Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Hun er så glad i grønt, og rommet er pr i dag kun trehvitt. Det er også "mye skråtak i rommet. Kan jeg male to av veggene i en grønnfarge og de to andre i en annen? Hvitt tak? Er så utrolig dårlig på fargeutvelgelse, så ønsker tips om hvilke farger som er fine.
Mini_me Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Jeg ville nok ikke malt to vegger en farge og de to andre i en annen. Dersom du skal gjøre noe sånt ville jeg valgt en vegg som maltes i en litt mørkere tone enn de andre, muligens den veggen som er Hovedveggen i rommet. Selv er jeg ikke sånn tilhenger av å ha ulike farger på veggen. Taket ville jeg malt hvitt, det samme med vindu/karmer..
Gjest Peachbud Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Er det panel på veggene? Hvilken grønnfarge liker hun? Tror et helt rom i lysegrønt ville vært nydelig!
Emile Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Klart du kan male rommet grønt! Usikker på om jeg ville valgt samme farge til hele rommet, eller dele det slik du tenker... Men hvitt tak ja, likeså dør og vinduskarmer. Blir nok kjempefint!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Er det panel på veggene? Hvilken grønnfarge liker hun? Tror et helt rom i lysegrønt ville vært nydelig! Panel både på vegger og tak. Hun liker grønt generelt. Kjekt om noen har tips om navn/nummer på feks lysegrønt Det fins jo utallige nyanser og kjenner jeg meg selv rett, så klarer jeg å velge den grelleste!
Grissini Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Jeg hadde mye helle malt veggene hvite og valgt grønt som farge på tekstiler. Nå vet jeg ikke hvor gammel jenten din er, men min erfaring er at sånne fargeperioder går fort over.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Jeg hadde sjøgrønt rom en periode da jeg var i tenårene. Jeg elsket det! Det gjorde naboene også, for titt og ofte ringte de på døren for å få vite fargekoden på det "nydelige akvarierommet". Jeg ville aboslutt malt hele rommet i samme farge. Gjør vel ingenting at fargeperioder går over?! Da maler man da bare på nytt! Tror jeg malte rommet mitt minst en gang i året i tenårene. Ommøblerte minst en gang i måneden. Ta med deg datteren din til en fargehandel og la henne velge den fargen hun liker best! Kjøp en is og lag en deilig mor og datter dag ut av det
Idaa3 Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Å male rommet grønt virker ikke som en dum idè med tanke på at datteren din liker grønt, men det er nok lurt å gå for en lys grønnfarge, siden undersøkelser viser at barn blir "speedet" i rom som har sterk grønnfarge (over lengre tid). Fargesterke rom er også lette å bli lei av. Personlig synes jeg at disse er fine grønnfarger når det gjelder veggfarge: NCS S 0530-G50Y NCS S 0520-G30Y NCS S 0520-G40Y Om det sier deg noe :klø: Disse kodene finner du på fargekart i malerforretninger. Farger du ser på fargekart blir alltid lysere og klarere når du får se det på en større flate, så det er lurt å spørre om en fargeprøve på f.eks et A4-ark eller en hvit papplate som du kan ta med hjem og henge opp på veggen. Slik blir det lettere å bedømme fargen. Endret 9. mars 2008 av Idaa3
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for konkrete fargeforslag Skal hente meg fargekart i morgen og se nærmere på dem. Hun er 8 år og har hele sitt liv (hmm) hatt et kjedelig rom. Når vi nå snart flytter. ønsker jeg å gjøre det fint for henne. Er klar over at yndlingsfarger endrer seg over tid, men en stund holder hun ut - og så kan vi male på nytt...
Pasha Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 skal du male hele rommet grønt, ville jeg ha gåttt for en lys grønnfarge, hvis ikke vil det nok bli for mye av det gode.
Gjest Bond Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Fargene virker alltid mye mørkere på større flater. Det som kanskje bare virker litt grønt i butikken eller på fargekartet, kan faktisk virke veldig grønt da du har malt hele rommet! De i butikken har sikkert gode anbefalinger også Endret 9. mars 2008 av mrs_bond
Grissini Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Jeg ville aboslutt malt hele rommet i samme farge. Gjør vel ingenting at fargeperioder går over?! Da maler man da bare på nytt! Tror jeg malte rommet mitt minst en gang i året i tenårene. Ommøblerte minst en gang i måneden. Tja, er vel kanskje ikke alle som har råd til å male rommet på nytt hele tiden? :kaffe:
:-) anna Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 Datteren til en venninne av meg har en nydelig grønnfarge på veggen. Den er helt lys, og veldig sart. Hun huska ikke hva den het dessverre. Med hvite lister får hun dessuten frem kontraster slik at grønnfargen kommer til sin rett. Du kan også male en vegg grønn. Jeg har gjort det på rommet til sønnen min. Rommet er ganske mørkt, så veggene er hvite, unntatt veggen med vinduet som har en nydelig lys blå farge. Det er veldig fint faktisk, og gjør at rommet får litt mer karakter enn om alle veggene var hvite.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Tja, er vel kanskje ikke alle som har råd til å male rommet på nytt hele tiden? :kaffe:
Yummy_Mummy Skrevet 11. mars 2008 #15 Skrevet 11. mars 2008 Jeg ville også malt alle veggene i en lys grønnfarge. Selv er jeg veldig glad i ladys empire, har akkurat malt kontoret vårt i den fargen.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 Grønnskalaen går fra den kjølige blågrønne til den syrlige gulgrønne. De klare fargene i ytterkant av skalaen er de som virker mest intense og egner seg best i mindre mengder. De rolige og friske grunntonene er det trykt å bruke i store flater. Lyse nyanser virker kvikke og friske, de mørke tonene virker fredelige og beroligende. Alle farger forsterker og virker lysere i større flater.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Lys lime fra Jotun er en fin farge. Sjekk ut den=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå