Gå til innhold

En GOD olivenolje...hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både i spania og italia spiste jeg mat stekt i olivenolje og det smakte kjempegodt! Man smakte tydelig oljen...disse jeg finner på butikken her hjemme smaker ingenting. Og jeg kjøper extra virgin. Kan noen anbefale en god olivenolje som det smaker av og fortelle i hvilke butikker jeg får kjøpt denne? (Oslo)...gjerne ca pris også.

takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker vita hjerte god optimal og er meget fornøyd med den.

Men d er lite smak.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med olivenolje fra Monini, spes. Gran Fruttato.

Finner desverre ingen norske linker til den men du kan lese litt mer om den på denne danske siden.

Vet at olje fra Monini skal selges i en butikk et sted på Grünerløkka, men vet ikke hva den heter eller eksakt hvor den ligger. (Har bare kjøpt den med fra Italia så aner ikke hva den koster heller her, men i Italia mener jeg den kostet mellom 60-80 kr. for en liter)

Men det er vel flere delikatessebutikker i Oslo hvor du kan kjøpe gode oljer :)

Skrevet

Jeg kjøper en som heter Gaea hos Mega. den er laget av Kalamata-oliven, og smaker veldig fruktig og godt. Mye smak, men ikke den litt ramme smaken som noen oljer kan ha. Ca 70 kroner.

Skrevet

Vi kjøper olivenolje på Oliviers & Co. De har et utrolig godt utvalg, og du kan smake på oljene i butikken. De fleste oljene deres er fra Frankrike og Italia, men de har også noen fra andre steder, så vidt jeg husker. I Oslo-området har de butikker i Vibes gate (ut fra Bogstadveien), på CC Vest og på Sandvika Storsenter.

(De har forøvrig utrolig mye annet godt også, blant annet en helt FANTASTISK balsamico. Det er lett å bruke litt mer penger enn man hadde tenkt der... Og hvis du kjøper olivenolje på flaske, anbefaler jeg forresten å kjøpe helletut til.)

Skrevet
Vi kjøper olivenolje på Oliviers & Co. De har et utrolig godt utvalg, og du kan smake på oljene i butikken. De fleste oljene deres er fra Frankrike og Italia, men de har også noen fra andre steder, så vidt jeg husker. I Oslo-området har de butikker i Vibes gate (ut fra Bogstadveien), på CC Vest og på Sandvika Storsenter.

(De har forøvrig utrolig mye annet godt også, blant annet en helt FANTASTISK balsamico. Det er lett å bruke litt mer penger enn man hadde tenkt der... Og hvis du kjøper olivenolje på flaske, anbefaler jeg forresten å kjøpe helletut til.)

Signerer denne!

Har både olivenolje og balsamico derfra, og man kjenner at det er kvalitetsprodukter. Noe helt annet enn hva man får tak i på Rema!

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Både i spania og italia spiste jeg mat stekt i olivenolje og det smakte kjempegodt! Man smakte tydelig oljen...disse jeg finner på butikken her hjemme smaker ingenting. Og jeg kjøper extra virgin. Kan noen anbefale en god olivenolje som det smaker av og fortelle i hvilke butikker jeg får kjøpt denne? (Oslo)...gjerne ca pris også.

takk :)

En viktig ting: Hvis du steker i olivenolje, vil du ikke få smaken av evt. god olje i maten. I Spania og Italia steker de i billig olje, men heller over en god extra virgin olje før servering. Der kommer smaken fra.

Anbefaler deg å gå i delikatessebutikker (ikke supermarkeder) og be om å få smake på oljene. Da finner du helt sikkert en du liker.

Gjest Gjest
Skrevet

Og man skal heller ikke steke i "extra virgin"-olje, den er ikke beregnet til det.

Skrevet
En viktig ting: Hvis du steker i olivenolje, vil du ikke få smaken av evt. god olje i maten. I Spania og Italia steker de i billig olje, men heller over en god extra virgin olje før servering. Der kommer smaken fra.

Sikkert et poeng :)

Men jeg kommer meg ikke så mye rundt, vet dere om noen delikatessebutikker jeg kan få kjøpt god olje i i Oslo sentrum? Området Vika, og fra nationalteateret ned mot oslo s...?

Skrevet

Siterer også denne!

Oljen kommer også på blikkbokser i ulike størrelser, så da kan man prøve litt forskjellige typer om man kjøper en liten boks (25cl tror jeg de små er).

Og ja, balsamicoen er helt magisk, ikke la prisen på ca. 250 skremme deg, for den er veldig drøy. :)

Skrevet
Sikkert et poeng :)

Men jeg kommer meg ikke så mye rundt, vet dere om noen delikatessebutikker jeg kan få kjøpt god olje i i Oslo sentrum? Området Vika, og fra nationalteateret ned mot oslo s...?

Du kan evt prøve Gutta på Haugen i Ullevålsveien, det er jo sentrumsnært. Der også kan du smake på oljene og få hjelp og veiledning. Det er 10 min å gå fra Stortorget eller du kan ta 37 bussen til St.Hanshaugen. De har MYE annet godt der også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...