Gå til innhold

Hjelp! Lei av lyspærer som eksploderer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn her for to år siden, og i den forbindelse fikk jeg foretatt en EL-sjekk. Dermed kan jeg ikke tro at vi har et spesielt dårlig elektrisk anlegg som kunne ha skyld i dette problemet. (Rekkehus bygget i 1984)

Vi har kjøpt en del lamper av typen der det skal være spotpærer. Både i gangen, på arbeidsrom og på barnerom. Over alt hvor vi har installert disse lampene, eksploderer pærene. I noen tilfeller tar de en sikring, i andre kommer det et kraftig smell og selve pæren skytes ut fra sokkelen, og tilslutt er det de verste tilfellene; der pærer rett og slett eksploderer så glasset spruter.

Jeg spurte en elektriker om dette ved en anledning, og han sa at det ”var en svakhet ved de pærene”. Da forstår jeg ikke at det er lov til å selge dem i det hele tatt! Min 7-årige sønn fikk en skur av glass utover hele rommet sitt fra taklampen med tre spotter her om dagen – og det har og skjedd i andre rom. Jeg mener at enten får man ta dem ut av produksjon eller så får man utstyre eskene – og lampene - med teksten ”ADVARSEL – pæren kan eksplodere!” Så kunne man se hvor mange man fikk solgt. ;-)

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette skjer. Hvordan kan jeg finne ut av det? Jeg forsøkte en tid å bytte spotpærene med mignon-pærer – for de har samme sokkelstørrelse, men da fikk jeg høre at det bør man ikke, for de varmer opp lampen innerst i sokkelen. Spotpærene er visstnok kalde innerst.

Eksplosjonen/sikringskortslutningen etc skjer som regel i forbindelse med at man skrur på lyset.

Vi skal nå flytte i nytt hus, og jeg er opptatt av å sikre at det samme ikke skjer i det nye huset, derfor vil jeg gjerne ha tips til hva slags lamper og pærer som kan sies å være eksplosjonssikre!! Jeg forstår ikke at man har akseptert at dette skjer.

Hvem kan jeg henvende meg til for å få svar på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det får du nok ikke noe godt svar på er jeg redd. de er ute etter å selge mest mulig å da sverter de ikke de produktene de har,men er enig med deg.

det samme skjer med oss med samme spottene. de er svake og tåler ikke mye risting,med det mener jeg at hvis en slenger igjen en dør er det nok for en slik spotte. vi har gåt over til led lys. de koster mye men de varer i mange mange år. bruker lite strøm også.

jeg anbefaler at du ser på disse sidene:

http://www.designbelysning.no/site/maler/s...ovedkatnavn=LED

http://ledlysbutikken.no/

slike pærer holder. tro meg. vi bruker slike hjemme hos oss nå.

de lever fra 50.000 timer og til flere år slik vi har fått beskjed om.

våre eksploderer ikke. men har du dimmer på spottene dine kan ikke slike brukes på led lys. men er verdt å prøve.

Skrevet
slike pærer holder. tro meg. vi bruker slike hjemme hos oss nå. de lever fra 50.000 timer og til flere år slik vi har fått beskjed om.

Fra 50.000 timer til flere år? :klø: 50.000 timer er da nærmere seks år...

Jeg har prøvd LED-lamper/lyspærer, men min erfaring er at de inntil videre avgir for dårlig lys og at lyset er for kaldt. Teknologien er imidlertid under stadig utvikling, så med tiden blir nok dette et godt alternativ.

En annen erfaring jeg har gjort meg, er at billige lamper som bruker til dels dyre spotpærer av forskjellig slag er håpløse. Bl.a. hadde jeg en på kjøkkenet som var fin og ga godt lys, men som ble uhyre varm og "spiste" lyspærer. Jeg har riktignok ikke opplevd at pærene har eksplodert, men de går til stadighet og det hender at de tar sikringen. Jeg forrholder meg derfor mest mulig til dyrere lamper med tradisjonelle lyspærer eller spotlamper med transformator og mulighet for dimming.

Skrevet

går du og ser på nettet også så ser du at leve tiden dem skriver er 50.000 timer og opp til 17 år. våre avgir ikke dårlig lys etter tid for å si det slik. som jeg skrev,våre er dyre. de er ikke billige de vi kjøpte så ja vi holder oss til dyrt merke vi også. vi har dimming i stua og kjøkken og gang og slik men bruker led på soverommet vårt blant anet og vi er fornøyd med det.

Skrevet
går du og ser på nettet også så ser du at leve tiden dem skriver er 50.000 timer og opp til 17 år.

Det var nettopp det som var poenget mitt! ;)

våre avgir ikke dårlig lys etter tid for å si det slik.
Det er ikke snakk om at de avgir dårlig lys etter tid, men at de generelt avgir for dårlig og for kaldt lys med for liten spredning til å fungere som allmennbelysning i et rom.

som jeg skrev,våre er dyre. de er ikke billige de vi kjøpte så ja vi holder oss til dyrt merke vi også. vi har dimming i stua og kjøkken og gang og slik men bruker led på soverommet vårt blant anet og vi er fornøyd med det.

Vi har faktisk også LED-lamper over sengen og der fungerer de OK. Fordelen der er at lyset ikke blender og har så liten spredning at det ikke er plagsomt hvis en vil sove og en vil lese. Lyset reflekteres heller ikke mot hvite boksider og er derfor behagelig for øynene. De andre stedene jeg har forsøkt, fungerer det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...