Liisa Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Hva er hormonfri prevansjon? Fungere det like bra som p piller?
Saeria Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Hormonfri prevensjon kan være kondom, kobberspiral sykluscomputere og rett og slett temping. Kondom er, ved riktig bruk, like sikkert som f.eks. p-pillen. Spiralen er også trygg. De andre metodene er avhengig av syklusen, at man kjenner den og ikke tar det ille opp om en blir gravid. Det er nemlig ingenting som hindrer egg i å feste seg, eller som hemmer eggløsningen. Ønsker du ikke å bli gravid anbefaler jeg kobberspiral eller kondom. Dog ingen prevensjon er 100% sikker.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr bruksår Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 Pessar: Normal bruk = 16 Perfekt bruk = 6 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 Pessar Så hva du velger kommer an på hvor sikkert dere må ha det,hvordan helsen din er og ikke minst hvor mye innsats du er villig til å legge i det. Har endt opp med svært striks FAM/Sykluskontroll selv pga at hormoner er uaktuelt, spiral likeså og samboeren stoler ikke på kondomer. Har ikke vært nær på å bli gravid ennå, i løpet av 4 år. Men jeg kjenner kroppen min, har relativt stabile sykluser (25 til 38 dager) og tar færrest mulig sjanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå