Gå til innhold

Rapportere til skolen at en har kjemmet håret for lus

Anbefalte innlegg

Gjest barelillemeg
Skrevet

På fredag fikk vi med et skriv hjem fra skolen, sammen med en lusekam og et kvitteringsskjema.

Jeg synes det er greit med beskjed fra skolen om lus, helt OK at det tas et felles krafttak for å sikre at flest mulig foreldre kjemmer samtidig, jeg var positivt overrasket over at det ble delt ut kam, men jeg reagerte sterkt på at vi ble bedt om å kvittere på utført kjemming...! Det har da virkelig ikke skolen noe med i det hele tatt???

Nå er jeg av de foreldre som følge opp barnet mitt, jeg kjemmer når jeg får lusevarsel, og hadde vært den første til å melde fra dersom jeg oppdaget lus på mitt eget barn, så det er sansynligvis ikke meg kampanjen retter seg mot primært, men likevel... Denne type overprøving synes jeg virkelig ikke er passende. Hadde det kommet sammen med en anbefaling fra Folkehelseinstituttet eller lignende, så ville jeg stilt meg annerledes, men denne kampanjen er vel startet av noen hysteriske husmødre som synes lus er det ekleste i verden... (OK, tok den litt langt, skjønner det...). Synes denne nasjonale kampanjen mot lus har vokst seg ut av sitt gode navn og rykte!!!

Hva mener dere? Er det bare jeg som reagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er flott at skolen gjør dette. Det er tross alt ganske mye merarbeid for dem også. I fjor var datteren min plaget med lus 3x. Det var fordi noen av foreldrene unngikk å sjekke barna sine for lus, og dermed var det påen igjen. Skolen hadde sendt ut skriv, men det var tydligvis ikke nok. Tilslutt måtte helsesøster på bane. Vet ikke hva hun gjorde, men vi slapp i vertfall flere runder med lus

Gjest Gjest
Skrevet

hei!

forsto det slik at det var frivillig om en leverte den slippen på at man ha gjort det...

Gjest barelillemeg
Skrevet

Det er da frivillig å kjemme også. Ser ikke hva en kvitteringsslipp kan gjøre fra eller til, annet enn å finne ut hvem som hvertfall ikke kjemmer! Så med mindre helsesøster har tenkt å gå igjennom håret til barna som ikke blir kjemmet, så ser jeg ikke vitsen!

Skrevet
På fredag fikk vi med et skriv hjem fra skolen, sammen med en lusekam og et kvitteringsskjema.

Jeg synes det er greit med beskjed fra skolen om lus, helt OK at det tas et felles krafttak for å sikre at flest mulig foreldre kjemmer samtidig, jeg var positivt overrasket over at det ble delt ut kam, men jeg reagerte sterkt på at vi ble bedt om å kvittere på utført kjemming...! Det har da virkelig ikke skolen noe med i det hele tatt???

Nå er jeg av de foreldre som følge opp barnet mitt, jeg kjemmer når jeg får lusevarsel, og hadde vært den første til å melde fra dersom jeg oppdaget lus på mitt eget barn, så det er sansynligvis ikke meg kampanjen retter seg mot primært, men likevel... Denne type overprøving synes jeg virkelig ikke er passende. Hadde det kommet sammen med en anbefaling fra Folkehelseinstituttet eller lignende, så ville jeg stilt meg annerledes, men denne kampanjen er vel startet av noen hysteriske husmødre som synes lus er det ekleste i verden... (OK, tok den litt langt, skjønner det...). Synes denne nasjonale kampanjen mot lus har vokst seg ut av sitt gode navn og rykte!!!

Lus er noe j***a herk å få.Det er tidkrevende og slitsomt med kamming,vasking,koking,frysing osv.Hvis jeg får slippe det fordi skolen ber om kvittering på kammingen,så er det helt i orden.Folkehelseinstituttet trenger ikke komme med noe anbefaling for min del. :lur:

Skrevet

Jeg synes det er helt kurant.

Skulle gjerne sluppet å dele ut slike lapper (hos oss kaller vi det "luselapper"), men faktum er at hvis EN i klassen ikke gidder å sjekke håret for lus, så vedvarer problemet. For alle sammen.

Har du prøvd å jobbe på en arbeidsplass der det går lus praktisk talt sammenhengende fra oktober til mars? Og det ikke gir seg fordi noen foreldre til stadighet "ikke har tid", "ikke kan", eller "glemmer" å sjekke for lus?

Men for all del, hvis det er fryktelig viktig å la være å kvittere med den lappen, så la være da. De kan neppe politianmelde deg ;) Jeg bare skjønner ikke at det skal være noen big deal, de fleste synes da at lus er ekkelt og ønsker å gjøre et krafttak for å få det bort? Og da er jo poenget at hvis en klasse skal ta et krafttak, så må alle ta det samtidig. Ellers er det bortkastet. Og den eneste måten å (prøve og...) få det gjort på, er at læreren holder oversikt.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Er enig i at det må ta et felles tak, men jeg synes ikke en bør ha rapporteringsplikt til skolen. Tror faktisk ikke du får de foreldrene som vanligvis ikke kjemmer til å kjemme med denne metoden... mange leser ikke slike lapper engang!

Skrevet

Jeg regner med at du forventer å motta informasjon fra skolen om både det ene og det andre. Har det ikke slått deg at du som forelder skal samarbeide med, ikke motarbeide, skolen?

Hvorfor koster det deg så mye å kjemme OG gi tilbakemelding? Jeg må si at jeg stusser litt over en så kraftig reaksjon på noe som egentlig bare er en bagatell...

Gjest Gjest
Skrevet
Denne type overprøving synes jeg virkelig ikke er passende. Hadde det kommet sammen med en anbefaling fra Folkehelseinstituttet eller lignende, så ville jeg stilt meg annerledes, men denne kampanjen er vel startet av noen hysteriske husmødre som synes lus er det ekleste i verden... (OK, tok den litt langt, skjønner det...). Synes denne nasjonale kampanjen mot lus har vokst seg ut av sitt gode navn og rykte!!!

Brevet som deles ut er et da et standardskriv fra Folkehelseinstituttet? Det deles i allefall ut i MANGE kommuner. Hva er egentlig så fælt med å kvittere at du har fulgt anbefalingene?

Gjest Gjest
Skrevet
Er enig i at det må ta et felles tak, men jeg synes ikke en bør ha rapporteringsplikt til skolen. Tror faktisk ikke du får de foreldrene som vanligvis ikke kjemmer til å kjemme med denne metoden... mange leser ikke slike lapper engang!

Om man ikke leser lappen får man i allefall sjekket det bedre når det er en kvittering med. Dessuten vil det kanskje bidra til at noen barn hjelper til med å følge det opp. Jeg vet i allefall at mange av mine elever vil minne foreldrene en gang ekstra på lapper som det kreves kvittering på.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Jeg motarbeider ikke skolen - jeg kjemmer alltid når det går ut varsel. Men jeg reagerer vel fordi jeg føler av vi som foreldre blir stemplet som 'dårlige kjemmere' og ikke følger opp... Det er masse skriv som kommer fra skolen, men tidligere har vi kun signert på skriv som omhandler skolens prosedyrer, og som er viktig for den daglige driften av skolen. Synes det sporer litt av her fra skolens side!

Gjest lillebøll
Skrevet

Flott at foreldrene faktisk MÅ gjøre dette. Altfor mange foreldre som tror at deres barn kan aldri få lus. Skjønner skolen godt jeg. Hva hjelper det om du kjemmer om ikke alle gjør det? På denne måten kan de kanskje tvinge disse bedreviterne til å dra kammen gjennom.

Skrevet

Foreldre krever da det utroligste av skolen og av barnas kontaktlærere, så jeg ser ikke hvorfor ikke skolen skal kunne kreve noe av foreldrene, noe som attpåtil har direkte med alle elevenes helse og trivsel å gjøre?

Skolen får vel ikke gjort så mye fra eller til med de som nekter å kamme og/eller nekter å fylle ut skjemaet. Jeg gjetter at de sender rundt disse skjemaene med underskrift for å synliggjøre alvoret for foreldrene og som et virkemiddel for å ansvarliggjøre foreldrene og i et håp om at det skal føre til at enda fler foreldre faktisk grer med lusekammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Om skolen gjentatte ganger har måttet sende ut lusvarsler, så skjønner jeg fremgangsmåten, for det vil gi en viss oversikt over hvem det er som ikke tar lusvarslene alvorlig, og dermed forårsaker flere utbrudd.

Foreldre som tar luseplager alvorlig reagerer gjerne sterkt om barna deres blir smittet gjentatte ganger, og de purrer på lærer og administrasjon for å få gjort noe med problemet - og dette er et virkemiddel for å få oversikt over hvilke grupper man bør gi litt ekstra oppmerksomhet for å få bukt med plagene.

Og om skolen er med på Lusfri Norge-kampanjen som er nå i helgen kan jeg også forstå at dere blir bedt om å signere på at dere bruker kammene, for om de ikke blir brukt, kan skolen likeså godt la være å bruke penger på å bli med på neste kampanje, og heller bruke dem på å kopiere opp varselbrev ved neste utbrudd ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig i at det blir for dumt med rapporteringsplikt; det får da være måte på infantilisering av foreldre.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Dette var et bra tiltak!

Skolen deler ut lusekam, dere der hjemme kjemmer og raporterer til skolen!

Det er for å få alle til å gjøre det!

De som ikke gir tilbakemelding har da mest sannsynelig ikke gjort det, som igjen kan føre til at evt. smitte kan skje.

Nå som dere må kvittere for dette har skolen en viss oversikt!

Det hender at barna glemmer å gi dette til foreldrene, hvilket da blir oppdaget dersom skolen ikke får tilbakemelding fra foredrene om utført handling!

Hvorfor har ikke skolen noe med det? Foreldre krever så mye av lærere/skolen om andre ting, men med engang skolen krever noe av foreldrene så blir det "ramaskrik"

Lus er et stort problem på skoler og skolen prøver å få bukt med dette.

Ledelsen prøver å få bukt med dette ved at dere som foreldre skriver under på at dere har brukt lusekammen.

Resultatet kommer ikke ut blandt ALLE elevene om det er det du er redd for.

Dette er for alles beste!

Supert tilltak! Skjønner ikke hva som er galt med det!

Hvorfor er det galt?

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest nextlife
Skrevet

Nei, jeg reagerte også på denne kvitteringslappen. På lik linje med mange andre idiotiske kvitteringslapper vi får fra nevnte sted.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg synes det er flott at skolen er med på å ta tak i luseproblemet. Her har vi hatt det opptil flere ganger, og vil selvfølgelig fryktelig gjerne slippe flere runder.

Imidlertid er jeg ikke så sikker på at en kvittering for utført kjemming er det som skal til. Alle kan jo signere og returnere en kvittering, uavhengig av om de faktisk utfører det de kvitterer for. Hvis noen foreldre er så sløve at de ikke gidder å sjekke barna sine for lus, så tar de nok ikke en sånn kvittering spesielt alvorlig heller.

Skrevet (endret)

Det har vært eller skal være "hodelusens dag" i disse tidene.

Dvs det har blitt delt ut lusekammer til alle skoler, for at alle barn skal bli gjennomgått. Synes dette er et topp prosjekt, og synes det er kjempebra at noen er villig til å betale for det! Skjønner ikke hva det er å klage over egentlig! ;)

http://www.lusfrinorge.no/

Endret av BitteLille
Gjest Evalina
Skrevet

Det er vel ikke kampanjen i seg selv noen klager over, men det at man oppfordres til å rapportere å ha gjennomført kjemmingen.

Jeg hadde kjemmet uavhengig av oppfordring om rapportering. Det koster meg et navnetrekk, det koster meg ikke irritasjon. Som Kosemose sier, kanskje bidrar denne oppfordringen om rapportering til at noen som ellers ville tatt lett på kampanjen, skjønner alvoret.

På skolen vår sliter de (vi) veldig med lus, har inntrykk av at det er lus på skolen fra høst til sommer, år etter år. Jeg har nærmest blakket meg på lusemiddel i vinter... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...