Gjest Sur hundeeier Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er den lykkelige eier av 2 nydelige hunder som bor i hundegård ute på tunet på småbruket vi bor på. Vi har "vippeluker" som gjør at hundene går ut og inn som de vil hele døgnet. De er inne hos oss store deler av ettermiddagen og kvelden, men sover i huset sitt om natta. Av og til hører de lyder og bjeffer om natta. Da står vi opp og lukker dem inne. Når jeg går tur med dem så plukker jeg opp møkk, dersom vi går på stier eller de gjør fra seg i veien. Hvis de derimot gjør fra seg på et jorde, i grøfta eller ute i skogen så lar jeg det ligge. MEN når jeg tar hensyn til mine naboer og omgivelser på denne måten så forventer jeg at andre gjør det samme! Det er ikke tilfelle! Forbi bruket vi bor så går det en sti, den er helt innpå trappa og det er ofte folk som både rir og kjører hest der. Her en dag hadde en av disse "gjestene" sluppet fra seg et "berg" av hestemøkk rett utenfor trappa mi. Når jeg skal i søplekassa så må jeg tråkke i det... ER dette god folkeskikk? Det er sjelden man hører klager på hestemøkk, men dersom en hund gjør sitt fornødne ja hjelpe meg! Det samme gjelder katter.. nabokattene driter ned både blomsterbed og pisser på trappa.. urettferdig?? Vi pleier å sove med vinduet oppe og i natt våknet jeg av noe jeg først trodde var et barn som skrek... vekket samboeren og h*n kunne berolige meg med at det "bare var en katt". - Bare en katt?? Den holdt slik leven at jeg ikke fikk sove resten av natta... og jeg tenker da at dersom det var hundene våre som hadde holdt slik leven så hadde vil vel fått politiet på døra med beskjed om å ta dem inn..urettferdig?? Til slutt båndtvang. Jeg har hundene i bånd stort sett året rundt for at de ikke skal skade hverken dyr eller folk. Spesielt viktig er det på våren når dyra får unger. Men KATTER de kan løpe rundt hele året og spise hareunger, ta egg og til og med rådyrkalver. - for dere visste vel at store hankatter kan ta rådyrkalver?? Urettferdig?? Er det da for mye å be om at andre kjæledyreiere også tar ansvar på lik linje med oss hundeeiere? Jeg bare spør..
lolita90 Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 det med at hestene slipper noe i ny og ne, får du ikke gjort noe direkte med, men du kan få ordnet slik at de kan kjøre/ri en annen vei
DDuck Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Det er selvfølgelig ikke for mye å be andre om å ta ansvar, men det som du sier om katter... skulle vi innført båndtvang på kattene???? Grunnen til at det er båndtvang på hunder er det at de kan skade og til og med drepe menneske... har du sett en katt drepe et menneske før?? Jeg er forsåvidt enig om alt du sier bortsett fra det om kattene...
Alvelin Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Det er selvfølgelig ikke for mye å be andre om å ta ansvar, men det som du sier om katter... skulle vi innført båndtvang på kattene???? Grunnen til at det er båndtvang på hunder er det at de kan skade og til og med drepe menneske... har du sett en katt drepe et menneske før?? Jeg er forsåvidt enig om alt du sier bortsett fra det om kattene... Jeg er enig med trådstarter. Nei, jeg har ikke sett en katt drepe ett menneske, men jeg vet den tar hareunger og andre dyr. Jeg har heller aldri sett en hund drepe et menneske, og det tror jeg ikke du har heller. Jeg ser helt enig at hunder bør være under kontroll, og det er derfor det finnes regler for dette. Ja jeg mener at en burde innføre båndtvang på katt. Fortell meg hvorfor katter skal ha større frihet enn hunder? De gjør like mye skade som hunder.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er også engig med trådstarter angående katter. De påvirker dyrelivet i nærområdet i stor grad og det burde vært restriksjoner på hvor og når katter kan slippes fritt, i alle fall om våren når dyrene yngler.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Grunnen til at det er båndtvang på hunder er det at de kan skade og til og med drepe menneske... har du sett en katt drepe et menneske før?? Nei, det er ikke grunnen, da hadde det jo vært båndtvant hele året, og det er det ikke. Båndtvangen er til for å beskytte dyr. Dette sier loven: I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Alvelin Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Når loven sier dette for hunder, burde det ikke også være en lov som gjaldt katter også? - Finnes det?
Wildy Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Jeg foretrekker et nabolag med minimale rotteplager......
Trampe Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Selvfølgelig kan man gjøre noe med at hester "slipper noe". Med mindre de går fritt forbi på stien, så kan rytteren plukke opp etter seg. Jeg har hatt hest i mange år, og har fylt en del søppelsekker i min tid for å si det sånn. Det minste man kan gjøre er å hoppe av og sparke det i grøfta om hesten driter på veien. En hestebæsj er en del større enn en hundebæsj...
Gjest Spadamen Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Finnes det ikkje slike poser som man kan feste på hester og som dei kan gjere frå seg i? Eg har sett det før ein stad.
Gjest Ts Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Finnes det ikkje slike poser som man kan feste på hester og som dei kan gjere frå seg i? Eg har sett det før ein stad. Jeg mener ikke at ryttere og hestekjørere nødvendigvis skal måtte plukke opp igjen all hestemøkk, vi bor tross alt på bygda og jeg synes det er fint at folk benytter mulighetene som omgivelsene gir oss uten at det skal gi for mye pes. Men som Trampe skriver så går det an å ta hensyn helt innpå folk og i det minste sparke det unna akkurat forran søppelkassa til eierne av eiendommen. - Det blir liksom litt lettere å si at det er greit å ri der da. For jeg må si vi vurderer sterkt å stenge av stien med ei grind slik at det ikke lenger er like attraktivt å benytte den for ridende og kjørende.
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 (endret) På gårdsplassen til folk, hvis jeg må ri over den, sparker jeg møkka unna hvis det er mulig. Eventuelt kommer jeg tilbake senere med spade for å flytte møkka. Alle andre steder må jeg innrømme at jeg lar være, fordi møkka ikke er direkte i veien for noen. Hestemøkk tørker dessuten veldig fort, og forsvinner også raskere enn hundemøkk. For øyeblikket er hestene jeg rir forresten av den typen som driter når de kommer inn i stallen igjen, så sånn sett er jo dette veldig greit. Hunden her går alltid langt ut i grøfta for å drite (man viser da ikke møkka si til alle må vite!) og jeg plukker aldri opp igjen. Det er heller ingen som ser møkka når den ligger uti grøfta. Hvis han plutselig begynner å drite midt i veien skal jeg selvfølgelig begynne å ta det opp, men fram til da... Endret 12. mars 2008 av Wolfmoon
Midus Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 Forbi bruket vi bor så går det en sti, den er helt innpå trappa og det er ofte folk som både rir og kjører hest der. Her en dag hadde en av disse "gjestene" sluppet fra seg et "berg" av hestemøkk rett utenfor trappa mi. Når jeg skal i søplekassa så må jeg tråkke i det... ER dette god folkeskikk? Jeg tror dette (både hester, hunder og katter) er noe man må lære seg å leve med, innen rimelighetens grenser. Jeg forventer at hundeeiere får hundene sine til å slutte å gneldre på natta, og hadde ikke tolerert det av mine hunder om jeg hadde hatt noen selv heller. Katter er det dessverre ikke så mye å gjøre med i nabolag. Hadde jeg hatt nabokatter som dreit ned blomsterbedet mitt og remjet om natta så hadde jeg foreslått at eierne skulle kastrere kattene sånn at de ble litt roligere av seg. Bedre for kattene er det også, mindre slossing og "sex-hyl" fra gutta Så spørs det jo om naboene er villige til det da... Hester har jo en tendens til å ha ut av seg ganske mye når de først setter i gang. Ser for meg alle hesteeiere stå bak hesten med stor spade og søplesekk etter at hesten har gjort sitt fornødne :D Dette ble litt rotete, ville bare dele noen umiddelbare tanker
Tabris Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Dyr - enten det dreier seg om kjæledyr, husdyr eller villdyr - er noe som nå er integrert i vår fauna og vårt samfunn. Derfor mener jeg at vi til en viss grad bør innfinne oss med at de eksisterer og konsekvensene det får. Jeg synes samfunnet går for langt i sin "ikke sees-ikke høres"-tankegang av og til. Katter og hunder er to ganske ulike arter med ganske ulike behov. Det vil derfor være en mye større inngripen i en katts natur å ha den under kontroll/observasjon 24 timer i døgnet enn det er for en hund som faktisk er et flokkdyr som generelt sett trives med å være i nærvær av sin flokk 24 timer i døgnet. Når det er sagt, så synes jeg det er ille med hunder som sjelden eller aldri får gå løs.
Gjest Sisu Skrevet 16. mars 2008 #15 Skrevet 16. mars 2008 Når det gjelder katter, må jo katteeiere ta ansvar og sterilisere / kastrere dyra sine, noe som vil bidra til mye mindre streifing og ikke minst ingen løpetid! Det bidrar igjen til færre kattunger som kan ende opp som hjemløse katter, som fort kan få en skjebne tilsvarende disse stakkarne her: http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1638835.ece
tatiana Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Det med katter og båndtvang er ikke lett. På den ene siden kan katter gjøre skade når de får gå fritt. I tillegg kan de skremme barn. (Når jeg var liten, så var jeg livredd for katter. Det er veldig upraktisk når man bor i et boligfelt... Dette førte til at folk måtte følge meg hjem fordi jeg ikke turte å gå alene...) På den annen side så ville ikke båndtvang være særlig bra for kattene. Katter er en type dyr som trenger å få gå litt fritt. Jeg tror det viktigste er å få kastrert kattene slik at vi får ned antallet. Hvis barna skriker etter å få seg husdyr, så finnes det andre dyr man kan velge enn katt (som lever kortere og som er enklere å stelle...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå