Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Jeg vil gjerne ta min fars navn som mellomnavn med datter-ending. (Som Bjørnsdatter, Halvorsdatter) etc. Det er ingen flere i min familie som heter det. Er det strenge krav for å få dette "ut av det blå"?
Saeria Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Jeg kjenner ei som har dattir ending på sin datters navn. Hverken hun eller barnets far har forbindelser til Island, men de fikk barnets navn godkjent allikevel.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg kjenner ei som har dattir ending på sin datters navn. Hverken hun eller barnets far har forbindelser til Island, men de fikk barnets navn godkjent allikevel. Dattir? Eller dotter/dottir? Hvis de ikke ha forbindelser til Island, så burde de vel heller valgt det norske -datter?
Gjest Tigress Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Dattir? Eller dotter/dottir? Hvis de ikke ha forbindelser til Island, så burde de vel heller valgt det norske -datter? Her finn du litt om namnelova.
Saeria Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Sorry skrivefeil. Datter mener jeg hun har. *eksamensstressa*
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Her finn du litt om namnelova. Hvorfor siterer du mitt innlegg ved å linke til navnelova? Jeg står fast på at det er unaturlig å kalle barnet Bjørnarsdottir eller Karisdattir når det er i Norge, da bør man jo kalle barna Bjørnarsdatter og Karisdatter.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Sorry skrivefeil. Datter mener jeg hun har. *eksamensstressa* Hehe, fort gjort (Lykke til md eksamen!)
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Og navneloven sier: Det blir også mulig å bruke såkalt parentonym, altså en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet (-datter, -sønn eller -sen), som etternavn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå