Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei av alle kylling-oppskriftene mine.

Er det noen som har en kjempe god oppskrift der man bruker kyllingfilet?

Helst ikke kjempe omfattende og komplisert, tenkte på sånn hverdagsmat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsker kyllingtaco :gjeiper:

Da bruner jeg filetene lett i panna, deretter gjennomsteker jeg dem i ovnen. Så lar jeg dem avkjøle seg litt før jeg deler dem i småbiter og har dem i panna sammen med tacopulver og litt vann. Serveres med det tilbehøret man liker :)

Skrevet
rry.jsp" target="_blank">Denne synes jeg er en enkel og veldig god hverdagsrett
Gjest _Leela_
Skrevet

Denne er vi smågale etter her i huset, selv sambo som ikke har så veldig sansen for fetaost til vanlig.

Gresk kylling

Skrevet

Middelhavskylling

4 kyllingfileter

salt og pepper

litt fersk parmesan

oliven

frisk oregano.

Tomatsaus:

1 løk i båter

2 båter hvitløk (gjerne mer hvis du liker det)

2 bokser hermetiske tomater

ca. 2 ts sukker

1 ss finhakket basilikum eller oregano

salt og pepper.

Stek kyllingfiletene i olje i ei panne i 3- 4 minutter på hver side. Ha på salt og pepper og la filetene hvile i 3- 4 minutter. Fres løk og hvitløk i litt olje i en kjele til løken er blank. Tilsett knuste, hermetiske tomater, sukker og basilikum eller oregano. La alt putre i noen minutter. Smak til med salt og pepper. Server kyllingen med pasta og saus. Høvle litt fersk parmesan på toppen og pynt med oliven og oregano.

Lunt kyllingsmørbrød

Ingredienser pr person:

1 kyllingfilet

½ sellerirot

salt og pepper

1 skive rugbrød

½ tomat i skiver

3 ringer rødløk

2 skiver magerost

1 ts pesto

et dryss med oregano

Fremgangsmåte:

Stek kyllingfileten og selleriroten på middels varme. Dryss over salt og pepper og legg de over på en skive rugbrød.

Fordel tomatskiver og løk over og legg på ost.

Dryss over oregano og gratiner i ovn på 250 °C eller mikro til osten har smeltet. Lag en frisk salat ved siden av.

Kyllingfilet fylt med spinat og ricotta i tomatsaus

6 kyllingfileter

250 gram spinat

1 løk

1 fedd hvitløk

200 gram ricotta

2 ss parmesan,

1,5 dl mel

2 egg

1,5 dl brødrasp

2 bokser hermetiske tomater

1 håndfull frisk basilikum

2 ss tomatpure

Kok opp de hermetiske tomatene og tomatpureen. Krydre med salt og pepper. Tilsett basilikumen, kok i 10 minutter.

Hakk løken, og stek den blank sammen med hvitløken. Ha i spinaten mot slutten. Avkjøl blandingen, og tilsett ricotta og parmesan.

Skjær en lomme i hver kyllingfilet, og fyll spinat/ricotta-blandingen i lommen. Sett frem tre boller, en for mel, en for egg, og en for brødrasp. Dypp filetene i bollene etter tur (mel, egg, brødrasp).

Stek filetene i middels varm panne til de er gyldne og gjennomstekte.

Server med tomatsausen og pasta.

Kyllingfilet i rød curry

600 gram kyllingfilet i strimler

2 ts rød karripasta

3 dl kokosmelk

1 dl fløte

2,5 dl vann

1 terning hønsebuljong

1 ts sukker

3 stilker vårløk

1 rød chili

6 friske grønne asparges

1 liten håndfull frisk koriander

2 limeblader

Brun kyllingfileten i panne, og sett tilside. Skjær vårløken i tynne strimler, og stek raskt i samme panne. Tilsett karripasta og kokosmelk, og la småkoke i et par minutter før vann, fløte, sukker og hønsebuljong tilsettes.

Skjær chili i strimler, og aspargesene i fire. Ha over i pannen, og la koke i noen minutter til aspargesen er såvidt mør. Rett før servering tilsettes frisk hakket koriander og limeblader i tynntynne strimler.

Server med ris.

Skrevet

Må ha denne på mine innlegg. Masse godt!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Denne synes jeg er en enkel og veldig god hverdagsrett

Det hørtes veldig godt ut, fikk lyst til å prøve den. Men hva er red split lentils for noe? :sjenert:

Endret link

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet
Det hørtes veldig godt ut, fikk lyst til å prøve den. Men hva er red split lentils for noe? :sjenert:
Det er rett og slett røde linser, til høyre på dette bildet. Fås kjøpt i mange vanlige dagligvarebutikker, evt. på helsekost.
Gjest Grafica
Skrevet

Sitronkylling, kjempenam!

Lag marinade av sitornsaft (egenpresset eller ferdig fra butkken), timian, basilikum og evt. oregano. La den trekke en halvtime-time. Deretter kan du gjøre det på to måter, avhenging av hvor mye tid du har, og hvor mye sitron du brukte.

1: Ta en ildfast form, legg kyllingen oppi der og hell marinaden over. Legg gjerne noen sitron/limebåter og litt hvitløk oppi også. La det stå i ovnen, først et kvarter, så snur du kyllingen, og lar den stå et kvarter til. 200 grader.

2. Varm opp en stekepanne til ca medium temperatur, hell litt olje i panna. Legg i filetene, pensle dem innimellom med sitronmarinaden. Snu dem ca hvert minutt. En grei måte å se når en kyllingfilet er ferdig på, er å lage et lite snitt i den tykkeste enden på en av dem. Når kyllingen er hvit tvers gjennom er den ferdig, og da er den god og saftig!

Serveres med valgfritt tilbehør, lett å dresse opp eller ned ;)

Skrevet

Takk for mange flotte oppskrifter!! Dere har virkelig reddet meg fra en kjedelig kylling-skjebne :fnise:

:sjenert:

Skrevet

Jeg steker som regel kyllingfiletene i stekeovnen, i stedet for i panna, sånn det står i de fleste oppskriftene mine. Bare pakker dem inn i aluminiumsfolie, og legger dem inn i kald ovn, setter den på 200 C og lar dem ligge i ca 20-30 min etter at ovnen er varm, også bruner jeg dem litt på hver side til slutt. Da blir de saftige, og du slipper å risikere å tørrsteke dem i panna. Dessuten slipper du å passe dem mens du lager alt det andre.

Gjest Miracl3 ikke logget inn
Skrevet

Kylling med revet ost og bacon

Stek kyllingen i ovnen på 200 grader i 30 min. Rull rundt bacon og strø over ost på slutten av steketiden. Stek gjerne tomater sammen med kyllingen i ovnen, del en tomat i to, ta salt på den og stek og i 20 min.

Kylling med currypaste.

Del opp kyllingen i passe små biter som du steker i stekepanne. Ta over currypaste og kokosmelk, og la det hele surre en liten stund. Server med ris eller nudler.

Currypaste kan selvsagt byttes ut med ønsket krydder, og kokosmelk kan byttes ut med creme fraiche.

Skrevet
Jeg steker som regel kyllingfiletene i stekeovnen, i stedet for i panna, sånn det står i de fleste oppskriftene mine. Bare pakker dem inn i aluminiumsfolie, og legger dem inn i kald ovn, setter den på 200 C og lar dem ligge i ca 20-30 min etter at ovnen er varm, også bruner jeg dem litt på hver side til slutt. Da blir de saftige, og du slipper å risikere å tørrsteke dem i panna. Dessuten slipper du å passe dem mens du lager alt det andre.

Steker så godt som alltid kyllingen i ovnen, putter gjerne litt vann i formen sammen med den også så den blir ekstra saftig.

Men er på jakt etter nye smaker jeg kan prøve med kyllingen, er kjedelig å alltid spise de samme smakene. :)

Skrevet
Steker så godt som alltid kyllingen i ovnen, putter gjerne litt vann i formen sammen med den også så den blir ekstra saftig.

Men er på jakt etter nye smaker jeg kan prøve med kyllingen, er kjedelig å alltid spise de samme smakene. :)

Ville bare legge det til ettersom jeg så at de fleste oppskriftene mine sa at man skulle steke kyllingfileten i panna :)

Skrevet

Jeg pleier å steke kyllingfileten kjapt (1 min på hver side, f.eks) på alle sider FØR jeg putter dem i ovnen, for da får kyllingen skorpe og slipper ikke saften sin så lett.

Men å putte kyllingen i ovnen etterpå er bare namm altså!! Saftig og deilig.

Skrevet (endret)

Kanskje ikke akkurat slankekost, men supergodt er kylling i peanøttsaus:

4 PERS

4 kylingfiléer ca 500 g

2 epler

2 fedd hvitløk

1 dl salte peanøtter

1-2 ts hakket rød chillipepper (kan sløyfes)

2 ss peanøttsmør

revet skall+saft av 1/2 lime

1 ss (brunt) sukker

1 dl vann

2 1/2 dl matfløte

1 hønsebuljongterning

1 ss smør

1/2 ts salt

Strimle kyllingen og eplene. Hakk hvitløk og peanøtter. Visp sammen nøtter, chilli, peanøttsmør, lime, sukker, vann, fløte og smuldret buljongterning i en gryte. Kok opp. Kyllingen brynes i stekepanne før den legges over i gryten og kokes noen minutter. Salte etter smak. Fres eple og hvitløk og rør det deretter ned i gryten før servering. Server med ris og gjerne freste vårløk eller annet grønt.

Enkelt og raskt når du har alle ingrediensene, jeg har ialle fall alltid fått kjempepositive tilbakemeldinger. Limen gjør virkelig prikken over i'en :sikle:

Endret av NullHull
Skrevet

Jeg elsker kyllingfileter som er rullet inn i parmaskinke og ovnsbakt! Nam! Vi varierer tilbehøret. Her fant jeg en oppskrift med kyllingfilet i parmaskinke med tomat, mozzarella og pastasalat: Kylling i parmaskinke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...