2008brud Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Hvor mange servitører trenger vi? Vi leier et lokale og det kommer 70 gjester, alle er med fra vielse til fest. Middagen og desserten blir sendt rundt på fat, mens forretten blir servert til hver person. Vin vil også bli servert, mens brus settes på bordet. Hvor mange tror dere vi trenger?
sandra82 Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 vi skal ha 4-5.. og blir rundt 75 stykk... vin skal sjenkes i glassene så vil jeg at flasker skal stå på bordet... vann må selvsagt sjenkes... vi skal bare ha tallerken servering... en flink servitør tar 4 forett tallerkener pr tur og 3 hovedrett, med andre ord blir det ikke så mange turer.. jeg tror det hele er avhengig av hvor dyktige servitører dere skal ha... leier dere... betaler dere noen kjente?!? mange vil nok si at 4-5 servitører er for lite, men skulle jeg selv servert til en slik anledning hvor alt er plankekjøring.. (ikke no bestilling bare levere ting ut og inn) så kunne jeg fint hatt rundt 15-20 stykk for bare meg...
Gjest nextlife Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Synes forslaget over her innebærer alt for lite servitører. Hvis du leser i den tråden som heter noe slikt som "legger dere merke til detaljene.." er det flere som kommenterer at god mat, rask servering og nok vin er det som legges mest merke til. Ingenting er verre enn et staselig selskap, der det er for lite servitører til at gjestene får nyte maten samtidig. Det kommer litt an på om servitørene er veldig erfarne eller uerfarne, , men mer enn 12 gjester bør en servitør ikke ha. Er det en uerfaren er det nok med 8-10 gjester. Huska at det skal bæres ut saus og poteter, og skjenkes vin, noe som også tar tid. (Og personlig så mener jeg at vin skal skjenkes av servitører, ikke stå på bordet). Så til 70 gjester ville jeg ha hatt 7 servitører.
Trampe Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Vi var 56 og hadde fire servitører. Det var riktignok venninner av meg, så de var uerfarne i tillegg, men det var for lite. Vi skulle ihvertfall hatt fem, om ikke seks. Hos oss reddet toastmaster mye av middagen, da han oppdaget at dette gikk for sakte - og hev seg rundt sammen med servitørene. Jeg ville også hatt 7 servitører til 70 gjester.
cilipili Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tror en pleier regne én servitør på ti personer..
SøsterLiten Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 hei! alle catering selskapene vi har vært i kontakt med for vårt bryllup sier at de vanligvis regner 10-12 gjester per servitør, så vi som skal ha mellom 50 og 60 gjester har bestemt oss for å ha 6 servitører. da føler vi oss ganske sikre på at ingen gjester behøver å vente på maten slik at vi alle kan nyte maten sammen! lykke til med forberedelsene! brudeliten
sandra82 Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Synes forslaget over her innebærer alt for lite servitører. Hvis du leser i den tråden som heter noe slikt som "legger dere merke til detaljene.." er det flere som kommenterer at god mat, rask servering og nok vin er det som legges mest merke til. Ingenting er verre enn et staselig selskap, der det er for lite servitører til at gjestene får nyte maten samtidig. Det kommer litt an på om servitørene er veldig erfarne eller uerfarne, , men mer enn 12 gjester bør en servitør ikke ha. Er det en uerfaren er det nok med 8-10 gjester. Huska at det skal bæres ut saus og poteter, og skjenkes vin, noe som også tar tid. (Og personlig så mener jeg at vin skal skjenkes av servitører, ikke stå på bordet). Så til 70 gjester ville jeg ha hatt 7 servitører. jeg kan være enig i at det kan være for få servitører om en skal ha til å sjenke vin hele tiden, og ha noen til å gå med fat... også spørs det hvordan servitører man velger.. jeg vet hvem jeg skal bruke, og disse har jobbet i det samme lokalet før.. med samme antall gjester og servitører.. så jeg tror ikke det går ut over opplevelsen til gjestene mine... jeg har jobbet som servitør i 5 år og sier at det hele spørs hva slags oppgaver disse skal ha og hvor erfarne de er... Men nå må jo jeg da igjen sette fingeren på at mitt bryllup skal være enkelt og koselig, ikke stivt og staselig..
jeanee Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Skal selv ha koldtbord..men skal ha noen servitører til å skjenke vann, og fylle opp med mer vin..setter vinflasker på bordet, men må nok fylles på..skal ha ca 80 gjester.. Noen som har forslag til hvor mange vi trenger her?..til skal jo bare servere drikke.. og hvordan deler vi opp gjestene til å forsyne seg uten at det blir helt kaos?..Noen erfaringer rundt dette?
Gjest nextlife Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 jeg kan være enig i at det kan være for få servitører om en skal ha til å sjenke vin hele tiden, og ha noen til å gå med fat... også spørs det hvordan servitører man velger.. jeg vet hvem jeg skal bruke, og disse har jobbet i det samme lokalet før.. med samme antall gjester og servitører.. så jeg tror ikke det går ut over opplevelsen til gjestene mine... jeg har jobbet som servitør i 5 år og sier at det hele spørs hva slags oppgaver disse skal ha og hvor erfarne de er... Men nå må jo jeg da igjen sette fingeren på at mitt bryllup skal være enkelt og koselig, ikke stivt og staselig.. Servering var min profesjon tidligere, og jeg har derfor strengt klare meninger og forestillinger om hvordan et selskap skal kjøres :gjeiper: Tempo i serveringen er det klart viktigst for meg, og det synes jeg ikke har noe med et stivt selskap å gjøre, men det å gi maten og gjestene den serveringen de fortjener.
Gjest nextlife Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Skal selv ha koldtbord..men skal ha noen servitører til å skjenke vann, og fylle opp med mer vin..setter vinflasker på bordet, men må nok fylles på..skal ha ca 80 gjester.. Noen som har forslag til hvor mange vi trenger her?..til skal jo bare servere drikke.. og hvordan deler vi opp gjestene til å forsyne seg uten at det blir helt kaos?..Noen erfaringer rundt dette? 3-4 servitører ville jeg ha hatt til dette formålet. Regner med at servitørene også skal rydde ut også. Når gjestene skal forsyne seg er det greit å la en side forsyne seg i gangen (hvis du dekker T, E eller hestesko). Ca 15 - 20 personer i gangen rundt koldtbordet.
Trampe Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Vårt bryllup var også enkelt og koselig, ikke stivt og staselig. Men det blir ikke mye koselig med kald mat.
jeanee Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 3-4 servitører ville jeg ha hatt til dette formålet. Regner med at servitørene også skal rydde ut også. Når gjestene skal forsyne seg er det greit å la en side forsyne seg i gangen (hvis du dekker T, E eller hestesko). Ca 15 - 20 personer i gangen rundt koldtbordet. Tenkte å dekke E-bord, så da går det an å ta et bord om gangen..det var lurt;) Tenkte å ha 4 servitører/kjøkkenhjelp..får håpe det holder..
sandra82 Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Skal selv ha koldtbord..men skal ha noen servitører til å skjenke vann, og fylle opp med mer vin..setter vinflasker på bordet, men må nok fylles på..skal ha ca 80 gjester.. Noen som har forslag til hvor mange vi trenger her?..til skal jo bare servere drikke.. og hvordan deler vi opp gjestene til å forsyne seg uten at det blir helt kaos?..Noen erfaringer rundt dette? dele inn på bord er nok en god ide ja... ellers kan man prøve å ta en litt mer rotete måte.. for eksempel dele inn på alder... bare for å få igang en samtale med andre enn dem du sitter med... men dette kan også fort bli litt kaotiskt.. så ville nok gått for bord inndeling!! men regner med at du har en god toastmaster som informerer ordentlig... (finnes jo alltid noen tanter og slikt som gjør som dem vil.. hvertfall i min familie.. ) Jeg gidder ikke å begynne å krangle om servitører... :rødme: Jeg kom med ett forslag utifra det jeg skal ha... jeg har min erfaring og mine kunnskaper og velger utifra det.. jeg har ingen intensjon om at folk skal få kald mat eller dårlig stemning fordi de ikke får nok vann eller vin! Det verste jeg vet er servitører som svirrer rundt meg når jeg prøver å ha det hyggelig... og noe av det jeg hater mer er servitører som henger rundt.. men la oss alle bare være enige om å være uenige!!! TS for velge utifra det hun trenger!
Gjest nextlife Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 men la oss alle bare være enige om å være uenige!!! TS for velge utifra det hun trenger!
2008brud Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. mars 2008 Trådstarter synes det høres fornuftig ut med 7, kanskje 8 stk. hehe. Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå