Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Er det greit med et stykke ost, for eksempel?
Brunhilde Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Går ut fra at det går bra, så lenge den ikke er flytende?
maren Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg jobba der før og vi hadde ingen problemer med å la folk ta med seg maten sin gjennom. Men vi måtte jo sende det gjennom røngten-maskinen da. Er veldig lett å skjule gjenstander i f.eks ost. I dag så er alt flytende over 100 gr ulovlig å ta med seg gjennom sikkerhetskontrollen.
Zarabi Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Det er vel lov å ta med seg gjennom sikerthetskontrollen, men hvis du skal reise utenlands, er det sjeldent lov å ta med seg hvertfall melkeprodukter og frukt inn i landet...
Brunhilde Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Det er vel lov å ta med seg gjennom sikerthetskontrollen, men hvis du skal reise utenlands, er det sjeldent lov å ta med seg hvertfall melkeprodukter og frukt inn i landet... Hvilket land er egentlig utenlands? Reglene varierer vel ganske kraftig, gjør de ikke? :klø:
Gjest Opprinnelig gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Det dreier seg om Parmesan, har dilla på det, og parmesan i biter er perfekt som snacks. Så da burde det gå bra da, så lenge jeg kaster eventuelle rester på flyet?
maren Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Nå skal det sies at Norge er latterlig strenge da. Hvis du drar til andre europeiske land så er det ingen som blunker hvis du har med deg mat gjennom tollen. Dessuten så pleier jo dette å ligge nedi sekkene og bagene våres. Så lenge det ikke ser ut som du smugler så er det ikke noe problem altså. USA er jo en egen historie og de er litt uforutsigbare også. Men mot hvite skandinaviere så skal det mye til før du blir sjekket altså. Men et tips, ikke gå og et mat når du går igjennom tollen eller sikkerhetskontrollen. Men det er ikke farlig å ta med seg mat over landegrensene, bare tenk på maten vi kjøper i butikken. Tror dere alt det er fra Norge eller? Endret 10. mars 2008 av maren
Zarabi Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 det gjelder hvertfall australia, England, mest sannsynlig alle EU land...sikkert USA å..de er jo hysteriske..finner sikkert svaret på nettet. De lager slike regler på grunn av smitte osv.. Jada så lenge du spiser opp/ kaster fra deg rester på flyet burde det gå greit
Zarabi Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Nå skal det sies at Norge er latterlig strenge da. Hvis du drar til andre europeiske land så er det ingen som blunker hvis du har med deg mat gjennom tollen. Dessuten så pleier jo dette å ligge nedi sekkene og bagene våres. Så lenge det ikke ser ut som du smugler så er det ikke noe problem altså. USA er jo en egen historie og de er litt uforutsigbare også. Men mot hvite skandinaviere så skal det mye til før du blir sjekket altså. Det er ikke noe problem å ta med seg dette gjennom sikerhetskontrollen i norge...men når du går gjennom tollen i det landet du skal til..Som sagt, er på grunn av bakterier...
maren Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Det er ikke noe problem å ta med seg dette gjennom sikerhetskontrollen i norge...men når du går gjennom tollen i det landet du skal til..Som sagt, er på grunn av bakterier... Jeg vet det, er tidligere sikkerhetskontrollør på Gr.moen. Det man absolutt ikke har lov å ta med seg er jord og planter. og dyr som ikke er vaksinert. Ellers så kan du vel ha med deg mat til andre land, det kan bare ikke se ut som om du har til hensikt til å selge det. Snakker om kvantum her.
Monica1968 Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Ja, et stykke ost er ingen problem, siden det ikke er flytende materiale.
Brunhilde Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Jeg vet det, er tidligere sikkerhetskontrollør på Gr.moen. Det man absolutt ikke har lov å ta med seg er jord og planter. og dyr som ikke er vaksinert. Ellers så kan du vel ha med deg mat til andre land, det kan bare ikke se ut som om du har til hensikt til å selge det. Snakker om kvantum her. Det du sier her stemmer jo ikke! Dette er litt av det jeg fant på toll.no: Du kan, i egen bagasje og til eget forbruk, ta med deg kjøtt/kjøttvarer, melk/melkeprodukter, egg og andre animalske næringsmidler fra EØS-land. Adgangen til å innføre slike varer fra land utenom EØS-området (inkludert Svalbard og Jan Mayen) må i hvert enkelt tilfelle undersøkes på forhånd. Reisende kan ta med seg følgende frukt, bær, planter og plantedeler til privat bruk, uten at det kreves et plantesunnhetssertifikat: inntil 10 kg frukt, bær og grønnsaker, men ikke poteter inntil 25 stk. avskårne blomster inntil 3 kg blomsterløk og blomsterknoller inntil 5 stk potteplanter (stueplanter) fra europeiske land. inntil 50 porsjonspakninger med frø Når det gjelder dyr har du forsåvidt rett, men dyret skal ikke bare være vaksinert, det skal være vaksinert mot rabies.
Zarabi Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg vet det, er tidligere sikkerhetskontrollør på Gr.moen. Det man absolutt ikke har lov å ta med seg er jord og planter. og dyr som ikke er vaksinert. Ellers så kan du vel ha med deg mat til andre land, det kan bare ikke se ut som om du har til hensikt til å selge det. Snakker om kvantum her. oki..men du skjønner det at et par av mine familiemedlemmer som har bodd i England og Australia, har blitt tatt inn til kontroll og de konfiskerte mat som inneholdt melkeprodukter og frukt. Dvs. de tok med seg supper, oster, og polser fordi det ikke fantes i disse landene.. Trakk bare inn EU land i og med at det gjaldt england..trodde kanskje det var en sånn EU regel.. Når de reiste til australia fikk de utlevert mange sider med forskjellige ting de ikke fikk ta med seg inn i landet, som e måtte krysse av på. De måtte til og med koste skoene sine frie for jord... Du slipper selvfølgelig å gi dette fra deg hvis du ikke blir tatt inn til kontroll... Endret 10. mars 2008 av Zarabi
maren Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Ok, du har nok rett her... Jeg visste at det var lettere å reise innenfor eøs-landene enn de utenfor, men jeg gadd liksom ikke å engasjere meg så mye. Men kult at du gadd det, jeg lærte noe nytt jeg og. Men det som noen har sakt at du må spise opp maten på flyet er jo helt klart feil. Eller, egentlig så er det vanskelig å gi noen generell forklaring på dette her fordi alle land oppfører seg forskjellig. Og noen har alltid opplevd noe som en annen mener er helt feil. Faktisk så er det ganske vanskelig for de reisende å forholde seg til alle disse forskjellige reglene. Endret 10. mars 2008 av maren
Brunhilde Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Men det som noen har sakt at du må spise opp maten på flyet er jo helt klart feil. Her varierer det fra land til land. Jeg vet at reglene for hva man kan ta med til USA er strenge, men nå drar jeg sjelden på mat når jeg reiser utenlands, det er helst andre veien det er aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 Er det greit med et stykke ost, for eksempel? Det står på en nettside. Eks gardermoen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå