Gå til innhold

Hvorfor sterilisere, kastrere, øremerke og bruke halsbånd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror du enda at du mangler gode argumenter for å sterilisere, kastrere, øremerke og bruke halsbånd på katten din? Eller trenger du flere for å overbevise naboen? Her har du de....

Hvorfor kastrere katten din?

* 80% av alle ukastrerte hannkatter i Bergensdistriktet som får gå ute får den dødlige sykdommen katteaids. Kastrer, og kattens sjanser til å få smitten senkes DRAMATSIK.

* Kattens generelle helse blir bedre; får ikke betennelser og infeksjoner i sår og kutt fra slossing med andre ukastrerte hannkatter.

* Langt mindre sjanse for at katten roter seg vekk og forsvinner – den går ikke på langturer på jakt etter damer.

* Katten lukter like godt hele året! Noe ukastrerte IKKE gjør..

* Katten blir langt mere kosete.

* Katten blir blir mye mer hjemme og slenger seg på sofaen

* Han blir mye blidere – med alle hormonene rasende i kroppen blir han nemlig ofte sur og grinete i løpetiden.

* Du blir venner med naboen igjen.. (Hannkatter skvetter hos andre enn hjemme hos seg selv – og det LUKTER..)

* Både du og naboen får sove gjennom hele natten; ingen slosskamper som skal utrettes og ingen damer som skal sjarmeres med intens jamring..

* Din katt er ikke medskyldig i at enda flere uønska kattunger fødes – allerede fødes 60.000 kattunger årlig i Norge. 40.000 av de får ikke nye hjem..

Hvorfor sterilisere katten din?

* Du slipper å få uønska kattunger som du sannsynligvis ikke finner gode, nye hjem til. Der fødes allerede 60.000 kattunger årlig i Norge. 40.000 får aldri nye hjem..

* Du slipper utgifter til å annonsere etter hjem for kattungene.

* Du slipper å betale for dyrlegen hvis komplikasjoner oppstår under fødsel – skjer oftere enn du tror..

* Du slipper veterinærutgifter til avliving av kattene. (Uetisk å måtte avlive når det er så enkelt å sterilisere)

* Du slipper å lure på hva slags hjem kattungene du gav bort fikk. ( Vi vet at kattunger blir brukt til slangemat, blir hentet jevnlig av folk som er fradømt retten for å holde dyr på livstid pga mishandling og grusomme avlivninger – og at kattesamlere elsker kattunger men kaster de ut når de blir voksne...)

* Du slipper å betale for p-piller til katten.

* Du slipper å gi katten din p-piller som er v STERKT kreftfremkallende

* Du får en blidere katt. P-piller for katt gjør ofte katten sur og gretten (Noen som kjenner seg igjen i p-pillene til oss jenter...?)

* Katten din slipper å bli smittet av den dødlige katteaidsen under parring.

* Katten din holder seg sunnere fordi hun ikke får kutt og sår etter overivrige beilere som klorer og biter.

* Katter som får hyppige ungekull får ofte alvorlige problemer med helsen –spesielt med magen.

* Du slipper jamrende beilere på utsiden av vinduet ditt om natta.

* Du slipper det aller fleste beilerne som skvetter på døra, på bilen og på alt du glemmer å ta inn omgående.

* Du får en roligere katt som liker lange dager på sofaen.

Og du lærer og skjønner at det er tull og tøys at katter må ha et ungekull før sterilisering!!

* Noen argumenterer med at det er dyrt å sterilisere og kastrere katten. Det er dyrt å sko hesten, å vaksinere hunden eller å kjøpe fuglebur til kanarifuglen – og likevel er det en naturlig del av å ha disse dyrene. Og det å sterilisere og kastrere katten din er faktisk en naturlig del av katteholdet.

Og om du sparer en hundrelapp i måneden fra du planlegger å få deg katt – til katten er gammel nok – får du antakelig penger til overs til å kjøpe halsbånd for!

Har du ikke råd til å kastrere/sterilisere – bør du heller ikke skaffe deg katt som kjæledyr

Innlegg endret iht reglene.

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempeflott innlegg, veldig informativt! :)

Vil bare poengtere at det heter kastrering både for hunkatter og hankatter, sterilisering (kun kutting av eggledere og ingen fjerning av livmor) blir ikke utført lenger!

Skrevet

For min del er det kun to grunner som er store nok til at jeg mener det er verd å kastrere/sterilisere:

1. Man slipper flere kattunger som kan bli hjenløse eller få dårlige hjem - det er det mer enn nok av.

2. Det er ofte mer katter i et nabolag enn hva som er naturlig, noe som er mer slitsomt for ukastrerte katter enn hva det ville vært hvis bestanden hadde vært naturlig.

De fleste av de andre grunnene synes jeg går mer på menneskens bekvemmelighet enn dyrets behov og natur, men det er bra at du tar opp temaet. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kastrering/sterilisering er jeg selvfølgelig 100% for. Men halsbånd skal jeg aldri plage min katt med!

Skrevet (endret)
Kastrering/sterilisering er jeg selvfølgelig 100% for. Men halsbånd skal jeg aldri plage min katt med!

En umerket katt er "fritt villt" på andres eiendom.

Endret av Noli
Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld? Hva mener du med "fritt vilt"..? Man skyter da ikke katter i Norge..

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du mener med umerket... men vår katt er tatovert med øremerke, blant annet av den grunn at ikke vi ønsker å bruke halsbånd på ham. Han er utekatt med tilgang til å løpe rundt i en stor skog, og etter å ha oppledv en gang at han hadde klart å sette seg fast i kvisthauger med halsbåndet - aldri mer! Dette var heldigvis nærme huset, så vi hørte ham rope og "si ifra" hvor han var. Men er det lenger inne i skogen, kan han sette seg fast..

Derfor; vi bruker ikke halsbånd på ham. Heldigvis er det ikke slik i nabolaget vårt at noen ville gjort ham noe av den grunn, om han skulle komme på andres eiendom.

Skrevet

Jeg bruker ikke halsbånd på min katt heller. Men da jeg fikk dem så vendte jeg dem til bruk av halsbånd siden det i perioder gikk rykter om at katter uten ble skutt. I de periodene hadde jeg halsbånd på dem. Men det er mange år siden.

At katter uten halsbånd skal være "fritt vilt" høres ikke særlig troverdig ut.

Gjest AnneShirley
Skrevet
At katter uten halsbånd skal være "fritt vilt" høres ikke særlig troverdig ut.

Nei, det høres helt fjernt ut.

Ingen av kattene som løper rundt oss har halsbånd. Om de er merket eller ei har jeg ingen oversikt over, da jeg ikke pleier å sjekke det.

Når vi etter hvert får oss katt skal den både steriliseres og merkes, men jeg har ingen planer om å gi den halsbånd (vil ikke at den skal hekte seg fast noe sted, og oppfatter det som en unaturlig ting for en katt).

Skrevet

nemlig. For hender katter blir fanget inn til avliving... Desverre. Men det har skjedd mange plasser. Skyting har det også vert ja.

Gjest Gjest
Skrevet
nemlig. For hender katter blir fanget inn til avliving... Desverre.

Uten halsbånd er IKKE ensbetydende med umerket.

Men det har skjedd mange plasser. Skyting har det også vert ja.
På "skyteavstand" ser man ikke om katten er merket eller ei. Og jeg har ikke hørt om organisert skyting av katter -det forekommer meg helt merkelig.
Skrevet (endret)
Uten halsbånd er IKKE ensbetydende med umerket.

På "skyteavstand" ser man ikke om katten er merket eller ei. Og jeg har ikke hørt om organisert skyting av katter -det forekommer meg helt merkelig.

Nei, de kan være merket, men det synes bedre om de har halsbånd. Det finnes så mange bra halsbånd i dag, som IKKE er skadelig for katten. Refleks halsbånd finnes det også. Et øremerke vil iallefall ikke synes på avstand! Jeg VET det har vert organisert skyting av katter! Søk på google. skriv Skyte katt så kan du se hvor mye skyting av katt som kommer opp. Er ikke ofte det er organisert, men skyting er det

Endret av vero9ca
Gjest Gjest
Skrevet
Et øremerke vil iallefall ikke synes på avstand!

Nettopp. Derfor er det også helt håpløst å på avstand ha noen formening om en katt er merket eller ei.

Er ikke ofte det er organisert, men skyting er det

Og jeg kan forstå det som du mener at katteiere skal innordne seg etter slike gale mennesker ved å plage katten med et halsbånd?

Takk og pris for at jeg bor i et område med fornuftige mennesker der ingen ville finne på å skyte katter... Bor du et sted der det er normal oppførsel vil jeg foreslå at du flytter.. For din egen sikkerhet. Folk som først begynner å plaffe ned katter bør man ikke føle seg trygg på.

Skrevet
Nettopp. Derfor er det også helt håpløst å på avstand ha noen formening om en katt er merket eller ei.

Og jeg kan forstå det som du mener at katteiere skal innordne seg etter slike gale mennesker ved å plage katten med et halsbånd?

Takk og pris for at jeg bor i et område med fornuftige mennesker der ingen ville finne på å skyte katter... Bor du et sted der det er normal oppførsel vil jeg foreslå at du flytter.. For din egen sikkerhet. Folk som først begynner å plaffe ned katter bør man ikke føle seg trygg på.

Er jo ikke snakk om NORMAL oppførsel her... Poenget er at man aldri vet. Tror du de som har opplevd å miste katten sin på den måten trodde det skulle skje dem?

Gjest Gjest
Skrevet
Er jo ikke snakk om NORMAL oppførsel her...

God at vi er enige om det i alle fall.. !!

Poenget er at man aldri vet.

Selvfølgelig VET man aldri hva som kan komme til å skje med en katt. De kan bli påkjørt, de kan bli innesteng, de kan bli forgiftet osv osv. Det er ikke grenser for hva som KAN skje med en katt. Faren for å bli skutt av et mentalt ustabil person er selvfølgelig også til stedet (det kan jo i prinsippet skje oss alle), men det er ikke det første jeg ville begynne å ta forhåndsregler for å unngå.

Ubehaget katten føler ved å gå med halsbånd veier i alle fall tyngre for meg enn fare for at den skal bli skutt (noe jeg faktisk ikke anser som det spor sannsynlig -heldigvis!).

Skrevet
For min del er det kun to grunner som er store nok til at jeg mener det er verd å kastrere/sterilisere:

1. Man slipper flere kattunger som kan bli hjenløse eller få dårlige hjem - det er det mer enn nok av.

2. Det er ofte mer katter i et nabolag enn hva som er naturlig, noe som er mer slitsomt for ukastrerte katter enn hva det ville vært hvis bestanden hadde vært naturlig.

De fleste av de andre grunnene synes jeg går mer på menneskens bekvemmelighet enn dyrets behov og natur, men det er bra at du tar opp temaet. :)

Jeg synes ikke det gjør noe om man "markedsfører" også bekvemmelighetsgrunnene for å kastrere katter hvis det kan bidra til at flere gjør det!

Katten min er selvfølgelig kastrert, chipmerket, vaksinert og forsikret, men noe halsbånd kommer ikke på tale! For det første stoler jeg ikke på at de låsemekanismene jeg har sett på kattehalsbånd alltid løser ut når de skal. Det er enkle plastkonstruksjoner hvor det bare skal litt sand og skitt eller en brukket/skadd del til før de sitter bom fast. Faktisk foretrekker jeg at katten min blir skutt fremfor å bli sittende fast i og kanskje langsomt kvalt av halsbåndet sitt!

For det andre er katter er på ingen måte "fritt vilt" selv om de skulle bevege seg inn på annen manns eiendom:

Hvis noen skulle føle seg fristet, vil jeg for ordens skyld minne om at å fange katter uten spesiell tillatelse er straffbart. Skader man eller dreper en katt som tilhører noen, faller dette inn under en bestemmelse i Straffeloven som har en strafferamme på ett års ubetinget fengsel. Villkatter er omfattet av Viltloven og Dyrevernloven gjelder selvfølgelig uansett.

At det finnes sprø mennesker som er troende til nesten hva som helst, må vi nesten bare leve, og evt. dø, med. Ikke tror jeg de bryr seg så mye om et evt. halsbånd heller når de først har funnet ut at det er dette de skal...

Selvfølgelig VET man aldri hva som kan komme til å skje med en katt. De kan bli påkjørt, de kan bli innesteng, de kan bli forgiftet osv osv. Det er ikke grenser for hva som KAN skje med en katt. Faren for å bli skutt av et mentalt ustabil person er selvfølgelig også til stedet (det kan jo i prinsippet skje oss alle), men det er ikke det første jeg ville begynne å ta forhåndsregler for å unngå.

Jepp, dette er noe man må leve med når man har en katt som beveger seg fritt utendørs. Det rett og slett en risiko som følger med det utelivet jeg synes katter skal ha tilgang til så sant det er mulig.

Skrevet

Jeg ville trodd at de sikreste halsbåndene - hvis man først skal ha det på - er de med strikk. De skal heller ikke være strammere enn at man uten vansker får to fingrer mellom. Hvis katten da blir hengende, så vil den klare å vri seg ut av båndet.

Skrevet
Jeg ville trodd at de sikreste halsbåndene - hvis man først skal ha det på - er de med strikk. De skal heller ikke være strammere enn at man uten vansker får to fingrer mellom. Hvis katten da blir hengende, så vil den klare å vri seg ut av båndet.

Jeg er skeptisk til dem også. Snurrer eller går katten rundt seg selv en gang eller to før den forstår at den kan vri seg ut, sitter det også fast. Det er rimelig hypotetisk, men det er det også at katten blir skutt eller fanget inn. I hvert fall her vi bor.

Jeg tar for øvrig også alltid av hundens halsbånd før jeg slipper ham løs når vi er på tur i skogen.

Skrevet

Ja, jeg har heller ikke bånd på min katt. Det beste er selvsagt å kunne gå uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...