars, vokste ut av den bagen i juli. Bagen ble rett og slett for smal. Mener hun sa at den bagen er 38 cm bred, mens den Brio duo bagen er 42 cm bred. Har du mulighet for å parkere vogna i kjelleren el lign, eller må du ta hele vogna med opp i leiligheten?
Chiquita Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Med vinterpose i en kombi-vogn blir det VELDIG raskt trangt
MellonCollie Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 *abonnere* Her må jeg titte litt nærmere når jeg har tid, for dette er jeg også dårlig på.
Gjest gjest igjen Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har en duovogn selv, så jeg kjenner ikke så mye til kombivognene. En venninne av meg har en Brio kombi, og sønnen hennes, som ble født i mars, vokste ut av den bagen i juli. Bagen ble rett og slett for smal. Mener hun sa at den bagen er 38 cm bred, mens den Brio duo bagen er 42 cm bred. Har du mulighet for å parkere vogna i kjelleren el lign, eller må du ta hele vogna med opp i leiligheten? Jeg kan la vognen stå igjen i 1.etg, og så må jeg da ta baggen med meg oppover i etasjene. Er alle bagger i kombivognene så små?
Chiquita Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Vår Simo duo-bagg har 38cm innvendig bredde, og 85cm innvendig lengde. Vår minste på 7 mnd har god plass i den enda, selv når han ligger i voksi-pose (som jo også er ganske stor) Gutten på snart 2 ligger også i den baggen (i voksipose) innimellom. Han må da bøye knærne litt, men det er ikke noe trangt ellers... Ville kjøpt en duovogn jeg, og så ev kjøpt en billig soft-bag for å sette oppi hardbaggen de første månedene mens man bærer barnet opp trapper. Når barnet blir større, så er det begrenset hvor ofte man orker å bære barnet opp mange trapper i en bag uansett...
marsy Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har kjøpt duo, selv om vi får vår/sommerbarn. Vogner består av tre deler: Understell (hjul og styre), bag (der ungen ligger de første ca 6 mnd) og sportsdelen (sittedel, der man kan regulere ryggen. På kombivognen sitter sportsdelen fastmontert i understellet, og kan ikke fjernes. Når man bruker bagen, må man da sette den oppå/inni sportsdelen - og derfor er bagen (som andre skriver) mindre her. På duovognen bruker man først kun bagen - og når barnet blir for stort, bytter man det ut med sportsdelen. Her er ingen av delene fastmontert. Duovognene er derfor lettere enn kombivognene, og bagen er større (fordi det er to uavhengige deler). På min duovogn er det bare å trykke på en knapp, så er bagen løs. Bagen har bærehåndtak, så den kan fint bæres uavhengig av resten av vognen. Når den skal tilbake på understellet er det bare å trykke den på plass (samme når man bytter mellom de to delene). Vi bor et sted med mye bakker, og jeg ville derfor spare de kiloene jeg kunne. I tillegg ville jeg ha en stor bag, som vi kunne bruke så lenge som mulig.
Trampe Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Av samme grunner som marsy har vi også kjøpt duovogn. Kombi var ikke aktuelt i det hele tatt.
rangi Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Jeg vurderte ikke engang kombivogn, men jeg var jo også grønnere enn grønn da jeg skulle kjøpe vogn.... Er dog veldig fornøyd med mitt valg.
Blanca Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Her var det mye fin informasjon. Jeg har såvidt begynt å titte på vogner, men det er jo en hel jungel å velge mellom. Tenker litt på Emmaljunga City Cross og Teutonia Mistral. Noen som har erfaringer med disse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå