Gjest Lat Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er ei jente som ikke er spesielt glad i fysisk aktivitet men innser nå etter fylte 35 år at noe må gjøres i forhold til kropp og helse. Tror det beste for meg er å finne et treningssenter jeg kan trives på og hvor jeg på forhånd kan booke timer slik at jeg har press på meg til å gå. Kanskje også prøve personlig trener. Men er helt grønn på dette så håper noen kan komme med tips og råd. Vil helst ikke gå et sted hvor det bare er tynne vellykkede mennesker og hvor jeg vil føle meg enda feitere og slappere enn jeg er. Kjenner meg sjøl og vet jeg ikke kommer til å møte opp hvis jeg føler meg utilpass. Så hvilken treningssenterkjede skal jeg satse på? Ønsker helst at det ligger i Oslo øst/nord. Takk for hjelp!
Gjest Chili Pepper Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Jeg tror ikke det finnes noe treningssenter hvor alle er "tynne og vellykkede" (hva du nå legger i det). Men du må jo sannsynligvis godta at folk blir trent av å trene, ergo finnes det endel godt trente folk på treningssentrene rundt omkring. Jeg ville ihvertfall valgt et senter som lå i kort avstand hjemmefra - da blir det mye enklere å komme seg dit!
Gjest Pupsilure Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 (endret) På mitt treningssenter er det absolutt ikke bare veltrente mennesker. Det er faktisk endel gamlinger også. Koselig Tenkte akkurat som deg da jeg begynte. Men det er ikke så skummelt. Jeg tar pilatestimer, og det er helt supert. Dette er sats. Endret 11. mars 2008 av Pupsilure
Kara W Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Jeg følte det veldig som deg, og valgte å ikke begynne på treningsstudio. For meg var det mye bedre å melde meg opp til et kurs. Da følte jeg mye mer plikt til å komme meg ut. Da betalte jeg for ti treninger, og for hver gang jeg ikke orket å dra kunne jeg tenke at "nå har jeg kastet bort Xkr". Med treningsstudio kan man trene når man vil, og det er mye lettere å tenke at "jeg tar det igjen imorgen" eller "jeg trener dobbelt så mye neste uke, så slipper jeg denne uken" osv, og så blir det veldig lett til at man aldri kommer seg dit.
Grønt blad Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Det som fikk meg til å etterhvert like å trene var gruppetimer med virkelig flinke instruktører. (Prøv deg litt frem med ulike instruktører, og finn ut hva du liker av musikkvalg, stemmebruk, personlighet m.m.) Jeg følte det var bedre på gruppetimer(som f.eks. aerobic) bl.a. fordi det er litt færre sterke, "tynne og vellykkede" der, og når jeg ikke fikk til noe var jeg ikke alene om det, og det blir til at man kikker på hverandre og ler av det. Dersom du føler at alle rundt er tynne og vellykkede og ser på deg, så kan det hjelpe å gå spinningtimer i en sal der man lyset kan reguleres. Da kan du velge en sykkel langt bak og svette så mye du orker uten at noen ser på deg. (Som regel ser de ikke på deg uansett, men for meg hjalp det mye at de ikke kunne se på meg.) Det som er fint med styrketrening er at du ser fremgang ved at du kan løfte tyngre. Det kan fungere som en motivasjon i seg selv. Dersom du ikke går på gruppetimer i styrke, så få en som arbeider der til å sette opp og gå igjennom et styrkeprogram sammen med deg. Da kan han/hun følge med og passe på at du gjør øvelsene riktig. Velg et treningsstudio som det er kort vei til, og sett av faste tider til trening. Tving deg selv til å gå selv om du egentlig ikke vil, orker, har overskudd til det. Som regel er det bare vanskelig å komme seg avgårde, når du først er der har du energi og det blir morsomt. Dersom du har mulighet til å avtale treningstider med ei venninne/venn,så gjør det. Med en avtale er det vanskeligere å "snike seg unna". Det viktigste er at du finner noe du trives med. Prøv ut flere av de tilbudene som finnes ved treningssenteret, og dersom du velger gruppetimer, så gå på de enkle timene i begynnelsen. Det gjør at du får det til raskere, og mestringsfølelse kommer. Lykke til!
Gjest Lat Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Takk for tips, mottar gjerne flere. Men Sats eller Elexia eller et annet senter? Har iallefall både Sats og Elexia i nærheten av meg.
Miel Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Sats og Elixia har i utgangspunktet veldig like opplegg, men det er store kjeder, og både pris, tilbud og atmosfære varierer fra senter til senter. Ta en prøvetime begge de aktuelle stedene, og se hvor du liker deg best.
X-life Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Ett alternativ kan være å melde deg inn i ett treningssenter med bra tilbud for gruppetimer, og i tillegg kjøpe noe PT-timer der. Du kan jo f.eks avtale å ha en time med personlig trener 2 x i måneden over 3-4 måneder, slik at du føler litt plikt til å faktisk trene og få resultater. En god personlig trener vil jo også hjelpe deg med kosthold og spisevaner, slik at du får resultater fra du begynner!
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Jeg henger meg på de andre her, som sier at det ikke bare er tynne og vellykkede på treningssentre. Jeg syns tvert imot at det er mye forskjellige folk i alle aldre og størrelser. Jeg har prøvd både Elixia og Sats, og jeg ville valgt Elixia om jeg hadde hatt det rett i nærheten, fordi min erfaring er at Sats har eldre utstyr og mindre plass. Jeg har likt bedre å trene på Elixia, men jeg syns det er aller viktigst å ha et senter som er så nært meg som mulig, slik at det ikke blir et ork å dra av gårde på trening. Nå har jeg ikke testet ut mer enn et par Elixia, og fire-fem Sats-sentre, men ut fra det, syns jeg standarden er bedre på Elixia. Forhåpentligvis skjønner Sats snart at de må følge opp for å være konkurransedyktige. Men det kan godt være det varierer. Har de ikke prøvetimer på disse sentrene, sånn at du kan få et inntrykk av hva du liker best?
Gjest Wildcat Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 (endret) . Endret 30. juni 2008 av Wildcat
Gjest fragment Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Prøv å få med deg noen du kan trene med. Det er morsommere, og man yter også bedre dersom man passer på å presse hverandre. I tillegg er det lettere å "tvinge" seg på trening dersom du vet at du har noen som forventer at du dukker opp. Ellers så har du vel fått ganske mange gode tips allerede. Lykke til med treningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå