Gjest tupean Skrevet 9. mars 2008 #1 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei. Jeg holder på å studere til å bli førskolelærer og holder akkurat nå på med en oppgave om matrestriksjoner i barnehagene. Det som er mitt problem er at jeg finner masse litteratur om JH og at de ikke kan spise kjøtt fra et dyr hvor blodet ikke er tappet på riktig måte. Det jeg ikke finner noe om er hva de kan og ikke kan spise? Er det noen regler for hva som er lovlig å spise av f.eks. pålegg? Det finnes jo mange typer kjøtt pålegg hvor blodet sikkert ikke er blitt tappet riktig i følge deres tro? Lurte på om noen kunne svare meg på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 11. mars 2008 #2 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Trodde de bare måtte holde seg unna alle produkter hvor blod inngår jeg... Fant bare dette: Et bibelsk forbud som har ført til en svært særegen regel, finner vi i 3. Mos 17, 14: "Dere må ikke spise blodet av noen skapning, for blodet er livet i hver skapning. Den som spiser det, skal utryddes." Du finner forresten masse om JV og blod her: http://home.c2i.net/norman/legekronikk.htm Endret 11. mars 2008 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 11. mars 2008 #3 Del Skrevet 11. mars 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=300541&hl= her står det endel, og her kan du spørre JV direkte. Hvis det er dem du sikter til da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 11. mars 2008 #4 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvis det er det su sikter til, så varierer det nok veldig. Dette med blod er sant, så alt sånn må man holde seg unna. Går man helt dypt i detalj, er det regler for klovdyr, skalldyr, drøvtyggere m.m Men jeg husker faktisk ikke detaljene. Gå inn på linken over og spør og les der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maren Skrevet 11. mars 2008 #5 Del Skrevet 11. mars 2008 Var JV før og vi spiste ikke mat som var tilsatt blod, (blodproteiner). Men reint kjøtt som var i butikkene så vi på som hygienisk nok så det holdt for oss. Vi spiste heller ikke lungemos og spesiellt ikke blodpølse. Dette med de gamle lovene som står i gamle-testamentet om å ikke spise dyr med kløyvd hov bl.a. ser JV på som regler som er blitt frigjort av Jesus og derfor ikke trenger å følges i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JV Skrevet 13. juni 2008 #6 Del Skrevet 13. juni 2008 Hei. Jeg holder på å studere til å bli førskolelærer og holder akkurat nå på med en oppgave om matrestriksjoner i barnehagene. Det som er mitt problem er at jeg finner masse litteratur om JH og at de ikke kan spise kjøtt fra et dyr hvor blodet ikke er tappet på riktig måte. Det jeg ikke finner noe om er hva de kan og ikke kan spise? Er det noen regler for hva som er lovlig å spise av f.eks. pålegg? Det finnes jo mange typer kjøtt pålegg hvor blodet sikkert ikke er blitt tappet riktig i følge deres tro? Lurte på om noen kunne svare meg på dette. Vi kan ikke spise:Rene blodprodukterFarseprodukter (pølser) med blod i. Det står alltid på pakken hva det inneholder.Kjøtt fra dyr som er kvalt eller hvor blodet av andre grunner ikke er tappet ut av dyret. Alt vanlig kjøtt som selges i butikken idag, er tappet for blod. Bare les på pakken når du kjøper pølser, kjøttkaker, karbonader og andre blandingsprodukter. Vanligst er blodprotein i produkter f. eks fra Euroshopper. Det er ikke så vanskelig! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå