Gjest Pet Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg synes det er ganske festlig, og jeg må jo si at jeg lurer på hvordan pus vet når jeg kommer hjem, uansett når på døgnet det skjer. Hun sitter rett innenfor døra og venter på meg og strekker seg og maler. Jeg bor i 1. etg i en en blokk, det er bare en trapp opp til leiligheten min. Jeg kommer nesten aldri hjem til samme tid. Det bor jo en del andre folk i blokka også, og i følge sønnen min er det bare når jeg er i anmasj at hun går til døra. Jeg har jo på meg forskjellige slags sko, noen ganger bærer jeg på større eller mindre ting, noen ganger stopper jeg og ser i postkassa, noen ganger har jeg snø på skoene etc. Hører hun på skrittene mine at det er meg, uansett "hvordan" jeg går? I dag var jeg veldig rask opp trappa, toppen fem sekunder etter at jeg låste meg inn kikket jeg inn gjennom brevsprekken, og det satt hun! Jeg tror hun fersker meg før jeg har kommet meg inn ytterdøra. Hvis jeg har på meg joggesko, kan jeg ikke skjønne hvordan hun kan høre meg inn, men de har jo veldig god hørsel... Hun ligger ikke ved døra hele dagen, det er jeg helt sikker på. Det er ikke noe å ligge på der (hun ligger aldri rett på gulvet) og sønnen min har som sagt observert at hun går til døra en liten stund før jeg kommer. Hvordan får hun det til?
lille kylling Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 dette har jeg hørt om før men det var om en hund som gjorde det samme. det har faktisk med at det er rutine. katten kjenner lokten din på lang avstand og de hører godt. katter og hunder var like omtrent sa de på tv. men uten at jeg vet sa kan jeg ikke svare mere på det enn det. men hør med dyrlegen din. de har gode svar.
Loevinna Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Slik er mine katter også! Så og si hver dag jeg kommer hjem fra jobb etc så står de rett innenfor døra og venter på meg. Har fått hørt av min samboer at selv om det er flere av beboerne som går ute i trappen, så er det kun når jeg kommer at de går bort til døren. De samme har jeg sett de har gjort når min samboer kommer hjem. Er det andre som går i gangen så bryr ikke kattene seg om å lee på et øre en gang.. Veldig merkelig det der, men guri så koselig å bli møtt i døra hver dag da! :-D
Tabris Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jeg tror nok også det går på lukt og at hun kjenner igjen måten du går på. Jeg har også hørt at hunder kan kjenne igjen bilmotoren til eierens bil.
Gjest Pet Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Stiller meg litt tvilende til lukt-teorien. Tror ikke hun kjenner lukten min utenfra og inn i leiligheten når alle vinduene er igjen og uansett vindretning. Det er nok lyden fra skrittene mine hun kjenner igjen og det må jeg si er meget imponerende i og med at det er mange forskjellige måter å gå på ut i fra om man bærer tungt, går fort, om det er snø, regn, forskjellige sko osv. Hun har vel hørt de fleste av mine gåvarianter nå og har lagret dem i det lille kattehodet sitt under "Kos og mat". Skal teste henne ut en gang jeg er skikkelig full!
sebra Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 hunden min kjenner igjen bilmotoren.hvis bilen kommer utenfor blokka steller han seg foran døra og venter.han hører også når noen av oss kommer hjem da stiller han seg foran døra akkurat i det noen av oss går inn i blokka.
Leo Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Jeg ser det samme med hunden og katten her. De sitter begge to parat i gangen i god tid før samboeren min kommer hjem og det er uansett tidspunkt. Ingen av dem er nok synske, men jeg vil anta at de kan høre og gjenkjenne bilmotoren lenge før lyden kan oppfattes av det menneskelige øret. Dyr er jo dessuten mer følsomme for vibrasjoner og små variasjoner i underlaget enn det mennesker er og det er kanskje grunnen til at de kan kjenne igjen "sine mennesker" når de f.eks. går inn i oppgangen. Man beveger seg sannsynligvis med noe av den samme rytmen i kroppen uansett hva slags sko man har eller hva man bærer på.
Ambivalent Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Katten min er også sånn, men ikke konsekvent. Men hun pleier ofte å stå rett innenfor døra når jeg/vi kommer inn, men kun hvis hun har vært hjemme alene, eller ikke ligger og sover. Hun er døv, så hun kan umulig høre oss. Jeg/vi kommer hjem til forskjellig tid hver dag, så det kan være tilfeldigheter, men jeg blir like overrasket hver gang hun står og venter når jeg kommer inn døra. Så får jeg kos når jeg kommer inn.
mysan Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Dyr har andre sanser enn oss, og vi skal ikke så lett legge våre egne begrensninger på dem. Jeg har lest og hørt om hunder og katter som merker det når matmor eller matfar reiser fra jobben og er på vei hjem - DA begynner de å tråkke og setter seg ved vinduet osv, selv om det ikke skjer til samme tid hver dag. Selv om vi ikke forstår hvordan det er mulig, så er det tydeligvis det.
Gjest Tnita Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Det samme gjør katta jeg har nå og også tidligere katter har gjort det - sittet rett innenfor døra og ventet. Men vet ikke hvor lenge hun venter da. Tenkte at de må ha savnet meg fælt! Men har også hørt tidligere at de aner når eieren kommer hjem. Koselig å bli møtt i døra av pusen.
Mrs. K Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Jeg tror at den hører skrittene dine. En katt har god hørsel og det er ikke vanskelig å bli kjent med andres skritt. Jeg er jo bare en menneske med ganske dårlige sanser, men jeg tror at jeg kjenner igjen skrittene til familien min. Om sommeren kan jeg høre hvem av dem som går/sykler på gårdsplassen. Jeg hører hvem som kommer inn døren og hvem som kommer opp trappen. Kattene våre kjenner igjen bilene på lyden. Det må jeg melde pass
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Det er rett og slett hørselen deres som er så bra tror jeg :-) Jeg har hjemmekontor, så jeg er hjemme hver dag når mannen min kommer fra jobben, og kattene hører at han allerede når han låser opp hovedinngangsdøra (og vi bor i leilighet lengst inne i korridoren, med en dør imellom). På begynnelsen trodde jeg det var tilfeldig, men nå har det skjedd hver eneste dag i over et år, så jeg tror rett og slett bare at de har fantastisk god hørsel. Det går folk ut og inn hele dagen, og det er kun når det er ham at de reagerer. I grunnen glad jeg ikke hører like godt ...
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Nå er det vel lenge spekulert på om katte kommuniserer i bilder og på et mer telepatisk plan enn det vi gjør. Og på den måten kan det forklares hvorfor de reagerer sånn. F.eks her jeg bor er det ingen måte de kan reagere på skritt (masse flere mennesker som bor her), lukt, bil (midt i byen, masse bråk hele tiden og jeg parkere langt unna).
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Det er ikke tvil om at vår pus kjenner igjen lyden på bilen vår. Han er livredd biler og løper og gjemmer seg når en kommer i nærheten, med mindre det er en av våre biler, da kommer han løpende for å hilse på oss Det tok et par turer med den nye bilen før han forsto at det var oss som kom, men nå kjenner han igjen den og. Jeg regner med at det er lyden av bilen som gjør at han alltid sitter på innsiden av døren når vi kommer hjem hvis han er inne også. Katter oppfatter mye mer enn hva vi gjør ellers også. Vår pus har aldri ligget på fanget til noen, før jeg ble gravid. Nå nærmest bor han på fanget mitt. Kanskje han vil passe ekstra på meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå