Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber midt i Oslo sentrum, og når jeg skal hjem (straks etter kl 16) er trikkene og bussene så fulle at folk nesten ikke har plass til å trekke pusten.

Da lurer jeg ofte på hvorfor så mange mødre med barnevogner finner ut at de skal ta trikken/bussen *akkurat* samtidig? Barnevognene tar jo stor plass, og når det til og med er to eller flere barnevogner som skal på samtidig, så er det jo ikke plass til andre. Ungene skriker ofte også, kanskje fordi de blir stressa av all trengselen.

Jeg har ikke barn selv og har følgelig ikke sett dette fra mødres synspunkt. Derfor lurer jeg:

Hva med å vente en halvtime? Mindre stress for ungen og mindre stress for mor som da slipper sure blikk fordi vogna tar opp mye plass?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Hva mødrene tenker?

At de også vil hjem til middag, tenker jeg.

Skrevet

Når ble rushtiden i Oslo redusert til å bare vare i en helv time?

Skrevet
Hva mødrene tenker?

At de også vil hjem til middag, tenker jeg.

Hehe, godt poeng. But still.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Mødre med vogner har vel lik rett til å kjøre kollektivt de, som alle andre! At de selv vil ta kollektivtrafikk midt i rushet er en annen sak, men de må vel kanskje gjøre det en gang (les en gang pr foreldre) før de vurderer det dithen at de skyver det frem en halv time...

Skrevet
Jeg jobber midt i Oslo sentrum, og når jeg skal hjem (straks etter kl 16) er trikkene og bussene så fulle at folk nesten ikke har plass til å trekke pusten.

Da lurer jeg ofte på hvorfor så mange mødre med barnevogner finner ut at de skal ta trikken/bussen *akkurat* samtidig? Barnevognene tar jo stor plass, og når det til og med er to eller flere barnevogner som skal på samtidig, så er det jo ikke plass til andre. Ungene skriker ofte også, kanskje fordi de blir stressa av all trengselen.

Jeg har ikke barn selv og har følgelig ikke sett dette fra mødres synspunkt. Derfor lurer jeg:

Hva med å vente en halvtime? Mindre stress for ungen og mindre stress for mor som da slipper sure blikk fordi vogna tar opp mye plass?

Hva med deg da (og andre som reiser uten barn). Hadde du kunnet ta hensyn til mødrene og barna og ventet en halvtime? Da hadde mødrene kommet seg hjem med barna som antageligvis er slitne etter en lang dag uten all denne trengselen.

Skrevet
Hva med deg da (og andre som reiser uten barn). Hadde du kunnet ta hensyn til mødrene og barna og ventet en halvtime? Da hadde mødrene kommet seg hjem med barna som antageligvis er slitne etter en lang dag uten all denne trengselen.

Ja, det er et like godt poeng :) Mødre med barnevogn har naturligvis like stor rett til å bruke kollektivtrafikk når som helst som alle andre.

Det hender jeg drøyer med å reise hjem, men det er isåfall (må jeg innrømme) ikke for mødrenes skyld, men min egen.

Skrevet

Jeg ville trodd at disse mødrene har vært og hentet ungene sine hos dagmamma/barnehage, jeg, og er på vei hjem fra egen jobb, akkurat som du.

Men jeg synes synd på ungene som får en så stresset start på livet.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Går det ann å være mer smålig. Vent på bussen selv om du synes det er så ille!

Kvinner med barnevogner har like stor rett til å ta bussen hjem som du. Og er du et voksent menneske så klarer du bedre å vente på middagen enn en lite baby

Skrevet
Går det ann å være mer smålig. Vent på bussen selv om du synes det er så ille!

Kvinner med barnevogner har like stor rett til å ta bussen hjem som du. Og er du et voksent menneske så klarer du bedre å vente på middagen enn en lite baby

Hvis det er meg du sikter til:

Hmmm. Nå sa jeg aldri at dette var verdens undergang da, jeg observerer bare at det er trangt på bussen. Jeg sa heller ikke at mødre med barnevogner -bør la være- å ta bussen akkurat når det passer dem.

Jeg lurte bare generelt på om noen av de reflekterte over at de (naturlig nok) tar mer plass på buss/trikk enn de fleste andre i sammenheng med visse tider på døgnet :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det er meg du sikter til:

Hmmm. Nå sa jeg aldri at dette var verdens undergang da, jeg observerer bare at det er trangt på bussen. Jeg sa heller ikke at mødre med barnevogner -bør la være- å ta bussen akkurat når det passer dem.

Jeg lurte bare generelt på om noen av de reflekterte over at de (naturlig nok) tar mer plass på buss/trikk enn de fleste andre i sammenheng med visse tider på døgnet :)

Bare vent til du selv får barn

;)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, er litt pussig at ikke flere bruker bæresjal el i slike situasjoner. Blir jo bare stress å måtte dra rundt på den doningen.

Skrevet
Nei, er litt pussig at ikke flere bruker bæresjal el i slike situasjoner. Blir jo bare stress å måtte dra rundt på den doningen.

Bæresjal er kjekt det. Hvis det er en baby. Ikke like kjekt om det er en 3-åring med utedress og støvler..

Til TS. Disse foreldrene er selvsagt på vei hjem fra barnehagen. De færreste vil at barn skal tilbringe så mye tid som mulig i barnehagen.. Derfor er det sjeldent et alternativ å bare vente en halvtime (eller time).

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg kan forstå frustrasjonen, siden disse vognene tar mye plass. Men om jeg hadde vogn med barn, ville jeg nok ikke ventet til rushtiden var over, om jeg skulle hjem til middag da. Så lenge busselskapet ikke setter noen begrensninger, så syns jeg folk må få lov til å dra hjem når de ønsker, selv med barnevogn.

Jeg syns likevel at de kan vise litt hensyn ved å plassere seg strategisk (noe som ikke vil si å stå midt i midtgangen om det er plass litt lenger inn mot veggen). De kan gjerne også plassere sin egen kropp sånn at det er mulig å komme forbi dem og vogna. Det er flott at folk velger å få barn, og resten av samfunnet bør tilpasse seg det på mange måter, men når man kommer med en diger doning, syns jeg man bør vise mer hensyn enn andre. Jmf. tidligere diskusjoner om barnevogn i små butikker/kaféer. Man kan ikke bare ture fram heller, fordi man har et barn å skylde på. Men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Det kan jo hende de har et liv de også.

At de enten har vært på jobb og skal hjem med barn fra barnehage/dagmamma. Eller kanskje de skal hjem til en mann som jobber vanlig arbeidstid. Eller kanskje de skal hente eldre barn i barnehage...

Et eller annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva tykke mennesker gjør i kollektiv trafikken midt i rushtiden. Hva tenker de på?! De tar jo opp så stor plass! Kan de ikke bare vente en halvtime? Med det fettlaget er det jo ikke akk som om de kommer til å dø av sult.

Jeg skjønner ikke hva uhygieniske mennesker gjør i kollektivtrafikken midt i rushtiden. Hva tenker de på? De tar jo opp så stor plass sånn som det stinker rundt dem. Kan de ikke bare vente en halvtime?

:roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer egentlig hvor lite å irritere seg over det den som startet diskusjonen har...Kan ikke ha så mye problemer når barnevogn i rushtrafikken er et stort problem...Er bussene bare tillatt for folk med stresskoffert under armen uten barn?hehe

Skrevet

Jeg er en av dem! Løper fra jobben midt i et møte for å hente ungen i barnehagen, så tar vi tbanen hjem. Hun er 1 1/2 år, jeg er høygravid, så vogn er et must. Det tar plass! Jeg krever faktisk også å sitte! Fy meg.

Hvis det er noe trøst, så er det enda mer slitsomt for moren med barnet i barnevogna som oftest, enn for de rundt.

Skrevet

Jeg syns TS har et poeng.

Selvsagt har mødre med barnevogn like stor rett til å benytte kollektiv transport som alle andre.

Det jeg ikke liker er at de på liv og død skal presse en barnevogn i en allerede overfylt t-bane. Er det meningen da at andre skal gå av for at den moren skal få plass til sin barnevogn?

• Liker 1
Skrevet
Jeg syns TS har et poeng.

Selvsagt har mødre med barnevogn like stor rett til å benytte kollektiv transport som alle andre.

Det jeg ikke liker er at de på liv og død skal presse en barnevogn i en allerede overfylt t-bane. Er det meningen da at andre skal gå av for at den moren skal få plass til sin barnevogn?

Det er egen plass til barnevogner/rullestoler på trikker, busser, og t-baner. Så der bør de med vogn få plass, ja... Jeg har aldri opplevd at noen må gå av for å gi plass, men man må nok regne med å at det blir veldig trangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...