toflus Skrevet 5. mai 2003 #1 Skrevet 5. mai 2003 Hei! Sitter her å lurer på hvilke salmer vi skal velge i kirken, og har sett et utvalg.... men de er jo så kjedelige :-? eller tar jeg feil? Sitter her å tenker på om det finnes moderne salmer man kan synge? Noen som vet om det?
tuji Skrevet 5. mai 2003 #2 Skrevet 5. mai 2003 Du kan jo se i Salmer 97, salmeboka som kom ut i, ja nettopp, 97. Her er det tatt med litt mer "moderne" salmer. Spør om du får låne et eksemplar i kirken.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #3 Skrevet 5. mai 2003 Enig med Tuji, Salmer 97 har mange fine salmer og kristne sanger som ikke minner om pugging på barneskolen. Det er, som mange sier, en fordel med sanger som folk kan - og kanskje er det flere i forsamlingen som kan Bjørn Eidsvåg-sanger enn bryllupssalmer... Salmer er jo salmer selv om de er nyere enn 100 år, liksom
Pusekatt Skrevet 6. mai 2003 #4 Skrevet 6. mai 2003 Vil anbefale "Jesu, joy of man's desiring", er ikke sikker på om du finner den i den norske salmeboken, men det er hvertfall en utrolig fin og stemningsfull sang! Kan anbefale Josh Grobans versjon av denne på CD...... Mvh Pusekatt
tuji Skrevet 6. mai 2003 #5 Skrevet 6. mai 2003 Samtidig er det et poeng å ha noe alle kan, det er jo meningen at folk skal synge. Det er så stusslig når det bare er organisten som synger! Har ikke hørt den sistnevnte, men det kan jo hende den har en kjent melodi?
Gjest Helenius Skrevet 6. mai 2003 #6 Skrevet 6. mai 2003 "Jesu, Joy of Man's desiring" er jo en Bach-låt. Men jeg har bare hørt den som instrumental, jeg. Fin, men det temaet må da være vanskelig å synge????? I sangboka "Treklang" finner du også en del nyere salmer og sanger som kan være bra. De fleste slike bøker har jo en kategori "Kjærlighet" eller noe lignende. Prøv det!
Pip Skrevet 6. mai 2003 #7 Skrevet 6. mai 2003 Atte, jeg lurte litt på hva du mener med 'moderne salmer'? Salmer skrevet etter 1900 eller 1990, liksom? Vi skal sannsynligvis ha disse: 'Stor er din trofasthet', 'Vi rekker våre hender frem' og 'Deg være ære'. Ingen av dem er jo noe særlig gamle, og vakre er de iallefall, men moderne? Vet ikke jeg... Lykke til med valget iallefall - det er jo en del å velge i! :D
Grooo Skrevet 6. mai 2003 #8 Skrevet 6. mai 2003 Vi har lurt på å bruke "Kjærlighet fra Gud" og "Guds kjærleik er som stranda og som graset", men har på ingen måte bestemt oss ennå. Kanksje ender vi opp på noe helt annet, er absolutt åpne for forslag! Jeg synes også "Deg være ære" er en kjempeflott sang, men for meg hører den til i påska, klarer liksom ikke helt å se (høre?) for meg den i ett bryllup... Er den "vanlig" til slik bruk også altså??!
Pip Skrevet 6. mai 2003 #9 Skrevet 6. mai 2003 Jeg synes også "Deg være ære" er en kjempeflott sang, men for meg hører den til i påska, klarer liksom ikke helt å se (høre?) for meg den i ett bryllup... Er den "vanlig" til slik bruk også altså??! Jeg mener det er en sang som passer hele året, jeg... Påskebudskapet gjelder jo ikke bare i påska... Men når det er sagt - jeg ville nok ikke sunget 'Påskemorgen slukker sorgen' i bryllupet mitt. Men det er litt forskjell på disse sangene slik jeg ser det... Har forresten vært med og sunget 'Deilig er jorden' i bryllup midt på sommeren også jeg, selv om mange nok vil mene det er en julesang. Men det er bare fordi vi ofte synger den til jul - det er i grunnen ikke noe i teksten som tilsier at den bare skal synges til jul... Fikk jeg svart på spørsmålet ditt i det hele tatt nå??
toflus Skrevet 7. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 7. mai 2003 Vi skal sannsynligvis ha disse: 'Stor er din trofasthet', 'Vi rekker våre hender frem' og 'Deg være ære'. Det er slike salmer jeg ikke vil ha.... :-? Moderne salmer er vel de som ikke står i salmeboken det da, eller i en alternativ utgave. Mer Bjørn Eidsvåg og Sigvard Dagsland enn Petter Dass liksom
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2003 #11 Skrevet 7. mai 2003 Når ble Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland salmeforfattere.....???
Grooo Skrevet 7. mai 2003 #12 Skrevet 7. mai 2003 Fikk jeg svart på spørsmålet ditt i det hele tatt nå?? Jepps, forstår hva du mener Pip. Og toflus; Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland har vel ikke akkurat skrevet salmer sånn som vi tenker på i forbindelse med bryllup, men sangene deres kan sikkert synges for det. Vi har ikke tenkt å bruke penger, tid og krefter på kirkeprogram, og velger derfor noe som står i salmeboka eller Salmer 97. (Hvis vi ikke ombestemmer oss da, aldri godt å ikke vite...)
toflus Skrevet 7. mai 2003 Forfatter #13 Skrevet 7. mai 2003 Når ble Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland salmeforfattere.....??? De skriver jo sanger da..... Synger gjør de også har jeg hørt....
Ingeborg Skrevet 7. mai 2003 #14 Skrevet 7. mai 2003 Når ble Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland salmeforfattere.....??? Så vidt jeg vet er både Eidsvåg og Dagsland tatt inn i den nye utgaven av salmeboka, den lille tilleggsboka som heter S97 eller noe. Kan godt tenke meg å synge Dagsland i bryllupet mitt jeg!
Gjest Helenius Skrevet 7. mai 2003 #15 Skrevet 7. mai 2003 Når ble Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland salmeforfattere.....??? Tja, Eidsvågs "Ein fin liten blome" har stått i salmeboka lenge... Og har enda mange flere sanger som fint kan brukes.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #16 Skrevet 8. mai 2003 Sigvart Dagsland er ikkje representert i salmeboka, men det er Bjørn Eidsvåg. Men Eidsvåg sine songar er ikkje særleg bryllaupsstemte! Passar betre til gravferd for å sei det sånn. Grunnen til at Sigvart Dagsland ikkje er med i salmeboka er blant anna at songane er uegna til allsang! Eg likar personleg Dagsland svært godt, men det er solosongar! Det har han sjølv sagt på konsertane sine. Tenkt deg kyrkjlyden syngje: aiaiaiaiaaa! Eg ville ikkje vore så oppteken av at det skal vere så moderne. Tenk tradisjon og slitestyrke. Det er somregel ein grunn til at salmar har halde seg i generasjon etter generasjon!! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå