Gå til innhold

Lønn i Juni

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg begynte i jobben min i oktober i fjor, og har dermed bare rett på 7 feriedager i år. Men fordi jeg har jobbet en del, så har jeg noen uker som jeg kan avspassere. Men det jeg lurer på er om jeg har rett på vanlig lønn i juni måned. Eller må jeg jobbe 'gratis'? Jeg vet at jeg får feriepenger for de mnd jeg jobbet i fjor, men det er jo ikke så mye.

Jeg har rett på å ta 5 uker ferie, med trekk i lønn, men kommer ikke til å ta de.

Noen som har litt peiling på lover og regler her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan i hvertfall forklare deg hvordan de regner ut junilønna her hvor jeg jobber (offentlig):

Feriepenger fra 2002 + lønn juni - 5 uker lønn (dvs ferieukene). Dvs at hvis man ikke tar ut ferie/ikke har feriepengerettigheter fra forrige år, så får man utbetalt den lønna man vanligvis ville fått i juni. Du skal uansett ikke jobbe gratis. Som du selv sier kan du velge å ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet deg, men du vil da ikke få betalt i denne perioden.

Regneeksempel - jobbet hele fjoråret, har feriepenge og ferierettigheter:

30.000 + 22.000 - 27.500=24.500 utbetalt i juni

Regneeksempel - jobbet kun fra oktober, tilsvarende rettigheter:

7.500 + 22.000 - 5.500=24.000 utbetalt i juni

Er desverre ingen pedagog, så mine forklaringer er ofte litt uklare. Si i fra hvis du ikke forstår hvordan jeg har tenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber i det offentlige jeg og, så da er det nok samme reglene her.

Det var bra, da vet jeg at jeg har litt mer penger å rutte med :D

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du vil også sannsynligvis få et skjema du skal fylle ut når du ikke tar ut full ferie, slik at lønn vet at de ikke skal trekke deg for 25 dager. Har du ikke fått noe skjema, ta kontakt med de som utbetaler lønna slik at du får ordnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...