Gjest TS Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Vi har nylig bestemt oss for å bli prøvere. Men jeg har en følelse av at vi kommer til å slite, og at det kommer til å ta lang tid. Noen flere som har følt det, også har det gått bra? Det er en litt ekkel følelse å begynne prøvingen med. Noe av grunnen til at jeg tror det er at vi har vært sammen veldig lenge og "slurvet" med prevensjon uten at vi har hatt noen uhell. En annen grunn er nok at jeg har lest litt for mye inne på forum, der slitere ofte er høyere representert enn de er totalt i befolkningen.
Noli Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tror rett og slett at alle disse forumene har en negativ påvirkning på folk, det sier seg selv at langtidsprøvere er overrepressentert på slike forum. Det er dumt å bli stresset før man allerde har begynt. Hva vil det si å ha slurvet med prevensjonen? Slurve med p-piller? Slurve med kondom? Hoppe av i svingen? Poenget er vel at med mindre man ikke bruker prevensjon i det hele tatt, må det være en eller annen form for prevensjon som påvirker dere, og da er det i grunnen ikke rart at dere ikke blir gravide.
Gjest TS Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tror nok at forumet her har skapt mesteparten av bekymringen min. Får lese litt mindre her inne Med uforsiktig med prevensjon mener jeg mye hoppe av i svingen midt i perioden, og ellers ingenting (Brukte p-piller i flere år, og da er det jo naturlig at det ikke skjedde noe). Har vel gjort det i et drøyt år.
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jeg trodde også vi kom til å slite. Men jeg ble lett gravid. Ikke ta sorgene på forskudd
Noli Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Med uforsiktig med prevensjon mener jeg mye hoppe av i svingen midt i perioden, og ellers ingenting (Brukte p-piller i flere år, og da er det jo naturlig at det ikke skjedde noe). Har vel gjort det i et drøyt år. Husk at det er mye som skal klaffe for å bli gravid, selv om de fleste klarer det lett. "Frykten" for å bli gravid når man hopper av i svingen er overdrevet.
Furstina Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Jag tror man ska använda information på nätet med viss filtrering och ett positivt sinne... Det är många som sliter med att bli gravida, det är många som får missfal (SA/MA), många har bäckenplågor eller andra besvär, barn dör i magen eller föds prematurt. Det blir akutkejsarsnitt eller skräckförlossningar. men de allra flesta blir gravida inom ett år. De flesta graviditeter går bra, många mår ganska bra i graviditeten, de flesta förlossningar är kämpiga men har lyckliga slut och de allra flesta barn som föds är friska. Använd informationen för att ta reda på ATT det kan ta tid, ATT saker kan ske och läs flera källor. Men förvänta inte det värsta, hoppas på det bästa i stället. Det är oftast så att de som sliter med att bli gravida syns längre och mer i forum (eftersom de har fler frågor, nya problem och är "här" längre), även de som mår dåligt under graviditeterna märks mer än de som mår bra. Det är hur som helst dumt att försöka leta upp bekymmer innan man har dem. Lycka till
angelou Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Jeg følte det også på meg at vi kom til å slite, men det gjorde vi ikke.
happy_85 Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg har aldri tenkt på hvor vanskelig det er å bli gravid før jeg begynte å lese her. Høres ut som omtrent alle er slitere, og prøver hvertfall 5 mnd før det klaffer, og de fleste opp mot et år. Så jeg har begynt å tenke at vi er sikkert en av de som kommer til å slite lenge fordi vi er så uheldige med alt. Ingen morsom tanke det, for dette skal jo være kos, spennende og moro å begynne prøving. Men når man hører om alle som blir gravide uten å prøve så kan det da ikke være så vanskelig å treffe riktig (om noen skjønner)=) Jeg tenker sånn at om man blåser i temping, EL tester og ha sex annen hver dag, og bare har seg så ofte man vil, gjerne hver dag, så må jo sjansen være ganske stor for at det klaffer (kan ikke spermen leve opptil 2 døgn da når de er ute?) Da er det på en måte noen krabater der hele tiden. Så da burde sjansen være stor for at det treffer. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Men man blir ganske deppa av å lese her inne synes jeg, og det kommer fort negative tanker. Skulle hatt en egen tråd hvor det sto om alle som fikk klaff veldig fort, tipper den hadde blitt lang etterhvert:) Og det hadde vært veldig oppfriskende og moro å lese;) Endret 11. mars 2008 av happy_85
Gjest Langtidsprøver Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Som langtidsprøver klarer jeg ikke å la vær å kommenterer nå. Happy_85 skrev: "Høres ut som omtrent alle er slitere, og prøver hvertfall 5 mnd før det klaffer, og de fleste opp mot et år." Nei, vet du hva! Dette er et helt normalt tidsperspektiv. Det regnes som helt normalt å prøve opp til et år før man blir gravid. Jeg blir rett og slett skikkelig forbanna når du bruker ordet "sliter" i denne sammengheng. Til trådstarter: Det er vel sånn at man ser mye av det man er opptatt av. Du som er bekymret for å måtte prøve lenge ser mange som prøver lenge. Jeg som har prøvd i 2 1/2 år ser mange brukere som blir gravid med en gang. Vi har vel på filter begge to. Lykke til med prøvingen! Kos deg med det
Concertina Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Men når man hører om alle som blir gravide uten å prøve så kan det da ikke være så vanskelig å treffe riktig (om noen skjønner)=) Jeg tenker sånn at om man blåser i temping, EL tester og ha sex annen hver dag, og bare har seg så ofte man vil, gjerne hver dag, så må jo sjansen være ganske stor for at det klaffer (kan ikke spermen leve opptil 2 døgn da når de er ute?) Da er det på en måte noen krabater der hele tiden. Så da burde sjansen være stor for at det treffer. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Joda, men selv om man har sex i rett tid så skal det faktisk litt mer til. De aller fleste som har prøvd i noen måneder vet når de har eggløsning og har sex hele den "usikre perioden", det betyr ikke at de nødvendigvis blir gravide likevel, svært ofte så blir egget befruktet men det er noe galt slik at det blir skylt ut igjen med mensen. Det er ikke fordi folk nødvendigvis ikke er fruktbare, men fordi det skal klaffe ganske godt for at det faktisk skal bli et menneske av det Sædceller kan leve opptil 5 døgn i rett miljø (eggløsningsslim). Og å prøve i 5 måneder er ikke lenge, alt opptil et år regnes som normalt. Noen får det til ved første forsøk, andre ved det tiende Etter et år så anbefales det at man går til lege for å sjekke om det er noe galt.
happy_85 Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Som langtidsprøver klarer jeg ikke å la vær å kommenterer nå. Happy_85 skrev: "Høres ut som omtrent alle er slitere, og prøver hvertfall 5 mnd før det klaffer, og de fleste opp mot et år." Nei, vet du hva! Dette er et helt normalt tidsperspektiv. Det regnes som helt normalt å prøve opp til et år før man blir gravid. Jeg blir rett og slett skikkelig forbanna når du bruker ordet "sliter" i denne sammengheng. Til trådstarter: Det er vel sånn at man ser mye av det man er opptatt av. Du som er bekymret for å måtte prøve lenge ser mange som prøver lenge. Jeg som har prøvd i 2 1/2 år ser mange brukere som blir gravid med en gang. Vi har vel på filter begge to. Lykke til med prøvingen! Kos deg med det Kanskje jeg formulerte meg litt feil, jeg mente det ikke sånn at man er sliter når man prøver i 5 mnd. Jeg mente at jeg blei litt sjokkert over hvor mange som faktisk må holde på i opptil et år før det faktisk klaffer. Så jeg snakka på en måte utifra det jeg visste før jeg begynte å lese litt om dette. Fordi man hører jo om alle som blir gravide med en gang, og har alltid trudd at man må være overforsiktig på en måte, for man blir gravid av den minste ting. Jeg vet jo det at det er veldig mange som prøver mye lenger enn et år, og er slitere. Så var ikke meninga å provosere noen med det. Håper jeg klarte å forklare litt bedre nå
happy_85 Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Joda, men selv om man har sex i rett tid så skal det faktisk litt mer til. De aller fleste som har prøvd i noen måneder vet når de har eggløsning og har sex hele den "usikre perioden", det betyr ikke at de nødvendigvis blir gravide likevel, svært ofte så blir egget befruktet men det er noe galt slik at det blir skylt ut igjen med mensen. Det er ikke fordi folk nødvendigvis ikke er fruktbare, men fordi det skal klaffe ganske godt for at det faktisk skal bli et menneske av det Sædceller kan leve opptil 5 døgn i rett miljø (eggløsningsslim). Og å prøve i 5 måneder er ikke lenge, alt opptil et år regnes som normalt. Noen får det til ved første forsøk, andre ved det tiende Etter et år så anbefales det at man går til lege for å sjekke om det er noe galt. Ja, men det jeg liksom ikke skjønner er hvorfor det skal være så vanskelig.. Er så "unødvendig" at det skal være så vanskelig å bli gravid. At absolutt alt må klaffe på en måte. Men det er jo da sånn det er, blei bare litt overaska nå som jeg har lest litt om dette:) Men da skjønner jeg jo at 5 mnd ikke er lenge. Får vel bare prøve å tenke positivt og ta det med ro (lettere sagt enn gjort).
Furstina Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Jag tror att fokuset i skola och när man är tonåring på hur lätt det är att bli gravid, att man ska använda kondom eller p-piller och att det ÄNDÅ kan bli graviditet har en del "skuld" i det hela. För det talas ganska mycket om uhellen, om hur lätt en del blir gravida men det informeras inte alls lika mycket om att det faktiskt är ett genomsntit på ca 7 månader att bli gravid när man faktiskt prövar. Jag har pratat med flera kompisar som inte har vetat hur kroppen fungerar och detaljerna kring hur man kan bli med barn. De tror lätt att det är något fel på dem efter 2-3 perioder. Samma sak kring att missfall /SA är så pass vanligt och ganska "normalt" även om det är tragiskt. Det äs slitsamt att pröva, att hoppas och vänta. Det är olika slitsamt de första månaderna och den 10:e eller 20:e.
Knøttet Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Kjenner meg litt igjen. Har vært uforsiktig alt for mange ganger, og med flere av kjærestene jeg har vært sammen med, uten å bli gravid. Likevel ble jeg gravid i min 4.pp, så det trenger ikke å bety noe at man ikke har blitt gravid på "slurv"
Kylling Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 Ja, men det jeg liksom ikke skjønner er hvorfor det skal være så vanskelig.. Er så "unødvendig" at det skal være så vanskelig å bli gravid. At absolutt alt må klaffe på en måte. Men det er jo da sånn det er, blei bare litt overaska nå som jeg har lest litt om dette:) Men da skjønner jeg jo at 5 mnd ikke er lenge. Får vel bare prøve å tenke positivt og ta det med ro (lettere sagt enn gjort). Det er vel ikke rart at det er så "vanskelig" å bli gravid, at alt må klaffe osv.. det er jo tross alt et menneske man lager. Og det finnes ikke mer kompliserte skapninger enn mennesker.
happy_85 Skrevet 15. mars 2008 #16 Skrevet 15. mars 2008 Det var veldig å kverulante folk skulle være da. Ikke vri på alt jeg sier.
Kylling Skrevet 15. mars 2008 #17 Skrevet 15. mars 2008 Det var veldig å kverulante folk skulle være da. Ikke vri på alt jeg sier. :klø: Kverulante og vrir på det du sier? Gjorde jeg det? Det var i såfall ikke meninga. Jeg skrev bare en kommentar til noe du skrev. Jeg synes faktisk at ikke det er så rart at det er mange faktorer som må klaffe for å kunne lage et nytt menneske. Dette er min mening, og om det er kverulerende og vridninger av hva du har sagt, det kan jeg egentlig ikke se.. Men beklager hvis jeg har gjort noe galt.
happy_85 Skrevet 15. mars 2008 #18 Skrevet 15. mars 2008 (endret) ok, sorry det bare virka som jeg liksom var så dum fordi jeg ikke skjønte at det var så komplisert. Jeg vet jo at det er det, men synes det er så dumt at det skal så mye til, om du skjønner? Hadde vært fint om det var en knapp man kunne skru på og vips var man klar:) Og det var ei over her som blei provosert av det jeg sa og vridde det til å bli noe annet.. Så litt oppgitt bare. Endret 15. mars 2008 av happy_85
Kylling Skrevet 15. mars 2008 #19 Skrevet 15. mars 2008 Okei, men da er det greit. En slik knapp skulle gjerne jeg ha hatt forresten.
jente 79 Skrevet 15. mars 2008 #20 Skrevet 15. mars 2008 Jeg var vel innstilt på at vi sannsynligvis ville slite før vi begynte prøvinga... Hadde vel ingen spesiell god grunn til det. Men et par ting både ved meg og mannen som jeg var redd kunne skape problemer for oss. Men jeg tok heldigvis feil. Jeg klarte å bli gravid to ganger på 3 måneder (en SA i mellom). Lykke til :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå