Gå til innhold

Koking av smokker, leker..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Vi var på besøk hos min farmor her en dag, og vesla (5mnd) mista leka si på golvet. "Skal jeg koke den?" spurte farmor. Jeg ble så overraska! Nei, klart du ikke trenger det, svarte jeg. Vet at hun har en svigerdatter som er det jeg mener er overrenslig, altså at hun koker leka eller smokken hvis den faller på gulvet utenom matta hvor barnet bruker å ligge...

Jeg pleier å koke smokkene hennes en gang i uka ca, og leker som faller på gulvet, ja de tar jeg opp igjen uten å vaske eller koke, bare tar av hvis jeg ser noen rusk eller hår på. Så klart, hvis det er veldig møkkete på golvet så skyller jeg den i vann, men eller så er jeg ganske avslappa på dette området. Tenker at barna må få i seg litt basselusker så de får bygd opp immunforsvaret litt. Har tenkt å ta en rengjøring av alle plastikkleker en dag snart, bare vaske de litt i kokende vann, blir jo litt klissete osv. Tenker å gjøre dette av og til, men ellers mener jeg at barna har godt av å vokse opp i et valig hus med litt støv og litt hybelkaniner og hundehår, men med orntlig helgavask hver fredag og ellers litt støvsuging innomellom.

Er det jeg som er for "urenslig" eller tanta mi som er "overrenslig"? Hva gjør dere?

Skrevet

Nå har ikke vi barn enda, men jeg synes ikke det er nødvendig å koke noe som faller på gulvet. Kanskje om det faller på bakken ute, det er jeg faktisk ikke helt sikker på, men tror jeg ville tatt med tingen til nærmeste toalett og skylt den i varmt (veldig varmt) vann. Men, jeg har som sagt ikke barn, enda :)

Skrevet

Greit nok, nå er ikke babyen min kommet ut enda, men jeg har faktisk ikke tenkt på at man må koke leker som faller på gulvet?? Det kan da umulig være nødvendig... Smokker er vel greit å koke innimellom, men når man har en unge som kaster smokken stadig vekk må man jo i teorien koke den fem ganger daglig da. Hvem gidder vel det?

Skrevet

Jeg tror ts er helt normal og at hun andre er i overkant hysterisk.

Unger trenger et immunforsvar - men ja, jeg ville også skylt den dersom den hadde bøss fra gulvet på seg.

Skrevet

Smokkene sluttet jeg å koke jevnlig rundt halvtårsalder. Nå tar jeg et raid innimellom og slenger de i en kjele. Leker har jeg aldri kokt. Det får da være måte på. Bakterier er ikke farlig.

Skrevet (endret)

Jeg leste en gang en sånn humoristisk "forskjellen på barn nummer 1, 2 og 3" og jeg husker ikke alle punktene, men det sto at med det første barnet koker man smokken, med det andre barnet skyller man den, og med det tredje suger man av den ;)

Tro jeg sikter på å hoppe over "nivå en" der ja..

Og man kan da vitterlig ikke koke alle leker som noen gang havner på gulvet utenom matten, da måtte man bare hatt kokende vann på ovnen til enhver tid da... eller skaffe en diiiger serilisator :ler:

Barn trenger ikke et helt sterilt miljø, og krabber da på det samme gulvet, og putter fingrene i munnen etterpå, så å vaske gulvet såpass ofte at det er akseptanbelt, gjør at man slipper koke alt som havner der også?

At man komer smokker (mer eller mindre) regelmessig på generelt grunnlag når babyen er helt liten, er jo en annen sak, det har jeg skjønt at man skal gjøre.

Endret av Malama
Skrevet
Jeg leste en gang en sånn humoristisk "forskjellen på barn nummer 1, 2 og 3" og jeg husker ikke alle punktene, men det sto at med det første barnet koker man smokken, med det andre barnet skyller man den, og med det tredje suger man av den ;)

Ha ha ha

den har jeg og lest, den er artig!

Vesla her i huset er 10 mnd og har klart seg fint uten kokte leker, smokk som har blitt skylt om den har havnet på bakken ute osv...

Det er opp til enhver hva man vil gjøre, men t.om min bror som spiste sand som 1-åring har overlevd.

Skrevet

Jeg har kokt smokker bare den aller første tiden, når babyene er helt ferske. Men sluttet ganske kjapt.

Bakterier er det overalt, og akkurat babyer stapper jo absolutt alt inn i munnen etterhvert, så hvorfor man må koke smokker til barn som er over den aller første, sårbare fasen skjønner jeg ikke helt.

(jeg har også hatt en sønn som spiste sand i store mengder. Og gress. Og jammen tok han ikke en kaninbæsj også en gang. Sånn kan det gå! :mrgreen: )

Skrevet

Til ettåringen min kokte vi smokken med jevne mellomrom, men ellers skyllte vi bare av den hvis den datt i bakken og ble skitten.

Leker ble børstet av hvis de ble skitne, og blir vasket i vaskemaskin/oppvaskmaskin av og til når de er veldig klissete eller møkkete.

Jeg tror også ungene har godt av å få styrket imunsystemet sitt.

Når de er ett år er det helt vanlig at de spiser litt sand, jord og gammel mat de finner på gulvet uansett.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Forskjellen på barn nr. 1-2 og 3?

Den første får bad hver eneste kveld, den andre en gang i blandt mens den tredje, den børster man bare støvet av:))

Gjest lillebøll
Skrevet
Smokkene sluttet jeg å koke jevnlig rundt halvtårsalder. Nå tar jeg et raid innimellom og slenger de i en kjele. Leker har jeg aldri kokt. Det får da være måte på. Bakterier er ikke farlig.

Sånn gjorde jeg og det.

Aldri kokt en leke i hele mitt liv.

Gjest lillebøll
Skrevet

Og hva når de begynner sleike på gulvet? Skal man hive laminaten til kok?

Skrevet

Kokte smokker ganske ofte tidligere, men etter at ungen ble litt større, tar jeg noen raid innimellom. Stort sett bare tørker støv av dem, og ja, når ungen hyler på tbanen, smokken har detti i gulvet og det er 25 minutter igjen, går smokken inn i munnen igjen :sjenert:

Tror overhysteriske foreldre må få fnatt av å ha unger i barnehagen. Der byttes smokker og leker dyttes inn og ut av den ene munnen og inn og ut av den andre munnen.

Det viktigste jeg tror man kan gjøre for barnet sitt er:

Ikke dele skje osv (det er ikke alltid like lett, men etter at vi alle fikk halsbetennelse så prøver jeg)

VASKE SEG PÅ HENDENE!

Og så kan man koke smokker innimellom og prøve å holde det sånn passe renslig.

Gjest Gjest
Skrevet
skylt den i varmt (veldig varmt) vann. Men, jeg har som sagt ikke barn, enda :)

Vanntemperatur har absolutt ingenting å si her.... Så lenge du ikke får brannskader i hendene, er vannet ikke varmt nok til drepe noen bakterier. Såpen løser seg best opp i sånn behageligt varmt vann, og man gidder å vaske skiggelig. Husk å tørke godt av! Vasking løsner bakterier, men de må ennå fjernes ved tørking (gjelder også håndvask).

Skrevet
Vanntemperatur har absolutt ingenting å si her.... Så lenge du ikke får brannskader i hendene, er vannet ikke varmt nok til drepe noen bakterier. Såpen løser seg best opp i sånn behageligt varmt vann, og man gidder å vaske skiggelig. Husk å tørke godt av! Vasking løsner bakterier, men de må ennå fjernes ved tørking (gjelder også håndvask).

hm, ok, det visste jeg ikke men det skal jeg huske på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...