Gå til innhold

Barnehageplassen som forsvant

Anbefalte innlegg

Gjest Sint mamma
Skrevet

Nå håper jeg noen kan fortelle meg om jeg overreagerer eller ikke.

Saken er nemlig den: Vi flyttet for litt over et år siden, og søkte derfor ved første mulighet på barnehageplass til vår da 1 1/2 år gamle datter i nærmiljøet. Rundt der vi bor, er det bare private barnehager, så det var slike vi søkte på. Barnehagen vi hadde som førstevalg (BH1), var en som ligger to hus bortenfor vårt hus. Vi visste også at bestevenninnen til datteren vår skulle begynne i denne barnehagen, og hadde naturlig nok lyst til at hun skulle få begynne i barnehage sammen med denne jenta (som også bor i samme vei).

Da svaret på søknaden ankom, hadde vi fått plass i en annen barnehage, en familiebarnehage med kun 1-3 års avdeling(BH2). Vi var ikke så glad for det, fordi det betydde at datteren vår måtte bytte barnehage etter bare et år igjen. Men da vi snakket med styreren i familiebarnehagen vi hadde fått plass i, ble vi mer positivt innstilt. Hun kunne nemlig fortelle at styreren i BH1 hadde sagt til henne: "Kan ikke du ta henne (min datter) dette året, så kan jeg ta imot henne neste høst." Styreren i BH2 kunne også fortelle at de private barnehagene i området samarbeider om opptakene, og at barna fra BH2 har alltid fortrinn i de andre barnehagene når de søker om overflytting når de er 3 år. Siden vi følte at ved å si ja til plassen i BH2, ville vi sikre å komme inn i BH1 (som vi helst ønsket) etter et år, sa vi ja til plassen i BH2.

Nå har vi søkt om overflytting, men fikk beskjed på fredag: Vi får ikke plass i BH1, til tross for at det blir 5 ledige plasser som må fylles fra høsten. Grunnen? De får for mange 3-åringer! Jeg er rimelig oppgitt og sint over en slik praksis. De barna som er 3 til høsten var jo 2 i fjor høst akkurat som min datter. Hvis det er et såå stort problem å ha for mange 3-åringer, burde jo denne styreren kunnet forutse dette problemet og latt være å lovet bort en plass til datteren vår allerede i fjor!!! I et år har vi gledet oss og følt oss sikre på at vi skal få gå i barnehagen vi har hørt mest positivt om, hvor bestevenninnen går og som ligger så nærme hjemme. Men dengang ei. I stedet er vi henvist til en barnehage lenger unna hvor datteren vår atpåtil er plassert i småbarnsavdelingen fordi de ikke har plass til henne i 3-5-årsavdelingen!!! :kjefte:

Har egentlig lyst til å lese styreren i BH1 en SKIKKELIG lekse for jeg er så sint og skuffet. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å ødelegge alle fremtidige muligheter til å få plass i denne barnehagen til fremtidige småsøsken. :tristbla:

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo hende at det har kommet inn noen treåringer som har fortrinnsrett utenfra? Eller at det er spesielle grunner som gjør at de ikke kan ha så mange treåringer som de vanligvis kan ha?

Sikkert lurt å ikke "gi henne en skikkelig lekse", men du kan jo ringe BH1 og spørre hvordan dette kan ha seg og om det ikke stemmer at hun har gitt et muntlig løfte om at ditt barn skulle få plass i hennes barnehage fra høsten av.

En annen ting er; så vidt jeg vet stiller man bakerst i køen hvis man takker nei til den plassen man får tildelt. Så hvis du hadde takket nei til familiebarnehagen i første omgang, så hadde du vel ikke hatt noe mer plass i BH1 nå? Og kanskje stått uten barnehageplass hele dette året som har gått?

Gjest Sint mamma
Skrevet

Vi hadde barnehageplass nærme der vi bodde før. Litt lang reisevei for vesla, men nær både mors og fars jobb, og i tillegg nærme besteforeldre som iblant hentet. Hun trivdes kjempebra der. Alternativet hadde vært å blitt værende der et år til for å slippe å bytte barnehage en ekstra gang.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg er førskolelærer og har jobbet som styrer, og vil si at styrer i BH1 har gjort noe hun slett ikke har lov til å gjøre, og det er å love noen plass. Og et helt år i forveien attpåtil, jeg er helt satt ut.

Opptak i barnehage skjer etter søknadsfrist, og før alle brikker er på plass, kan man rett og slett ikke uttale seg om hvem som får/ikke får plass.

Mange ting skjer i løpet av opptaksprosessen, og i løpet av året, så dette syns jeg er veldig uprofesjonelt. Tror jeg ville tatt en prat med henne, hvis jeg var deg.

Å argumentere med at det er for mange 3-åringer, blir for tynt, all den tid de har en avtale med BH2. Det ligger jo da i kortene at de som blir overflyttet derfra, er 3 år: man vil jo også vite på forhånd hvor mange barn som overflyttes året etter.

Lykke til

Skrevet
Vi hadde barnehageplass nærme der vi bodde før. Litt lang reisevei for vesla, men nær både mors og fars jobb, og i tillegg nærme besteforeldre som iblant hentet. Hun trivdes kjempebra der. Alternativet hadde vært å blitt værende der et år til for å slippe å bytte barnehage en ekstra gang.

Ja da skjønner jeg at du er fortvilt! Prat med styrer i BH1 du. Mulig du også kan ta det opp med barnehageansvarlig i kommunen hvis det ikke fører noen vei?

Gjest Fortsatt ganske sint mamma
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg skal gå innom BH1 nå å snakke med styrer. Håper at det kan resultere i noe positivt. Helst har vi jo lyst på plassen vi har regnet med å få. Men hvis det viser seg at hun ikke er samarbeidsvillig og ikke har forståelse for at hennes fremgangsmåte har vært kritikkverdig, ja da kommer ikke denne mammaen til å være nådig, tror jeg. Jeg synes ikke at disse styrerne skal tro at de bare kan holde på som de vil uten at det får konsekvenser og noen reagerer! :kjefte:

Skrevet

Du kan jo minne styrer om sitt løfte, muligens har husker hun ikke navnet på dere? Men vær rolig og saklig; det kommer det best resultat ut av. Lykke til.

Skrevet

Hjelper neppe å prate med styrer i BH1 når det er styrer i BH2 som kommer med avslaget. At styrer i BH1 har gitt løfter h*n ikke kunne gi, spiller ingen rolle.

Gjest Gjest
Skrevet

Vær glad dere har barnehageplass i det hele tatt, er ikke alle som får det!

Skrevet

Er det ingen andre barnehager dere kan søke plass i?

Skeptisk til å la en 3-åring gå på småbarnsavdeling...Hun kommer til å gå glipp av mye stimuli, og aktiviteter tilpasset hennes alder.

I tilegg er jeg enig med førskolelæreren over her,helt rystet over at hun ble lovet plass,dette har de ikke lov til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...