Gjest Bodillen Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Søsteren min fortalte at på skolen datteren hennes går på (barneskole) fører de fravær på elevene når foreldrene deres uteblir fra foreldremøter. Dette gjøres også om foreldrene sier ifra på forhånd at de ikke kan møte. Flere som har erfaring med sånn praksis? Det gjøres i hvert fall ikke på vår skole.
Mrs. K Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Ikke på våre skoler heller. Det var da en underlig håndtering av problemet.
venus* Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Dette hørtes så pussig ut at jeg nesten tviler på at skolen faktisk gjør det. Det spørs vel om søsteren din har misforstått dette?
Nigo-san Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Noe slikt har jeg aldri hørt om. Merkelig praksis! Jeg skjønner at det kan være problematisk at foreldre ikke dukker opp på foreldremøter, men dette synes jeg var en dårlig løsning. Det ER jo tross alt ikke barna som ikke møter... :klø:
Gjest Bodillen Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Dette hørtes så pussig ut at jeg nesten tviler på at skolen faktisk gjør det. Det spørs vel om søsteren din har misforstått dette? Neida, hun har ikke misforstått. De fikk beskjed om det etter at de meldte forfall til forrige foreldremøte. Antagelig er det noe de gjør fordi det er et stort problem at foreldre ikke følger opp, men jeg synes det er en merkelig praksis. Søsteren min og mannen hennes er foreldre som alltid stiller opp hvis det lar seg gjøre, og de føler seg selvfølgelig urettferdig behandlet nå. Jeg ville rett og slett ikke funnet meg i det. Endret 9. mars 2008 av Bodillen
Gjest barelillemeg Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Synes det høres meget rart ut, og skjønner ikke hva skolen skal bruke det til??? Dokumentasjon på dårlige foreldre??? Hadde heller ikke funnet meg i det!
HomicidalPsychoJungleCat Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Men hva slags konsekvens får dette for barnet, da? At h*n ikke får karakter i en skole som ikke gir karakterer? At hvis foreldrene ikke møter på foreldremøte så må ungen gå om igjen? Kjære vene, dette er jo bare tull, det har ingen betydning.
Gjest Bodillen Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Men hva slags konsekvens får dette for barnet, da? At h*n ikke får karakter i en skole som ikke gir karakterer? At hvis foreldrene ikke møter på foreldremøte så må ungen gå om igjen? Kjære vene, dette er jo bare tull, det har ingen betydning. Nei, jeg tenkte det samme. Hadde det vært snakk om ungdomsskolen, ville jo saken straks stilt seg annerledes (les: verre), siden mye fravær kan føre til nedsatt ordenskarakter.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Dette gjøres ikke ved skolen der jeg jobber, og jeg tviler sterkt på at det finnes hjemmel for å føre fravær på barna om foreldrene ikke møter til foreldremøter. Selv om det ikke vil ha noen konsekvens, (utenom hvis barnet har mye annet ugyldig fravær, og "fraværet" som føres etter foreldrenes utebilvelse fra foreldremøtet blir tungen på vektskålen som fører til melding til barneverntjenesten e.l.) så ville jeg satt meg grundig på bakbena om det hadde blitt ført fravær på mitt barn om jeg hadde blitt forhindret fra å møte på foreldremøte. Barn i grunnskolen har rett til et visst timetall undervisning hvert år, og om man sender barna på skolen de dagene de tilbyr undervisning, så skal det ikke føres fravær. Jeg kan ikke forestille meg at noen andre omstendigheter enn fravær fra undervisningen gir hjemmel for å føre fravær. Jeg ville bedt denne skolen dokumentere hjemmel for praksisen sin.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Dette gjøres ikke ved skolen der jeg jobber, og jeg tviler sterkt på at det finnes hjemmel for å føre fravær på barna om foreldrene ikke møter til foreldremøter. Selv om det ikke vil ha noen konsekvens, (utenom hvis barnet har mye annet ugyldig fravær, og "fraværet" som føres etter foreldrenes utebilvelse fra foreldremøtet blir tungen på vektskålen som fører til melding til barneverntjenesten e.l.) så ville jeg satt meg grundig på bakbena om det hadde blitt ført fravær på mitt barn om jeg hadde blitt forhindret fra å møte på foreldremøte. Barn i grunnskolen har rett til et visst timetall undervisning hvert år, og om man sender barna på skolen de dagene de tilbyr undervisning, så skal det ikke føres fravær. Jeg kan ikke forestille meg at noen andre omstendigheter enn fravær fra undervisningen gir hjemmel for å føre fravær. Jeg ville bedt denne skolen dokumentere hjemmel for praksisen sin. Hjemmel og hjemmel fru Blom... Man tolker da lovene som man vil, og skriver akkurat det som passer en. Slik som alle med 3 årige høyskoler gjør...eller hva er lærerskolen på? Foreldrene burde ta meg advokat på alt som skolen arrangerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå