Gjest ts Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 en kamerat av meg fortalte meg idag at han skal anmelde meg for stjålet noe fra han. et anlegg. tror dere politiet ser alvorlig på dette, eller tror dere det blir en for liten sak? han sier at en advokat skal skrive anmeldelsen for han. så det blir profesjonelt. jeg har ingen beviser for at jeg ikke har gjort dette. men han har "beviser" for at jeg "har gjort det". falske bevis med andre ord. hvordan ville dere reagert og sett på situasjonen? siden han forteller meg at han har tenkt å gjøre det, så betyr jo det at han ikke har gjort det. sier han dette bare for å skremme meg og være slem da? ville dere holdt dere unna han for å ikke gjøre situasjonen værre eller ville dere pratet med han og fortalt han at han ikke kan gjøre sånt? han kan jo "bevise" at jeg har gjort dette. så dersom han går til politiet ser jeg for meg at jeg vil få problemer. noen med litt greie på slike ting her? grunnen til at han anmelder meg er på grunn av intriger i venninnegjengen min.
Fønix Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 dersom han går til politiet ser jeg for meg at jeg vil få problemer. Ja, det kan du. Men mer sannsynlig er det at han får problemer - mye større problemer. Falsk anmeldelse er alvorlige greier. Langt mer alvorlig enn det han har truet med å anmelde deg for. Etter straffeloven § 168 straffes falsk anmeldelse med inntil åtte års fengsel. hvordan ville dere reagert og sett på situasjonen? Jeg ville forklart ham at en slik anmeldelse er en alvorlig forbrytelse og at han vil bli anmeldt hvis han faktisk gjennomfører dette. Hvis jeg visste hvem advokaten var, ville jeg kontaktet ham og gjort oppmerksom på hva som foregår og at han vil bli anmeldt for medvirkning dersom han bidrar til denne anmeldelsen. Jeg ville nok foretrukket å sende et brev både til "kameraten" min og advokaten. Greit å ha sånt skriftlig. Forhåpentligvis løser det seg når du får forklart ham alvoret i dette. Lykke til.
maren Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Hvordan kan han bevise at du har anlegget da? Har han blitt frastjålet det? Hvorfor skulle du få problemer for dette hvis du er totalt uskyldig? Mener han kanskje at du har solgt det? Har du fått penger i det siste som du ikke har papirer for eller en god forklaring for? Det er sånt som faktisk kan dømme deg hvis det skulle gå så langt. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Dersom han anmelder deg, uten grunn, kan du anmelde han for falsk anmeldelse.
Gjest ts Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 det dreier seg om en boomblaster. jeg vet ikke om noen har stjålet den fra han eller om han bare juger om alt. men han sier at denne boomblasteren har et særegent trekk ved seg. og han har bilder fra en fest hos meg hvor "denne" boomblasteren står. boomblaster er jo en veldig vanlig sak å ha i hus.. :S han sier at det særegne trekket er en rød stripe på den. denne røde stripen vises ikke på bildene fra festen min. bilder han har funnet på facebook, men han sier at han ser den stripen. mulig han har manipulert bildet etterpå. jeg vet ikke. problemet da, er at for en måned siden lånte jeg nettopp denne boomblasteren fordi min egen var på rep. kan det skape problemer? jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har ikke rent rulleblad fra før heller. men det jeg har på rullebladet skjedde for 4 år siden, når jeg nettopp var fylt 15. gjør dette at politiet med en gang tenker at jeg sikkert har stjålet? kommer jeg noen vei hvis jeg anmelder han for falsk anmeldelse, hvis jeg allerede har rulleblad og politiet ser ned på meg?
maren Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Okey, så det han mener er at du aldri leverte den tilbake da? Jeg vil nå tro at denne fyren bare ønsker å finne en syndebukk eller at han bare vil være slem mot deg. Men dere trenger å prate sammen, jeg tror ikke han har kontaktet advokat. Hvis han skal lage bråk om en boomblaster (som ikke er spesielt dyre) så har han heller ikke råd til å betale en advokat for å lage en andmeldelse for seg. Advokater er svindyre og hvis han har litt iq i nøtta så kjøper han seg bare en ny. Men kan du ikke ta kontakt med noen voksne som kan komme og rydde opp i dette? Virker som om det er litt anarki-tilstander i denne vennegjengen din.
Gjest Reka Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Jeg ville anmeldt han tilbake jeg! Synes du skal være trygg på deg selv, det er jo ikke du som har gjort noe galt!
LilleCanCan Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Når du ikke har gjort noe galt burde du gå inn med hevet hode, fortelle det de ber deg om, og så sette inn en motanmeldelse på han. Som fønix skrev ligger han litt verre an enn deg.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Har du ditt på det rene så har du ingenting å frykte. Et bilde av denne "dingsen" i ditt hjem er ikke bevis for at du har denne nå. Du sier hvorfor du har den om noen spør.Du sier kun som det er. At han har mistet denne "dingsen" sin og må ha en syndebukk er hans problem.Han må ha sikre beviser på at det er deg uansett! Mulig han faktisk tror at det er deg, men at han også skremmer deg med advokat og annmeldelse i håp om at du skal tillstå at det er deg! Endret 11. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Jalp Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Jeg ville ha tatt dette med stor ro. Spesielt hvis det er en advokat inn i bildet. Hvilket jeg antar bare er tøys. Hvis han skal ha en advokat til å gjøre dette for seg, koster det i utgangspunktet flere tusen kroner. Og advokaten vil selvfølgelig vurdre substansen i saken, og sikkert fraråde en anmeldelse hvis det er slik du sier. Det er dessuten slik at man må være av en viss alder for å kunne sette fram påtalebegjæring, og han må i tillegg dokumentere at han eier gjennstanden han påstår du har tatt. Og skulle det nå være slik at han anmelder det hele, vil han bli gjort oppmerksom på anmelderansvaret og at det er straffbart å anmelde falskt. Han vil måtte underskrive på at han har fortått dette ansvaret. Hvis det så til slutt likevel blir anmeldt, så vil du få anledning til å forklare din versjon til politiet. De skal som kjent innhente alle opplysninger i saken som kan bevise skyld såvel som uskyld. Og du er jo uskyldig, så da har du ingenting å frykte.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Enig med Jalp. Dessuten blir det påstand mot påstand og saken er ingen sak lenger! Anmelderen MÅ ha sikre bevis mot deg og det har han ikke! Skulle han imidlertid være så dust å anmelde deg på så tynne grunnlag er det han som driter seg ut, da DU kan anmelde han igjen for falsk annklagelse. Om en advokat er inne i bildet, blir klienten frarådet å gå videre med dette da saken er tynnere enn et matpapir. Dette gjør han/sier han kun for å skremme deg! Endret 11. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå