DDuck Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg plages Jeg kjøpte akvarium før jul og alt har vært bare fryd g gammen. Har hatt veldig aktive fisker og ser ikke ut som at de lider noe nød... Så på torsdag døde sugekoppfisken min (den algespiseren som sutter på glasset) og da dro jeg ned til dyrebutikke on kjøpte to nye som var veldig små... fredagskveld sa den ene av dem takk for seg og søndag morgen sa den andre takk og farvel... Jeg skjønner ikke hva som kan være galt siden det er bare de fiskene som dør... alle de andre har det super dupert... Nå skal jeg ned på dyebutikken med vannprøve i dag så skal de sjekke en... noe her som har opplevd lignende???
vero9ca Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 ikke godt å si hva det kan være. Men du... Disse sugekoppene skal jo ha en egen type mat da... Mange som ikke er kla over det. Så derfor spør jeg.
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 kjøpte to nye som var veldig små... fredagskveld sa den ene av dem takk for seg og søndag morgen sa den andre takk og farvel... Små maller tåler ikke mye. Bruk lang tid på tilvenningen til ditt akvarium - da smakker vi timer. Be de i dyrebutikken sjekke vannet med dråpetester. Ofte bruker de bare strips, og de er fullstendig upålitelige. Ikke så dumt å eie en nitritt test selv heller forresten Algespisere kan ikke bare leve av alger, du må også fore dem med synketabeletter eller feks agurk som du fester på en teskje el. Husk å fjerne restene dagen etter, ellers kommer de til å forurense vannet. Hvor ofte/mye skifter du vann forresten?
Noldus Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Noen "vaske fisker" gjerne mer de jeg vil kalle støvsuger fisker enn de som suger seg fast, er stim fisker, og trives ikke dersom de bare er 1 eller to. Vi hadde litt av det samme problemet hos oss, men så anskaffet vi oss 5 støvsugerfisker og da gikk det kjempe fint!!
DDuck Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2008 Hvor ofte/mye skifter du vann forresten? Jeg skifter ca 30% annen hver uke... Vannverdiene mine va helt fine...
DDuck Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2008 Noen "vaske fisker" gjerne mer de jeg vil kalle støvsuger fisker enn de som suger seg fast, er stim fisker, og trives ikke dersom de bare er 1 eller to. Vi hadde litt av det samme problemet hos oss, men så anskaffet vi oss 5 støvsugerfisker og da gikk det kjempe fint!! Men selv om de ikke trives når de er en eller to så skal de jo ikke dø innen 48timer? Jeg har fått en ny nå og skal se hvordan det går... går ike det bra så driter jeg i å ha dem en stund og prøver igjen senere... har ei venninne som hadde samme problemet som meg, så hn orket ikke mer styr med døde sugekopper og lot være å ha dem på en stund... når hun da endelig kjøpte ny så gikk det bare bra..
Noldus Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Dersom det er stim fisker kan de dø så fort som 48 timer ja!! Men du kan jo som du sier prøve en liten stund uten!! Eventuelt kan du kansje prøve en aen type bunnfisk enn de du har hatt til nå?? Det kan kanskje funke!! =)
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Hva er det slags "sugekopper" du har mistet, da? Ottoer er veldig sensitive - det sies at om de overlever et par uker i karet, har du dem lenge - men de er kjent for å lett stryke med. Anbefales kun til godt innkjørte kar. Ditt begynner vel å bli det nå. Dette er også en gruppefisk. Ancistrus er også veldig vanlig, men jo mindre de er, jo større sjanse er det for at de ikke klarer omstillingen til et nytt kar. Ellers fins det jo plenty av arter, så å sitte her å gi råd uten å vite hvilken "sugekopp" vi snakker om er ikke lett Hvor stort er karet? Ellers er det jo slik at man ikke nødvendigvis trenger algespisere. Kan hende du må feie over "frontruta" litt oftere, men det er jo fort gjort. Eplesnegler og reker er jo også gode algespisere. Lykke til i allefall.
DDuck Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2008 Hva er det slags "sugekopper" du har mistet, da? Ottoer er veldig sensitive - det sies at om de overlever et par uker i karet, har du dem lenge - men de er kjent for å lett stryke med. Anbefales kun til godt innkjørte kar. Ditt begynner vel å bli det nå. Dette er også en gruppefisk. Ancistrus er også veldig vanlig, men jo mindre de er, jo større sjanse er det for at de ikke klarer omstillingen til et nytt kar. Ellers fins det jo plenty av arter, så å sitte her å gi råd uten å vite hvilken "sugekopp" vi snakker om er ikke lett Hvor stort er karet? Ellers er det jo slik at man ikke nødvendigvis trenger algespisere. Kan hende du må feie over "frontruta" litt oftere, men det er jo fort gjort. Eplesnegler og reker er jo også gode algespisere. Lykke til i allefall. Guri meg... jeg vet faktisk ikke hva de heter Men jeg tror ikke det er noe stimfisk... jeg har aldri sett mange sanne i akvarim samtidig... Karet er bare 63liter... og jeg feier over frontruta litt nå og da... oftere enn jeg skifter vann faktisk... Kansje jeg skal prøve snegler eller reker hvis jeg plages mer? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå