Dru Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg klarer ikke å finne ut av dette her, selv om jeg anser meg selv som rimelig oppegående. Det hender jeg gjør noen fotooppdrag og siden de fleste er for firmaer så skal det gjøres riktig. Jeg har derfor opprettet et enkeltpersonsforetak til bruk for dette. Virksomheten kan sies å være på hobbybasis, det er heller ikke spesielt mye jeg kan skrive av på skatten siden det jeg evt. kjøper ikke vil være i embeds medfør som hovedregel. Nå skal jeg fakturere for første gang, et rimelig beskjedent beløp på 1500 kroner. Men hva i himmelens navn gjør jeg med skatt? Skal jeg betale skatt hvert kvartal? Eller vil dette lignes sammen med meg personlig og så får jeg evt. smellen da? Burde jeg kanskje ta kontakt med skatteetaten for å få klar beskjed om dette? Altså. Klart jeg burde, men det frister ikke å henge i telefonkø hvis jeg strengt tatt ikke må. Vet noen noe om dette, eller har noen noen fine nettsteder å henvise meg til? På forhånd takk for all hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg vet ikke hvor mye du regner med å omsette for eller om du er MVA pliktig, men har du en omsettning over 50'000 i året må du legge på 25% på beløpet ditt. Når du får pengene inn, setter du av MVA for seg og 30% av 1500 for seg. Hvis du invisterer i foretaket ditt, eller har utgifter du kan kvittere for, kan du ta ut tilsvarende beløp fra skattekontoen. her er mer info: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...katt-og-avgift/
*Mocca* Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Det er vel ikke 50 000,- i året. Det er de første 50 000,- man tjener er uten MVA, deretter er det MVA. Hvertfall det mannen min har blitt fortalt av en annen som driver for seg selv...
Sol79 Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Det er vel ikke 50 000,- i året. Det er de første 50 000,- man tjener er uten MVA, deretter er det MVA. Hvertfall det mannen min har blitt fortalt av en annen som driver for seg selv... Da har noen fortalt han feil. Når næringsdrivendes avgiftspliktige omsetning og uttak overstiger kr 50 000 i løpet av en periode på 12 måneder skal vedkommende søke om registrering i avgiftsmanntallet, jf. Merverdiavgiftsloven § 28.
Sol79 Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Når du har EPM så leverer du inn næringsoppgave, personinntektstoppgave med mer sammen med selvangivelsen din. Når man er inne i systemet så betaler man forskuddsskatt fire ganger i året, men første året man driver næring må man passe på å sette av penger selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Det er vel ikke 50 000,- i året. Det er de første 50 000,- man tjener er uten MVA, deretter er det MVA. Hvertfall det mannen min har blitt fortalt av en annen som driver for seg selv... Det er iogforseg ikke på år, men på en periode på 12 mnd. Dvs. man blir MVA pliktig hvis man oversiger 50'000 i omsetning på en periode på 12 mnd. Og da må man betale MVA på alt man har omsatt. Men hvis man klarer å holde det til under 50'000 hver 12. mnd kan man fakturere MVA fritt år etter år.
*Mocca* Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Noen sider jeg kan finne klar info om dette? Jeg skal holde styr på hva som innbetales, faktureres osv. mens han kjører masse, varestransport/budbil. Han kjører fast for et firma...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Noen sider jeg kan finne klar info om dette? Jeg skal holde styr på hva som innbetales, faktureres osv. mens han kjører masse, varestransport/budbil. Han kjører fast for et firma... https://www.altinn.no/templates/regulation....;epslanguage=NO
Sol79 Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/ eventuelt det aller beste - få dere en regnskapsfører!
Dru Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2008 Jeg regner med å omsette for bortimot 10 000 på 12 måneder samt at jeg skal kjøpe inn noe utstyr til bruk for dette her. Antageligvis kommer jeg ikke til å gå i pluss de første tolv månedene uansett. Jeg tror jeg tar en telefon til skatteetaten i første omgang. Når det gjelder MVA og grensen på 50 000 så skal første faktura som gjør at man passerer grensen beregnes MVA på. Og da på hele beløpet, ikke bare det over 50 000. Har man fått inn 45 000 først og så sender en faktura på 6000 så skal det beregnes MVA av de 6000. De første 45 000 er fremdeles ikke momspliktige.
Gjest Selvstendig næringsdrivende Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Man betaler kun mva dersom omsetningen overstiger 50.000 i løpet av en 12 mnd periode. Til trådstarter: Du kan søke om skattekort online på www.skatteetaten.no. Her legger du da inn kr x i næringsinntekt og samme beløp i overskudd av næring. Da vil du få et nytt skattekort som har høyere skattetrekk enn det gamle. Dvs at din hovedarbeidsgiver trekker deg for den skatten du også skal betale for ditt enkeltpersonforetak. Alternativ 2 er å sette av ca 28% på en konto og betale dette som restskatt neste år eller eventuelt gå inn regelmessig på www.skatteetaten.no og få laget en giro for forhåndsskatt og deretter betale dette. Dersom du regner med at hobbyinntekten din kan komme til å nærme seg 50.000 og mer til, ville jeg undersøkt om det kan kalles kunstnerisk virksomhet, for dette er det muligens mva fritak. Dette kan skatteetaten svare deg på.
Dru Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2008 Takk for informativt svar. Nå skrev jeg at inntekten er beregnet til 10 000 og jeg skal også kjøpe inn et kamera til formålet. Siden jeg er registrert som fotografvirksomhet så kan jo absolutt kamera sies å være relevant for virksomheten. Men da spør jeg etter nytt skattekort, hvis det ikke var verre enn som så.
Gjest Selvstendig næringsdrivende Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Takk for informativt svar. Nå skrev jeg at inntekten er beregnet til 10 000 og jeg skal også kjøpe inn et kamera til formålet. Siden jeg er registrert som fotografvirksomhet så kan jo absolutt kamera sies å være relevant for virksomheten. Men da spør jeg etter nytt skattekort, hvis det ikke var verre enn som så. Både kamera, film eller cd (etc), fakturablanketter og regnskapsprogram eller fakturaprogram er relevant for virksomheten. Merk at det ikke er lov å føre regnskap eller fakturere i Excel pga at dette kan endres i ettertid. Det er imidlertid lov med både håndskreven bok med forhåndsnummererte sider og håndskrevne regninger så lenge de er forhåndsnummererte.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 Merk at det ikke er lov å føre regnskap eller fakturere i Excel pga at dette kan endres i ettertid. Det er imidlertid lov med både håndskreven bok med forhåndsnummererte sider og håndskrevne regninger så lenge de er forhåndsnummererte. Dette er ikke relevant for henne, da hun ikke er regnskapspliktig.
Sol79 Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Dette er ikke relevant for henne, da hun ikke er regnskapspliktig. Relevant er det uansett, da man har plikt til å utstede skikkelige fakturaer. Hun har vel uansett bokføringsplikt etter ligningsloven?
Dru Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 13. mars 2008 Fakturering og sånt er egentlig helt greit. Jeg har et program jeg bruker til det som fyller alle krav pluss at fakturaene (alle tre foreløpig) blir arkivert i papirform også.
Brukernavn Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Skal jeg betale skatt hvert kvartal? Eller vil dette lignes sammen med meg personlig og så får jeg evt. smellen da? Vet noen noe om dette, eller har noen noen fine nettsteder å henvise meg til? Firmaets overskudd og formue beskattes ved utgangen av året. Det skal beregnes personinntekt for eier av enkeltpersonforetak. Dette er regulert i Skatteloven § 12-10. På Lovdata finner du hele loven.
MiniMjau Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 Du kan jo definere "virksomheten" som hobby? https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...ingsvirksomhet/
Gjest Selvstendig næringsdrivende Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Dette er ikke relevant for henne, da hun ikke er regnskapspliktig. Hun er ikke regnskapspliktig men hun plikter å levere et skatteregnskap. Uansett skal enhver regning som utstedes utføres på en måte som dokumenterer at det ikke finnes en kopi med et annet beløp med samme nr et annet sted. Dette har Dru kontroll på da hun bruker et program til det. Det samme gjør jeg, men jeg har valgt å kjøpe regnskap og fakturaprogram i ett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå