Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ikke så veldig aktiv her inne, men blir glad hvis noen vil ta seg tid til å svare på hva de synes om følgende likevel:

Jeg har jobbet i et firma i 8 år. Da jeg begynte var vi 2 ansatte, nå er vi ca 20. I 2002 var jeg ute i permisjon etter å ha fått en sønn. Jeg fikk lønn under permisjon direkte utbetalt fra NAV uten noen form for kompensasjon for inntektstapet mitt, da jeg tjener over 6G. Det er forsåvidt greit nok. Men så har det seg slik at 2 år senere var min mannlige kollega ute i permisjon og han fikk kompensert for sitt inntektstap den tiden han var i permisjon. For et år siden fikk jeg et barn til, men igjen - jeg fikk ikke kompensert for mitt inntektstap. Jeg spurte forsåvidt heller ikke om det, jeg regnet med at ingen av de ansatte fikk det. Det er 2 andre som har vært ute i mammapermisjon her også, men jeg tror ikke de har tjent over 6G. Vi har enda ingen personalhåndbok på plass, så vi har ingen faste regler nedskrevet på dette.

Noen som vet hvordan dette normalt ordnes i andre bedrifter? Jeg skjønner at hvis jeg skulle hatt kompensasjon for mitt lønnstap for et helt år med permisjon, så blir jo det en del mer penger for bedriften i forhold til å dekke lønnstapet for en som er i 6 ukers pappaperm. Men likevel - er det riktig å dekke lønnstap bare for fedrene??? En løsning kunne kanskje vært å dekke lønnstap for et gitt antall uker man er ute i permisjon uavhengig av kjønn? Noen som vet hva som er vanlig praksis? Noen har også tipset meg om at hvis bedriften utbetaler lønn som vanlig og får pengene igjen fra NAV senere (slik det ble gjort for min mannlige kollega), så får man ikke avkortet perioden det beregnes feriepengegrunnlag fra (dvs man får beregnet feriepengregrunnlag fra hele permisjonstiden, ikke bare de 90(?) første dagene)? Hva ville dere gjort - er det noen mulighet for å få kompensasjon for tapt inntekt på etterskudd, tror dere, eller er løpet kjørt for meg nå siden dette ikke ble tatt opp før jeg gikk ut i permisjon? Jeg er forøvrig nå tilbake i jobb igjen etter endt permisjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Tviler på du får etterbetalt det nå... Det virker i så fall rart!

Du får spørre på forhånd hvis det skulle bli aktuelt igjen senere, for jeg er enig i at det må være like regler for fedre og mødre.

Gjest Junimamma
Skrevet

Tror nok det skal litt til å få etterbetalt dette ja...

Mener at utbetaling av lønn utover 6G er forhandlingsbasert i de fleste bedrifter - dvs at du ber om å få kontraktsfestet det istedenfor feks 6% lønnsøkning ved neste lønnsforhandling. Ellers er det vel noe fagforening evnt tillitsmann e.l. må forhandle frem som et gode for de ansatte i fellesskap. Jeg jobber også i en bedrift der det ikke utbetales lønn utover 6G - det er kun de som evnt har dette i kontrakten sin som får... Er enig i at det burde være likt for alle, men her er det nok de som har bredest skuldre som vinner...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke noe du kan kreve nei, spesielt ikke i ettertid, det må være i kontrakten om du har krav på det. Andre kan ha andre bestemmelser i kontrakten enn deg, de var kanskje flinkere i forhandlingene. Med mindre du kan påvise f.eks. kjønnsdiskriminering (typ alle menn men ingen kvinner får kompensasjon), har du ingen krav.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Regnet jo egentlig med at løpet var kjørt, men synes selvfølgelig det er litt surt i etterkant. Blir lett penger av slikt...

Tror nok absolutt at ingen damer har fått kompensasjon, og at "alle" menn som har vært ute i permisjon hittil har fått det, men tror ikke jeg kommer så langt med det i og med at vi er så få som har vært ute i permisjon - kun 3 damer og 1 mann. Han som fikk kompensasjon har neppe vært i noen harde forhandlingsrunder (gitt at jeg kjenner ham rett), så jeg vet ikke helt hvorfor han fikk det, men det er vel uansett lettere å gi det til en som kun skal ut i 5-6 ukers permisjon enn noen som er borte i flere måneder.

Får prøve å ordne opp i dette så det ikke fortsetter slik her i bedriften, da.

Skrevet

Kan iallefall svare deg på ditt andre spørsmål. Om du er ute i permisjon der NAV etterbetaler din arbeidsgiver hver mnd - så får du feriepenger utregnet på hele permisjonstiden og ikke de 90 dagene som du får om NAV betaler rett til deg. Jeg fikk utbetalt permisjonspengene fra arbeidsgiver under første permisjon - noe som gjorde at jeg fikk ok med feriepenger. Under andre permisjon betalte NAV direkte til meg og dette tapte jeg flere 1000 kr på. Surt - men så er det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...