Gå til innhold

Robert Stoltenbergs "finsk"

Meaty

Anbefalte innlegg

Robert Stoltenberg spiller jo karakteren Piirka i Borettslaget, og i den siste serien har han vært i Finland. Jeg kan ikke noe finsk men for meg virker det som om det er ekte finner han spiller mot. Men er det noen ekte finske ord i det Piirka sier, eller er det bare tullefinsk alt sammen? Og sier finnene virkelig det oversettelsen sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Robert Stoltenberg spiller jo karakteren Piirka i Borettslaget, og i den siste serien har han vært i Finland. Jeg kan ikke noe finsk men for meg virker det som om det er ekte finner han spiller mot. Men er det noen ekte finske ord i det Piirka sier, eller er det bare tullefinsk alt sammen? Og sier finnene virkelig det oversettelsen sier?

Jeg kan ikke finsk, så jeg skal ikke mene noe bestemt. Men hvis jeg allikevel skal våge meg frempå, da tror jeg det er snakk om såkalt "black talk". Harald Heide-Steen jr. drev mye med det på TV, da han f.eks. var russisk u-båt-kaptein eller slang om seg med noe som hørtes ut som russisk. Det var ikke russisk, men god etteraping av hvordan russisk høres ut og et og annet russisk ord mellom alt som fikk oss til å tro at det kanskje var russisk allikevel :) Mistenker Piirka for å drive med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finsk, så jeg skal ikke mene noe bestemt. Men hvis jeg allikevel skal våge meg frempå, da tror jeg det er snakk om såkalt "black talk". Harald Heide-Steen jr. drev mye med det på TV, da han f.eks. var russisk u-båt-kaptein eller slang om seg med noe som hørtes ut som russisk. Det var ikke russisk, men god etteraping av hvordan russisk høres ut og et og annet russisk ord mellom alt som fikk oss til å tro at det kanskje var russisk allikevel :) Mistenker Piirka for å drive med det samme.

Ja det er vel det jeg egentlig tror også :) Jeg lurer på hvor mange finske ord han egentlig kan? Jeg hører at han sier "Perkele" en god del da...det er vel det eneste ordet jeg kan. :fnise: Men tror du at de andre som spiller finner i serien virkelig er finner?

Det er bare tulle finsk

Kan du finsk? For da kan du vel svare på det andre jeg spurte om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Kan du finsk? For da kan du vel svare på det andre jeg spurte om :)

Jeg kan ikke finsk. Men jeg kjenner ei som kan det å hun sier ivhertfall at det bare er tullefinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de finske sier det som står i underteksten, men at han Piirka jabber i vei. De har jo et manus, så de klarer å "svare" på det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...