Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget røykalaks med pasta, men har lest her inne at det skal være godt. Noen som har en god oppskrift? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen spesifikk oppskrift, men gjør det noenlunde slik:

Kok pasta som vanlig.

I den nykokte pastaen blander du inn noen skjeer mascarpone, rømme eller Crème Fraîche, røkelaks i biter, friske urter (dill eller gressløk) og pepper. Salt er som regel ikke nødvendig siden laksen gir mye saltsmak. Om du vil ha litt grønnsaker synes jeg lettkokte erter passer godt.

Veldig enkelt altså, det eneste du må passe på er at du blander inn laksen like før du skal spise, ellers blir den for mye "kokt".

Lykke til! :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Ja! :)

I stedet for asparges kan du feks bruke spinat. Det er også godt med friske urter i sausen, feks basilikum eller dill.

Skrevet

Takk! :)

Det hørtes jo kjempegodt ut, og samtidig enkelt å lage. Det liker jeg! Tror jeg prøver meg på Nilmas variant først siden jeg har alle ingrediensene i hus. :)

Skrevet

Kok pasta, la den renne av og bland inn røket laks i biter og grønn pesto. Topp med gode oliven og server med godt brød.

Skrevet
Kok pasta, la den renne av og bland inn røket laks i biter og grønn pesto. Topp med gode oliven og server med godt brød.

Mmm, det der hørtes jo helt snaddergodt ut! :spise:

Skrevet
Mmm, det der hørtes jo helt snaddergodt ut! :spise:

Det er det også. :ler:

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Et lite PS fra meg: :)

Hvis du går for en variant med kremet saus, er det alltid et veldig godt tips å spare litt av kokevannet fra pastaen, og bruke dette å spe ut sausen med når du har blandet pasta og saus, hvis det ser litt tørt ut.

Stivelsen i kokevannet gjør at sausen får silkemyk konsistens, i stedet for at pastaen suger til seg fuktigheten i sausen og klistrer seg sammen.

(Ble minnet om denne siden jeg akkurat laget carbonara til middag - der gjelder samme prinsipp).

Endret av Eurydike
Skrevet
Et lite PS fra meg: :)

Hvis du går for en variant med kremet saus, er det alltid et veldig godt tips å spare litt av kokevannet fra pastaen, og bruke dette å spe ut sausen med når du har blandet pasta og saus, hvis det ser litt tørt ut.

Stivelsen i kokevannet gjør at sausen får silkemyk konsistens, i stedet for at pastaen suger til seg fuktigheten i sausen og klistrer seg sammen.

(Ble minnet om denne siden jeg akkurat laget carbonara til middag - der gjelder samme prinsipp).

Så bra jeg skyndte meg innom tråden før jeg rørte sammen greia, takk for tipset! :)

Men...det ble ikke så godt. Tror kanskje det var litt uvant å spise røykalaks på denne måten, sånn at smaken ble litt vel skarp. Jeg er veldig glad i den tradisjonelle varianten på brødskiva, med egg og majones. ;)

Da får jeg gå nedover lista og prøve meg på neste oppskrift!

Carbonara ja...det har jeg ikke prøvd på ørten år. Kanskje teste ut det.

Gjest Eurydike
Skrevet
Så bra jeg skyndte meg innom tråden før jeg rørte sammen greia, takk for tipset! :)

Men...det ble ikke så godt. Tror kanskje det var litt uvant å spise røykalaks på denne måten, sånn at smaken ble litt vel skarp. Jeg er veldig glad i den tradisjonelle varianten på brødskiva, med egg og majones. ;)

Da får jeg gå nedover lista og prøve meg på neste oppskrift!

Som Nilma sier i innlegget sitt, så er det viktig at laksen tilsettes i siste øyeblikk, slik at den så og si ikke varmebehandles i det hele tatt. For om den blir "kokt", smaker den veldig annerledes, og veldig salt.

Skrevet
Som Nilma sier i innlegget sitt, så er det viktig at laksen tilsettes i siste øyeblikk, slik at den så og si ikke varmebehandles i det hele tatt. For om den blir "kokt", smaker den veldig annerledes, og veldig salt.

Ja, mulig det altså, at den ble for "kokt". Men jeg tror det rett og slett var uvant. ;) For når jeg venta en stund og forsynte meg igjen litt senere, så smakte det ikke så verst. Det var i alle fall ikke oppskriften det var noe feil med altså!! :) Jeg hadde heller ikke friske urter, men brukte tørka dill.

Jeg er nok et veldig kjedelig vanedyr som må venne meg til nye smaker, eller gamle smaker på en ny måte. ;) Og det er egentlig litt rart mtp at jeg er et skikkelig matvrak. Hmmm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...