Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har tatt et nødvendig grep, og begynt å trene. Både for å få mer energi og overskudd i hverdagen, og for å få en slankere og strammere kropp. Har såvidt begynt med trenign i sal på Sats to ganger i uka. Litt høypuls trening og litt styrke. Kommer til å trene mer etter hvert, men synes det er greit å starte litt forsiktig. Er blitt litt mer sulten, for kroppen får behov for mer energi. Samtidig har jeg lyst til å spise sunt, slik at selv om jeg nå spiser mer, så spiser jeg i alle fall sunt. Tenkte å kutte ut så masse karbohydrater, da jeg har hørt at dette skal være bra. Men noen som har forslag til frokost, middag, lunsj og lignende som passer? Jeg spiser nemlig masse brødskiver og poteter, pasta og ris. Vet ikke hva jeg kan erstatte dette med...
Gjest megeg Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 For å være slem: Har det falt deg inn å søke etter "lavkarbo" på f eks google, kvasir, eller sesam søkesidene? Da får du svar MED ENGANG, du må ikke vente til noen gidder å svare deg på et forum, noe de nok ikke gjør på et såpass "enkelt" spørsmål som du GARANTERT vil få masse treff på nett for. Du skal ikke bytte ut ris/poteter/brød, du skal velge et helt annet måltid. Ikke brødmat til frokost, men salat, vil jeg tippe. Jeg ville ihvertfall ha gjort det. Eller spist egg (som vel er nesten bare protein og ikke karbo). Tenk sånn heller. Du finner GARANTERT oppskriftsideer om du søker også. Husk: Det er lov å spise karbohydrater, de sier faktisk at det kan være farlig å unngå dem helt, pga tarmen ikke får nok fiber. Så du har LOV å spise dem, bare ikke "hele tida" slik det ofte blir i norsk kosthold. Her skal vi jo ha brød og poteter til ALT! Andre typer matkulturer vil nok gi deg massevis av oppskrifter, hva med indisk vegetar? Det er vel stort sett grønnsaker og bønner, så kan du jo ha i kjøtt i gryta om du vil det. Sjeldent man har brød og poteter der! (med unntak av nanbrød men man MÅ jo ikke ha det). Tenk utenfor boksen, da vil du komme så mye lengre med hva enn du vil i livet.
Annikken Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Du trenger ikke kutte ut "alt" av pasta, ris, poteter osv., men prøv heller å erstatte det med sunnere varianter, eller annen mat. Du trenger ikke kutte ut karbohydratene fullstendig, men erstatte med større andel grønnsaker. - Brød kan du erstatte med knekkebrød, kornmiks, havregryn og lignende. Fiber får du gjennom knekkerbrød, og frukt og grønt har også høy andel fiber. - Poteter: Du kan bruke de groveste potettypene, og redusere mengden potet. Erstatt heller med MASSE grønnsaker: Brokkoli, blomkål, gulrot, squash, paprika, kål, salat... - Samme med pasta/ spaghetti. Erstatt med fullkornspasta, og reduser mengden. Erstatt med grønnsaker. - Ris: Bruk villris eller fullkornsris, og erstatt med grønnsaker. - Baser kosten din på matvarer med større andel fett og protein enn karbohydrater. Cottage Cheese, tunfisk, kjøtt og egg har stor andel protein. Fet fisk, avocado, nøtter har "sunt" fett. - Bruk frukt og grønt til mellom-måltider så du holder i gang forbrenningen og tilfører kroppen næringsstoffer gjennom dagen. Ha alltid frukt og grønt for hånden, og eksperimenter! Bruk "rent" kjøtt med stor proteinandel til middag. Unngå behandlede produkt som fiskepinner og lignende. Disse har ofte en stor andel hvetemel og kan i tillegg være frityrstekt. Jeg har kuttet ut brød helt. De gangene jeg spiser brød, prøver jeg å bake selv på grovt korn. Jeg vet ikke helt om dette kvalifiserer til et "lavkarbo-kosthold", men føler jeg spiser mindre karbohydrater enn jeg gjorde før. Jeg er mye mindre oppblåst og klarer meg på "mindre" mat, fordi den maten jeg får i meg er mer næringsrik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå