Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bærbar PC. Nå driver skjermen og flimrer/blinker, og blir delvis svart, før bildet kommer opp igjen. Selvfølgelig veldig plagsomt... Hva i all verden er dette? Alt er koblet skikkelig til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en bærbar PC. Nå driver skjermen og flimrer/blinker, og blir delvis svart, før bildet kommer opp igjen. Selvfølgelig veldig plagsomt... Hva i all verden er dette? Alt er koblet skikkelig til...

Her er det nok skjermkortet ditt som er problemet. Få noen til å undersøke om du burde investere i et nytt, eller en ny installering.

Skrevet
Her er det nok skjermkortet ditt som er problemet. Få noen til å undersøke om du burde investere i et nytt, eller en ny installering.

Takk for svar!

Hva er egentlig skjermkort?

Nå er det bra igjen her, men det kommer liksom med ujevne mellomrom...

Skrevet
Takk for svar!

Hva er egentlig skjermkort?

Nå er det bra igjen her, men det kommer liksom med ujevne mellomrom...

Bare hyggelig å være til hjelp :) Et skjermkort er noe du trenger for å kunne vise bilde på skjermen. Det sender på en måte informasjon fra hjerna i maskina, til skjermen så du får bilde :) Har hendt jeg har samme problem på PC'en min..

Skrevet

OK. Hvor på maskinen er skjermkortet da? Kan man ta det ut liksom? Har lite peiling på dette kjenner jeg....

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan også hende at du har kommet borti funksjonen for å veksle mellom vanlig pc-visning og presentasjonsmodus. På min PC aktiveres dette valget med Fn-F7.

Dette valget gjør man når man skal vise innholdet fra PC-en sin til ekstern skjerm, f. eks en projektor.

Hvilket merke er PC-en din? Har du docking-stasjon? Har du plugget i kabel for visning til annen skjerm i det siste?

Skrevet

Hei.

Det er ikke sikkert at det er skjermkortet som er problemet. Det kan også være lyset i LCD-skjermen, det er ikke uvanlig. Er det mindre enn 5 år siden du kjøpte maskinen? I såfall kan du ta den med til butikken og reklamere. Da plikter de å fikse det for deg. Husk bare på at det kan ta noen uker.

Hvis det er skjermkortet som er problemet må nok hele hovedkortet byttes, fordi dette i 90% av bærbare er integrert på hovedkortet og kan ikke tas ut og byttes separat.

Har du en Dell? I såfall kan du feilsøke over telefon, da går ting mye raskere enn om du tar den med til en butikk. Nevn reklamasjonsretten din der også.

:)

Gjest Mann20
Skrevet

Heisann!

Et skjermkort er en enhet inne i dataen som styrer hva slags bilde du får på skjermen. For at denne enheten skal virke skikkelig må du installere noe en "driver" til skjermkortet ditt, eller oppdatere denne. Dersom du har mistet dataen din i bakken kan det hende at skjermkortet ikke sitter skikkelig i eller har fått seg litt julig så du må ha nytt. Men jeg tror det ligger på programvare delen.

Og til dere som mener på at dama må kjøpe nytt skjermkort: hvor skal hun plassere det? Det er integrert på hovedkortet i alle nyere bærbare. Bare et tips ;)

Skrevet
Heisann!

Et skjermkort er en enhet inne i dataen som styrer hva slags bilde du får på skjermen. For at denne enheten skal virke skikkelig må du installere noe en "driver" til skjermkortet ditt, eller oppdatere denne. Dersom du har mistet dataen din i bakken kan det hende at skjermkortet ikke sitter skikkelig i eller har fått seg litt julig så du må ha nytt. Men jeg tror det ligger på programvare delen.

Og til dere som mener på at dama må kjøpe nytt skjermkort: hvor skal hun plassere det? Det er integrert på hovedkortet i alle nyere bærbare. Bare et tips ;)

Hvem har sagt at hun må kjøpe nytt skjermkort da? Vi har vel bare snakket om at skjermkortet kan være problemet, og at hun bør få noen (altså en IT-mann/butikken) til å se på det.. Noe du bør gjøre uansett om du vet hva et skjermkort er, eller ikke..

Skrevet

Ok. Her er hva du gjør:

Ta med maskinen dit du kjøpte den, og reklamer. Vis dem hva som skjer, og de har ansvaret for å løse problemet. Har du kjøpt fra Dell må du ringe deres supporttelefon, og så kan man ta det videre derfra.

Og til Mann20: Hvis du hadde lest hva jeg skrev tidligere, hadde du sett at jeg nevnte at skjermkortet antageligvis er integrert på hovedkortet. Og at det faktisk kan hende det ikke er relatert til skjermkortet men til lyset bak LCDen, noe som er et vanlig problem. Det er absolutt verdt et forsøk å reinstallere driveren, men jeg tviler på at det løser problemet da blinking ikke er et vanlig symptom på manglende driver.

:)

Skrevet

Takk for hjelp, alle sammen!

Nå funker den greit igjen. Har ikke mista den i bakken eller noe. Ikke godt å si hva det kan være. Men det er bare ett eller to år siden jeg kjøpte den så jeg får ta den med tilbake til butikken om det skjer igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...