Knøttet Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Vi skal i konfirmasjon i begynnelsen av mai, og da er jeg 32 uker på vei. Trenger jeg å ta med noen annen dokumentasjon på hvor langt jeg er på vei enn svangerskapspapirene mine (helsekort for gravide eller hva det heter)? Dette er innenlands, og flyturen tar 50-60 min, vi flyr enten med SAS eller Widerøe.
Malama Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Både sas og woverøe oppgir på sine hjemmesider at det ikke er noen restriksjoner på flyvninger inntil 4 uker før termin, så uke 32 innebærer ingen restriksjoner.
Knøttet Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2008 Både sas og woverøe oppgir på sine hjemmesider at det ikke er noen restriksjoner på flyvninger inntil 4 uker før termin, så uke 32 innebærer ingen restriksjoner. Takk Men jeg bør ha med helsekort for gravide,eller? Tenker jo det at det er ikke så lett for de å vurdere hvor langt jeg er på vei, og jeg da bør ha med dokumentasjon på at jeg ikke er kommet for langt :klø:
Pasha Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 jeg ville ha med en erklæring på hvor langt jeg hadde vært på vei. vanskelig å se hvor langt noen er på vei.
Malama Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Har helsekortet og andre gravidpapirer (det fra UL med terminberegning og sånn) i en konvolutt i veska hele tida jeg. (så glemmer jeg det ikke når jeg skal på kontroll) Ville absolutt hatt det med på reise i uke 32. Rett og slett fordi, DERSOM noe skulle skje, så er det dette papiret som er info til helsepersonell om hvordan det er med deg og babyen sålangt, hvor langt du er på vei, og andre ting de bør være obs på. I samme slengen fungerer det vel greit til å vise flyfolkene at du er et stykke unna 4 uker fra termin enda.
Serene Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Bodde på Svalbard da jeg gikk gravid med mine to, og der er det som kjent ikke lov å føde. De gravide sendes ned ca 3 uker senest 2 uker før termin. Har aldri vært noe spørsmål om helsekort osv. Ellers fikk jeg vite at alle flyvertinner faktisk har gått fødselskurs! De kan ta imot baby hvis det skulle bli aktuelt... Ja, det er ikke bare kaffe og te de kan, tydeligvis.
Malama Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 (endret) Men da er nok det en spesialordning, vil jeg tro. At de ikke stiller spm om dkumentasjon fordi de vet at alle gravide skal sendes "ned" 2-3 uker flør termin. Jeg er ikke 100% sikker på hvem som flyr den distansen, men sas, norwegian og widerøe som vel er de største innenlnds skriver at det kreves legeærklæring ved flyvning 2-4 uker før termin, men altså "fri flyt" før 4 uker før termin. Widerøe oppgir unntak på visse distanser i nordnorge, hvor det også tillates flyvning inntil 24 timer før termin, så lenge man har med medisinsk eskorte. Flyvertinner er opplært til det meste de, men det er ikke ønskelig med fødsel i lufta, så flyselskapene forsøker å unngå det, naturlig nok. Endret 13. mars 2008 av Malama
Pasha Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 bra at jeg ikke bor på svalbard da.. da hadde det nemlig blitt fødsel der Jeg var ute å fløy i uke 30 og hjem igjen i uke 33.. i uke 30 viste jeg ingen ting (på gardermoen), men hjem igjen måtte jeg vise.. dette var ut fra tyrkia. (ikke at jeg trur hun skjønte noe av det brevet heller.. selv om det stod på engesk.. for hun sprute meg om hvor langt jeg var på vei.. 7mnd svarte jeg... 28 uker da spurte hun om da.. da stod også termin datoen min på brevet og det var jo under 2mnd igjen da,.. så regne kunne hun ikke )
bizzy Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Det holder å ha med seg helsekortet for gravide når du ikke er lenger på vei Fløy fra Oslo til Bergen 5 uker før termin da jeg gikk med Jørgen, ble spurt da vi sjekket inn om hvor langt på vei jeg var, men måtte ikke vise papirer. Men har som regel alltid helsekortet i vesken uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå