Gjest Hjelp oss Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hele familien vår er i en veldig vanskelig situasjon. Mitt søskenbarn dater en voldlig mann. Hun har vært inn og ut av forholdet med han lenge. Nå i den siste tiden så skulle det være slutt mellom dem. Hun har fått seg en fin jobb og trives veldig godt. Så i dag så kom nyheten om at de er sammen igjen. Han har banket henne gul og blå med flere anledninger. Han har et alkoholproblem og er ikke stødig på noen måte. Vi har gjort alt i vår makt (føler vi) fra å gi en hjelpende hånd, trøst, penger husrom osv. Men vi vet jo at så lenge hun ikke egentlig vil det selv. Selvom hun vet at han kommer til å ødelegge henne, hun drømmer ikke om barn med han, hun vet at dette kommer til å ødelegge hennes forhold til familien. osv. Men alike vel så klarer hun ikke å komme seg bort. Er det noe mer vi kan gjøre!!! Må si at tanke på den dagen vi får meldingen om at hun er drept, det kommer til å knuse meg. Skyldfølelsen kommer til å knekke meg. Noen som kan hjelpe av erfaring, for henne og oss.
Gjest Gjest_Lila_* Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Skjønner at dette er vanskerleg for dere. Det beste dere kan gjøre er å altid væra der for henne.
Gjest me Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Det er ikke stort dere kan gjøre for henne bortsett fra å vise henne at dere er der for henne hvis hun har behov for hjelp. Det hadde vært veldig fristende å kidnappe folk som lever i destruktive forhold og avprogrammere dem som de gjør med folk som blir med i sekter, for det er vondt å stå utenfor og se på at et menneske "ødelegger" seg selv. Men vil hun ikke hjelpes så er det ingenting dere kan gjøre, dessverre.
Gjest Hjelp oss Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Hva sier politiet? Politiet har vært hos dem et par ganger atter at han har slått henne nor og ned. Men hun melder han ikke, politiet har ikke valgt å følge saken videre uten hennes sammtykke. Noe jeg synes er IDIOTISKT.
Gjest Gjest_ATV_* Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Politiet har vært hos dem et par ganger atter at han har slått henne nor og ned. Men hun melder han ikke, politiet har ikke valgt å følge saken videre uten hennes sammtykke. Noe jeg synes er IDIOTISKT. Jeg kan godt forstå at det er frustrerende for dere som pårørende at politiet ikke vil gjøre noe uten hennes samtykke, men samtidig så er det lite politiet kan gjøre hvis hun ikke vil. Jeg ville forsøkt å flytte fokuset vekk fra at hun skal komme seg vekk, til at hun skal motta hjelp. Hvordan stiller hun seg til å snakke med noen om det hun opplever? Nå tenker jeg på noen i helsevesenet. Det fremstår for meg som rimelig klart at hun sliter med noe. Noe er det som gjør at hun velger å forbli i noe så destruktivt. For å komme seg vekk, og for å ikke bli sammen med atter en voldsutøver, så trenger hun hjelp å komme seg vekk fra den onde sirkelen hun sitter fast i. Men å fokusere på at hun skal gjøre det slutt, er kanskje prematurt. Selv om det selvsagt er det familien ville ønske..
(¯`*Fanny*´¯) Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Så lenge hun ikke melder han slik at han får besøkesforbud, så har hun nok havnet i en ond sirkel hun sliter med å komme seg ut av, den onde sirkelen som altfor mange som lever i voldelige forhold havner i, dessverre. Det kan jo hende han truer med å drepe henne eller noe annet fryktelig om hun går fra han, eller så kanskje hun lever i den håpløse forestillingen om at "han er god på bunnen, det er min skyld, jeg provoserte han" osv. Det kan være mange grunner til at hun ikke klarer å gå fra han, og hun er voksen og må ta ansvar for sine egne valg, så politiet får ikke gjort noe så lenge hun selv ikke vil gjøre noe med saken. Til syvende og sist så er det hun selv som må gå, dere kan ikke gjøre det for henne. Annet enn å snakke med henne og prøve å trenge gjennom og inn i hodet hennes så godt dere kan.
Bris Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Har dere tatt dette opp med kjæresten hennes direkte? Som hennes familie kan dere , selv om hun er voksen , inkludere alle parter og diskutere hvordan dette best kan løses. Fortelle på en rolig og grei måte at dere ikke kan godta hvordan hun sakte men sikkert blir ødelagt av forholdet. Kjæresten vil enten reagere negativt og beskylde henne, eller så medfører det at han får seg en skikkelig oppvekker . Dette kan være et alternativ når søskenbarnet ditt er såpass handlingslammet samtidig som hun har innsett hvor skadelig et slikt forhold er for henne.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Jeg kan godt forstå at det er frustrerende for dere som pårørende at politiet ikke vil gjøre noe uten hennes samtykke, men samtidig så er det lite politiet kan gjøre hvis hun ikke vil. Politiet kan opprette en anmeldelse uten fornærmedes samtykke.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Politiet kan opprette en anmeldelse uten fornærmedes samtykke. Det er sant, men uten fornærmedes bistand er det nesten umulig å bevise noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Ta kontakt med denne mannen da vel. Still opp mannsterke og fortell ham hva dere vet. Offeret trenger ikke å andmelde for at han skal få fengsel, det har jeg selv erfart. Så la det bli en advarsel for ham. da jeg ble banket opp for noen år siden så turde jeg ikke andmelde det, fikk skyldfølelse osv. Når politiet kom så gjorde de kort prosess, de andmeldte fyren selv og han kom i fengsel. det hun ikke klarer å gjøre kan dere gjøre for henne. kanskje et fengselsopphold for ham kan hjelpe henne i å bygge seg opp i den tiden han er vekke ???
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor er så mange kvinner tiltrukket av voldelige menn? Erotisk spenning? Frykten for å kjede seg?
Gjest Gjest_evamor_* Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor er så mange kvinner tiltrukket av voldelige menn? Erotisk spenning? Frykten for å kjede seg? Det forundrer meg også. Men det har vel noe å gjøre med at noen kvinner vil "redde" villfarne menn. En drøm om at kjærligheten skal overvinne alt. At deres kjærlighet skal være sterkere enn hans trang til voldelighet og aggressivitet. Altså en illusjon uten sidestykke. Har stilt meg selv dette spørmålet mange gg siste året, fordi ei god og oppegående venninne av meg er kommet sammen med en beryktet, aggressiv og alkoholisert mann. Men hennes behov for å kunne si at "jeg har kjæreste" var altoverskyggende. De to gangene på dette året hun har besøkt meg, har han hengt på telefonen hele tiden, og ble rasende fordi han fikk "opptatt" en gang, og hun måtte reise hjem litt tidligere enn planlagt fordi han hadde problemer, som hun sa. Før ringte hun meg så og si hver dag, men nå er det kanskje en kort telefon en gang pr mnd, der hun kun snakker om overflatiske ting. Og hun påstår at hun har det bra, uten å komme med detaljer. -Noen ganger så tenker jeg litt naivt at javel, kanskje han har forandret seg og blitt snill nå da? Og det er vel tanken på dette som driver noen kvinner inn i en slik situasjon. Dette var kanskje litt utenfor tema, men ville bare si at enhver kan få dette inn på livet, og jeg skulle ønske at vi som er i slekt eller i omgangskretsen kunne slippe å sitte stille og bare vente til det smeller. At det virkelig fantes en grei fremgangsmåte å takle dette på. Jeg sitter her helt lamslått og kan ikke gjøre/si noenting. Og følger med i denne tråden!
Gjest Gjest_bygdedyret_* Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor er så mange kvinner tiltrukket av voldelige menn? Erotisk spenning? Frykten for å kjede seg? Er det så mange egentlig? Og var mennene voldelige da de ble tiltrukket av dem eller kom volden inn i bildet etter at forholdet var godt etablert? Blir du slått på første date så tror jeg ikke sjansen er stor for at det blir flere dater, menn som slår passer seg derfor til de har fanget deg i nettet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #15 Skrevet 11. mars 2008 Er det så mange egentlig? Og var mennene voldelige da de ble tiltrukket av dem eller kom volden inn i bildet etter at forholdet var godt etablert? Blir du slått på første date så tror jeg ikke sjansen er stor for at det blir flere dater, menn som slår passer seg derfor til de har fanget deg i nettet sitt. Tror det er mange ja, det er selvfølgelig ikke flertallet eller noe i nærheten av det, men mange fler enn vi liker å tenke på. Voldelige menn har ikke noe nett som du skriver, ikke annet enn om man lar de ha dette nettet. Og det nettet får de ved at kvinner lar seg tiltrekke av volden, råskapen, følelsen av at han er dominerende og sterk, egen trang til underkastelse, den seksuelle opphisselse av å være med en utemmet mann, masse deilig drama og en egen tilfredstillelse i offerrollen. Dette er tabu som man ikke gjerne snakker om. Hadde kvinner konsekvent ikke tålt voldelige menn, tatt klart avstand fra de og betingelsesløst avvist de, så hadde gruppen av voldsaper ganske raskt blitt marginalisert.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #16 Skrevet 11. mars 2008 Det dere gjør er å samle sammen en liten flokk menn (kanskje 5-6 stykker) og oppsøker den voldelige personen. Uten å fremsette trusler forteller dere ham at dere ikke godtar at han er voldelig mot søskenbarnet ditt. Mennene må være rolige og beherskede, men selvsikre og med en klar holdning av fordømmelse overfor voldsmannen. Som sagt er det veldig viktig at dere ikke truer ham på noen slags måte, men enhver vil uansett bli skremt av en slik opplevelse. Han vil finne ut at det finnes folk som passer på henne og han vil bli usikker på hva som kommer til å skje hvis han slår henne igjen. Jeg kan skrive under på at dette er en svært effektiv fremgangsmåte.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 11. mars 2008 #17 Skrevet 11. mars 2008 Tror det er mange ja, det er selvfølgelig ikke flertallet eller noe i nærheten av det, men mange fler enn vi liker å tenke på. Voldelige menn har ikke noe nett som du skriver, ikke annet enn om man lar de ha dette nettet. Og det nettet får de ved at kvinner lar seg tiltrekke av volden, råskapen, følelsen av at han er dominerende og sterk, egen trang til underkastelse, den seksuelle opphisselse av å være med en utemmet mann, masse deilig drama og en egen tilfredstillelse i offerrollen. Dette er tabu som man ikke gjerne snakker om. Hadde kvinner konsekvent ikke tålt voldelige menn, tatt klart avstand fra de og betingelsesløst avvist de, så hadde gruppen av voldsaper ganske raskt blitt marginalisert. Jeg skjønner hva du mener, men det jeg vil fram til er at de mennene som slår gjør ikke det i begynnelsen. I begynnelsen kan det virke som om du har skutt gullfuglen, han er så snill og oppmerksom. Man kan ikke tiltrekkes av en råskap som ikke er der til å begynne med, først blir du sjarmert fletta av og så blir du slått. Hvis du hadde kjent noen som hadde vært sammen med mannen tidligere og derfor visste at han var av den voldelige typen så må man så klart sørge for å skygge banen fortest mulig. Jeg hadde ikke valgt å inngå et forhold til en sånn mann. Kvinner flest tåler ikke voldelige menn og holder seg derfor unna den sorten. Å si at "hadde kvinner konsekvent ikke tålt voldelige menn..." er en generaliserende uttalelse som drar alle kvinner over en og samme kam. For alle kvinner tåler nemlig ikke voldelige menn. At noen tiltrekkes av og havner i usunne forhold til voldelige menn kan ikke kvinner generelt lastes for. Når det gjelder TS dilemma så har jeg full forståelse for den, men det er veldig lite som kan gjøres hvis hun ikke ønsker å hjelpes. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kvinner kan velge å bli i et destruktivt forhold, men jeg har aldri vært i et sånt forhold selv og vet derfor ikke hvilke mekanismer som settes i gang i et menneske når det blir utsatt for vold gjentatte ganger. Den nærmeste forklaringen kan vel være stockholmsyndromet. Men det er nå min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå