Gjest Grafica Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg har veldig svake øyne (+4,5 og +6,75, i tillegg til skjeve hornhinner), og har gått med briller siden jeg var 3 år gammel. Begynner nå å bli lei... Øynene mine takler ikke linser, jeg gikk med det et par år, men nå greier jeg ikke gå med de lenger. Jeg er alltid kjemperedd for å ødelegge brillene mine, siden bare glassene mine koster 3500kr... Jeg vil gjerne søke trygdekontoret til støtte for laseroperasjon. Optikeren min sa at med så høy styrke som jeg har, burde jeg få støtte. Man må egentlig være 23, men siden jeg har hatt stabil styrke de ti siste åra (altså gjennom tenårene, som er den mest kritiske tiden for øynene), så kan jeg operes nå. Men hvordan gjør jeg dette? Ringer jeg trygdekontoret og ber om skjemaer? Må jeg gå til en klinikk og søke gjennom de? Ca hvor lang behandlingstid kan jeg vente meg hos trygdekontoret? Endret 9. mars 2008 av Grafica
lunina Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Hvorfor betaler du ikke selv? Det er ufattelig dyrt, men dersom du får avslag på dekking, og det plager deg såpass, så er det ingen vits å vente-det vil tjene seg inn igjen etter hvert uansett. Har en kollega som tok laser for et par år tilbake, de pengene er allerede inntjent. Men hvis det er en mulighet til å få dekket dette av staten så skriver jeg meg på listen jeg også!
chimina Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har veldig svake øyne (+4,5 og +6,75, i tillegg til skjeve hornhinner), og har gått med briller siden jeg var 3 år gammel. Begynner nå å bli lei... Øynene mine takler ikke linser, jeg gikk med det et par år, men nå greier jeg ikke gå med de lenger. Jeg er alltid kjemperedd for å ødelegge brillene mine, siden bare glassene mine koster 3500kr... Jeg vil gjerne søke trygdekontoret til støtte for laseroperasjon. Optikeren min sa at med så høy styrke som jeg har, burde jeg få støtte. Man må egentlig være 23, men siden jeg har hatt stabil styrke de ti siste åra (altså gjennom tenårene, som er den mest kritiske tiden for øynene), så kan jeg operes nå. Men hvordan gjør jeg dette? Ringer jeg trygdekontoret og ber om skjemaer? Må jeg gå til en klinikk og søke gjennom de? Ca hvor lang behandlingstid kan jeg vente meg hos trygdekontoret? Hei Ta kontakt med et øyelegesenter f.eks Argus så sfår du en fersk test, og så søker de for deg. (betalte kr 700,- for alt) De søkte allefall for meg, men utfallet ble dårlig (avslag), men du har mye større styrke enn meg.
Gjest Grafica Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 lunina jeg har såpass dårlige øyne at det jeg burde få det dekket, pga at jeg har så høye utgifter med briller og linser (glass må spesialslipes og enten så får jeg linser som ikke er helt gode nok, eller som blir fem ganger så dyre fordi de må spesiallages). Derfor vil jeg søke om å få det dekket.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Vet noen hva kriteriene er for å få det dekket? Jeg hørte at det tidligere var en viss styrke som gjaldt, men at det ikke lenger gjelder. Har selv skjeve hornhinner og -6 og -6,5 i linser (som egentlig er for svake, men som jeg har fått for å "trene" opp øynene mine.) Hadde vært veldig fint å få operasjon dekket, for jeg sliter litt med å fokusere med linsene.
Østlandet Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Vet noen hva kriteriene er for å få det dekket? Jeg hørte at det tidligere var en viss styrke som gjaldt, men at det ikke lenger gjelder. Har selv skjeve hornhinner og -6 og -6,5 i linser (som egentlig er for svake, men som jeg har fått for å "trene" opp øynene mine.) Hadde vært veldig fint å få operasjon dekket, for jeg sliter litt med å fokusere med linsene. Kan man i det hele tatt få dette dekket da? Jeg har en kollega, som gjorde dette for et par år siden. Han så dåligere enn 6 tror jeg det var. Derfor fikk han dette trukket fra på inntekten. Dette var det beste han kunne oppnå, påstår han. Altså fikk han da "tilbake" 28%, etter skatteoppgjøret..
the Sun Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Om man ser dårlig nok kan man få henvisning fra øyelege til øyeavdelingen på offentlig sykehus. Da koster det ingenting og man slipper å gå gjennom trygdekontoret. Tror grensen på det er ca -6 i nærsynthet, men det kan du sjekke ut med en øyelege. Ventetider
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har veldig svake øyne (+4,5 og +6,75, i tillegg til skjeve hornhinner), og har gått med briller siden jeg var 3 år gammel. Begynner nå å bli lei... Øynene mine takler ikke linser, jeg gikk med det et par år, men nå greier jeg ikke gå med de lenger. Jeg er alltid kjemperedd for å ødelegge brillene mine, siden bare glassene mine koster 3500kr... Jeg vil gjerne søke trygdekontoret til støtte for laseroperasjon. Optikeren min sa at med så høy styrke som jeg har, burde jeg få støtte. Man må egentlig være 23, men siden jeg har hatt stabil styrke de ti siste åra (altså gjennom tenårene, som er den mest kritiske tiden for øynene), så kan jeg operes nå. Men hvordan gjør jeg dette? Ringer jeg trygdekontoret og ber om skjemaer? Må jeg gå til en klinikk og søke gjennom de? Ca hvor lang behandlingstid kan jeg vente meg hos trygdekontoret? garantert at du IKKE får help. Det er folk med dårligere sun som heller ikke får help- Du må ha -6 på begge øya for å få. De har nå innskjerpet disse reglene også, så nå er det verre. Om du må pga jobb, at du kan dokumentere at du ikke kan bruke linser/briller i jobben, så får du avskriving på skatten
RedFox81 Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Søkte litt på nettet, men det ser litt dårlig ut. Fant en link fra lommelegen, men den er fra 2003. Litt mer info her aftenbladet. Men du bør selvfølgelig heller snakke med lege!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Jeg må ærlig innrømme at jeg håper staten ikke dekker operasjoner i slike tilfeller. Jeg har veldig dårlig syn selv, og mange av mine bekjente og familiemedlemmer er også svært nærsynte. Dersom alle skal få dekket laseroperasjon, vil det bli dyrt. Forstår egentlig ikke hvorfor man ikke skal måtte dekke det selv.
Gjest Grafica Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Siste gjest: Fordi jeg er 20, student og har ikke RÅD, verken til operasjonen eller til å ha så svakt syn. Om brillene mine går i stykker, så er det eneste alternativet for meg å gå uten, fordi jeg har ikke råd til nye. Det betyr konstant uklart syn og ekstremt hodepine. Men optikeren min har sagt til meg flere ganger hvertfall at jeg er perfekt kandidat til å få det dekket, siden jeg har hatt så svakt syn siden jeg var så ung, og siden jeg har så skjeve hornhinner i tillegg... Legen min vet ikke helt hvilken vei jeg skal gå, jeg har spurt ham.
Sol79 Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har minus 8 på begge øynene i tillegg til skeiv hornhinne. Jeg kvalifiserer i hvertfall ikke til å få noe refundert fra trygdekassen, og jeg syns egentlig det er greit. Har inntrykk av at omtrent halvparten av alle under 30 år har en slags form for nærsynthet, og jeg syns derfor ikke det er riktig at staten skal dekke dette. Jeg har også vært student med dårlig råd, men jeg gikk ikke rundt og var livredd for brillene mine av den grunn.
Montezuma Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har veldig svake øyne (+4,5 og +6,75, i tillegg til skjeve hornhinner), og har gått med briller siden jeg var 3 år gammel. Begynner nå å bli lei... Øynene mine takler ikke linser, jeg gikk med det et par år, men nå greier jeg ikke gå med de lenger. Jeg er alltid kjemperedd for å ødelegge brillene mine, siden bare glassene mine koster 3500kr... Jeg vil gjerne søke trygdekontoret til støtte for laseroperasjon. Optikeren min sa at med så høy styrke som jeg har, burde jeg få støtte. Man må egentlig være 23, men siden jeg har hatt stabil styrke de ti siste åra (altså gjennom tenårene, som er den mest kritiske tiden for øynene), så kan jeg operes nå. Men hvordan gjør jeg dette? Ringer jeg trygdekontoret og ber om skjemaer? Må jeg gå til en klinikk og søke gjennom de? Ca hvor lang behandlingstid kan jeg vente meg hos trygdekontoret? For det første; du aner ikke mye om hva svakt syn er... Prøv minus 9 du, da begynner vi å snakke! Mister du briller/linser da, er det ikke snakk om hodepine, men å loke omkring som blind!hehe! ødela brillene på jobb engang, og kom meg ikke hjem for jeg så ikke buseen! men å forlange at andre skal betale operasjon for meg, ville vært i overkant frekt syns jeg. Og ihvertfall på ditt grunnlag; at du er lei! Ærlig talt! Hvis du skal få dekket, er det mange andre som bør få dekket også, og da er det ikke mye penger igjen til viktigere ting. Jeg har minus 8 på begge øynene i tillegg til skeiv hornhinne. Jeg kvalifiserer i hvertfall ikke til å få noe refundert fra trygdekassen, og jeg syns egentlig det er greit. Har inntrykk av at omtrent halvparten av alle under 30 år har en slags form for nærsynthet, og jeg syns derfor ikke det er riktig at staten skal dekke dette. Jeg har også vært student med dårlig råd, men jeg gikk ikke rundt og var livredd for brillene mine av den grunn. Helt enig med deg! Skulle gjerne blitt kvitt synshemmingen selv, jeg, siden det er et problem å få korrigert synet 100% når styrkene blir så høye som våre og høyere. Men som ufør mamma med huslån er det ikke for mye klingende mynt i pungen......
Sol79 Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Det kjedelige er at brilleglassene blir så dyre siden man må ha spesialglass pga tykkelsen på de. 3500 er ikke så veldig mye i den sammenhengen da..
Gjest Grafica Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Montezuma; hodepine er bare et av problemene, og siden jeg sliter med kronisk hodepine fra før, så trenger jeg ikke synshodepine på toppen. I tillegg kan jeg ikke være nær en datskjerm om jeg ikke har briller, og siden jeg studerer grafisk design er det litt krise... Jeg vet jeg høres storforlangende ut; men tanken på å være hemmet pga briller resten av livet skremmer meg. Fordi jeg vet hvor utsatt jeg er. Om jeg er på ferie og noe skjer med brillene... Eller sånn som i høst, når den ene stanga mi knakk, og jeg mista tre uker av skolepensum. Pga at glassene mine er så tykke er jeg også hemmet veldig når jeg kommer til innfatninger, nå har jeg innfatninger som er åpne nederst (altså at de bare er festet øverst) og de kostet meg 3000kr. De innfatningene har jeg hatt i fem år, sist jeg vurderte å kjøpe nye innfattninger så var de eneste optikeren hadde som tålte så tykke glass som mine, og som kledde meg, på rundt 4-5000kr. Og så legger du på at selve glassene koster 3500, pluss 6-700kr ekstra for spesialsliping om det er en spesiell innfatning (sånn som den jeg har nå), og når momsen kommer oppå det igjen... Sukk. Ja jeg vet jeg har sikkert ingenting å klage på, men det er stor forskjell på hva som er dårlig syn når det gjelder pluss og minus styrke.
Yummy_Mummy Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 Dersom du har så stor synshemming kan du kanskje få hjelp fra hjelpemiddelsentralen for å ha et ekstra par briller: http://www.nav.no/1178.cms Behandling av øynene går vel kanskje under ortopedist? Det står noe om behandling på denne siden: http://www.nav.no/page?id=370 Fastlegen din kan sikkert henvise deg til en øyespesialist for å få undersøkt disse mulighetene.
Frey Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Pga at glassene mine er så tykke er jeg også hemmet veldig når jeg kommer til innfatninger, nå har jeg innfatninger som er åpne nederst (altså at de bare er festet øverst) og de kostet meg 3000kr. De innfatningene har jeg hatt i fem år, sist jeg vurderte å kjøpe nye innfattninger så var de eneste optikeren hadde som tålte så tykke glass som mine, og som kledde meg, på rundt 4-5000kr. Og så legger du på at selve glassene koster 3500, pluss 6-700kr ekstra for spesialsliping om det er en spesiell innfatning (sånn som den jeg har nå), og når momsen kommer oppå det igjen... Sukk. Har det blitt vanskeligere enn før å finne brilleinnfatninger for tykke glass tro? Kan ikke huske at jeg hadde det problemet i det hele tatt jeg, og jeg hadde mye dårligere syn enn det du har. Men du kan få rentefri nedbetaling over flere år ved operasjon - og det klarer du hvis du vil. Selv betalte jeg operasjonen med studielån og så jobbet jeg litt ekstra for å spe på.
Sol79 Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Montezuma; hodepine er bare et av problemene, og siden jeg sliter med kronisk hodepine fra før, så trenger jeg ikke synshodepine på toppen. I tillegg kan jeg ikke være nær en datskjerm om jeg ikke har briller, og siden jeg studerer grafisk design er det litt krise... Jeg vet jeg høres storforlangende ut; men tanken på å være hemmet pga briller resten av livet skremmer meg. Fordi jeg vet hvor utsatt jeg er. Om jeg er på ferie og noe skjer med brillene... Eller sånn som i høst, når den ene stanga mi knakk, og jeg mista tre uker av skolepensum. Pga at glassene mine er så tykke er jeg også hemmet veldig når jeg kommer til innfatninger, nå har jeg innfatninger som er åpne nederst (altså at de bare er festet øverst) og de kostet meg 3000kr. De innfatningene har jeg hatt i fem år, sist jeg vurderte å kjøpe nye innfattninger så var de eneste optikeren hadde som tålte så tykke glass som mine, og som kledde meg, på rundt 4-5000kr. Og så legger du på at selve glassene koster 3500, pluss 6-700kr ekstra for spesialsliping om det er en spesiell innfatning (sånn som den jeg har nå), og når momsen kommer oppå det igjen... Sukk. Ja jeg vet jeg har sikkert ingenting å klage på, men det er stor forskjell på hva som er dårlig syn når det gjelder pluss og minus styrke. Jeg har dårligere syn enn deg (minus), og har ingen problemer med å finne innfatninger. Hvis du må ha innfatninger som koster 5 000 kr + mva, så tillater jeg meg og tro at det er fordi du er veldig kresen og ikke fordi at ingenting annet passer deg. Og så har jeg virkelig store problemer med å forstå hvordan du mister tre uker med pensum pga en knukket brillestang?? Og forresten, vanlige briller og PCbriller - det er to forskjellige ting. Endret 10. mars 2008 av Sol79
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har også dårlig syn og skjeve hornhinner. Og opplevde å få brillene ødelagt midt i eksamensperioden med studenttom konto. Men det gikk på et vis det også... En knekt stang er det dessuten bare å teipe (det har jeg vitterlig gjort mange ganger). Og mitt siste brillepar kom på godt under 3000 kr. Og med en innfatning jeg synes er flott
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 Der jeg studerte var det muligheter til å få dekket briller gjennom Studentsamskipnaden. Du kan sjekke om det er noen gjeldende ordninger som gjelder for deg? Du bør jo ha et par reservebriller dersom noe skulle skje. Specsavers har forøvrig billige briller. Dersom du kjøper en innfatning uten ramme der, får du med de tynneste glassene for 500 kr. 1500 kr ekstra for tynne glass hvis du velger en vanlig innfatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå